25-11-2008
Gemeente Hoogeveen start proef rond alternatieve afhandeling van geschillen
De gemeente Hoogeveen is gestart met een proef rond een alternatieve afhandeling van geschillen. De werkwijze wordt ook wel premediation genoemd.
'Dit betekent dat we bezwaarmakers actief benaderen om tot een oplossing te komen van het ervaren probleem', vertelt burgemeester Willem Urlings. Doel is het aantal bezaren te verminderen en de klanttevredenheid zo te verhogen. De proef is inclusief een cursus gesprekstechnieken. 'Regelgeving moet altijd een reden hebben. Daarom moet je als ambtenaar op de stoel van de burger gaan zitten en de regels uitleggen. Op zoek gaan naar wensen en vragen, dat is de kern van het verhaal van premediation,' aldus Urlings. De proef loopt tot in mei 2009 en wordt gehouden bij Sociale Zaken binnen het Werkplein. Bij het Zorgloket voor WMO-klanten wordt premediation al toegepast.
Werkwijze
Wie het niet eens is met een besluit van de gemeente, kan in veel gevallen een bezwaarschrift indienen bij de bezwaarschriftencommissie. Bij binnenkomst van een bezwaarschrift neemt de betrokken medewerker van Sociale Zaken tijdens de proef binnen enkele dagen contact op met de bezwaarmaker. In dit gesprek onderzoekt de medewerker wat er precies aan de hand is. Verder licht de medewerker het besluit toe en draagt, indien mogelijk, een alternatief aan. Een gesprek kan verschillende uitkomsten hebben: het kan zijn dat de bezwaarmaker het bezwaarschrift intrekt of dat een nieuw besluit wordt voorbereid. Ook is het mogelijk dat een vervolggesprek plaatsvindt of dat de gebruikelijke bezwaarprocedure wordt ingezet.
Als de proef een succes is, gaan ook andere afdelingen met premediation aan de slag. De proef is een voorbeeld van hoe de gemeente de dienstverlening voor haar klanten wil verbeteren.
Afzender: College B&W
Gemeente Hoogeveen