Gemeente IJsselstein


Opdracht Elektronisch Kinddosssier voor hele provincie gegund

Datum: dinsdag 25 november 2008
kinddossier De gemeenten in de provincie Utrecht hebben gezamenlijk besloten om de opdracht voor levering van het Elektronisch Kinddossier (EKD) te gunnen aan de combinatie Allegro Sultum/ NetSourcing.

Dit is het resultaat van een Europese aanbesteding. De provinciebrede samenwerking bij de aanschaf van het EKD is uniek in Nederland. gemeente Utrecht heeft de aanbesteding georganiseerd namens en met de betrokken partijen (gemeenten en instellingen voor jeugdgezondheidszorg). Door de gezamenlijke aanbesteding is het mogelijk om provinciebreed gegevens uit te wisselen en kunnen kinderen sneller en beter worden geholpen. In januari wordt gestart met de invoering van het EKD in de provincie Utrecht.Allegro Sultum en NetSourcing zijn Nederlandse bedrijven die samen hebben aangeboden. Beide bedrijven zijn al meer dan 15 jaar actief in automatisering en informatisering in de zorg. Zij zijn onder meer geselecteerd vanwege de mogelijkheden die zij bieden om in de toekomst ouders, verzorgers en kinderen te betrekken bij het plannen van afspraken. Bovendien zijn zij sterk in het maken van op maat gemaakte
voorlichtingsmaterialen.Invoering EKD op schemaMinister Rouvoet gaat ervan uit dat vanaf januari 2009 overal gewerkt wordt aan het invoeren van digitale dossiers.
De gemeenten en instellingen in de provincie Utrecht lopen dus precies in de pas met deze planning. Het is de verwachting dat uiterlijk eind 2009 alle professionals in de jeugdgezondheidszorg in de provincie met het EKD kunnen werken. Hierbij geldt dat alleen de medische professionals die werken met een kind, toegang hebben tot zijn/haar dossier. Alle privacy-eisen zijn van toepassing.Belangrijke gegevens beschikbaarIn het EKD kunnen professionals in de jeugdgezondheidszorg (zoals artsen op consultatiebureaus en jeugdartsen) de gegevens die zij bijhouden over kinderen, digitaal vastleggen. Nu gebeurt dat in papieren dossiers. Het EKD kan door professionals van verschillende organisaties makkelijker en sneller worden ingezien. Als een kind verhuist naar een buurgemeente, kunnen dossiers ook eenvoudiger tussen instellingen voor jeugdgezondheidszorg uitgewisseld worden. Een ander voordeel is dat gegevens op een uniforme manier worden opgeslagen, waardoor (geanonimiseerde) informatie beschikbaar komt. Hier kan beleid op het gebied van jeugdgezondheidszorg op gebaseerd worden.