Gemeente IJsselstein
Opdracht Elektronisch Kinddosssier voor hele provincie gegund
Datum: dinsdag 25 november 2008
kinddossier De gemeenten in de provincie Utrecht hebben gezamenlijk
besloten om de opdracht voor levering van het Elektronisch Kinddossier
(EKD) te gunnen aan de combinatie Allegro Sultum/ NetSourcing.
Dit is het resultaat van een Europese aanbesteding. De provinciebrede
samenwerking bij de aanschaf van het EKD is uniek in Nederland.
gemeente Utrecht heeft de aanbesteding georganiseerd namens en met de
betrokken partijen (gemeenten en instellingen voor
jeugdgezondheidszorg). Door de gezamenlijke aanbesteding is het
mogelijk om provinciebreed gegevens uit te wisselen en kunnen kinderen
sneller en beter worden geholpen. In januari wordt gestart met de
invoering van het EKD in de provincie Utrecht.Allegro Sultum en
NetSourcing zijn Nederlandse bedrijven die samen hebben aangeboden.
Beide bedrijven zijn al meer dan 15 jaar actief in automatisering en
informatisering in de zorg. Zij zijn onder meer geselecteerd vanwege
de mogelijkheden die zij bieden om in de toekomst ouders, verzorgers
en kinderen te betrekken bij het plannen van afspraken. Bovendien zijn
zij sterk in het maken van op maat gemaakte
voorlichtingsmaterialen.Invoering EKD op schemaMinister Rouvoet gaat
ervan uit dat vanaf januari 2009 overal gewerkt wordt aan het invoeren
van digitale dossiers.
De gemeenten en instellingen in de provincie Utrecht lopen dus precies
in de pas met deze planning. Het is de verwachting dat uiterlijk eind
2009 alle professionals in de jeugdgezondheidszorg in de provincie met
het EKD kunnen werken. Hierbij geldt dat alleen de medische
professionals die werken met een kind, toegang hebben tot zijn/haar
dossier. Alle privacy-eisen zijn van toepassing.Belangrijke gegevens
beschikbaarIn het EKD kunnen professionals in de jeugdgezondheidszorg
(zoals artsen op consultatiebureaus en jeugdartsen) de gegevens die
zij bijhouden over kinderen, digitaal vastleggen. Nu gebeurt dat in
papieren dossiers. Het EKD kan door professionals van verschillende
organisaties makkelijker en sneller worden ingezien. Als een kind
verhuist naar een buurgemeente, kunnen dossiers ook eenvoudiger tussen
instellingen voor jeugdgezondheidszorg uitgewisseld worden. Een ander
voordeel is dat gegevens op een uniforme manier worden opgeslagen,
waardoor (geanonimiseerde) informatie beschikbaar komt. Hier kan
beleid op het gebied van jeugdgezondheidszorg op gebaseerd worden.