abcdefgh
Aan de wnd. voorzitter van het OGV
de heer mr. P.J. Biesheuvel
Koningskade 4
2596 AA Den Haag
Contactpersoon Doorkiesnummer
-
Datum Bijlage(n)
21 november 2008 -
Ons kenmerk Uw kenmerk
VenW/DGLM-2008/1695 OVW-2008-505
Onderwerp
Beleidsbrief Duurzame Zeehavens
Geachte heer Biesheuvel,
Wij danken u voor uw brief van 27 augustus 2008 (kenmerk: OVW-2008-505) met het
OGV-rapport over de beleidsbrief Duurzame Zeehavens (kenmerk: OVW-2008-502). Het
verheugt ons dat u kunt instemmen met de hoofdlijnen van de concept-beleidsbrief
Duurzame zeehavens. Wij zullen hieronder ingaan op de opmerkingen uit uw advies
betreffende de opzet en de invulling van de beleidsbrief.
Milieuprestaties zeescheepvaart
U geeft aan dat de beleidsbrief Zeevaart en de beleidsbrief Duurzame Zeehavens niet
voldoende op elkaar aansluiten, met name waar het de milieuprestaties van de
zeescheepvaart betreft. In de beleidsbrief duurzame zeehavens hebben we daarom de
paragraaf over luchtkwaliteit zodanig aangepast, dat niet alleen de zeescheepvaart maar
ook de andere modaliteiten aan de orde komen. Ook op een aantal andere door u in uw
advies genoemde aspecten (zoals het emission trading systeem, het level playing field en
anti-fouling) is de beleidsbrief Duurzame Zeehavens in lijn gebracht met de beleidsbrief
Zeevaart.
Uw opmerking, dat er voor emissies zeescheepvaart prognoses zijn opgenomen maar voor
de overige modaliteiten niet, is juist. Voor de overige modaliteiten zijn geen vergelijkbare
prognoses beschikbaar. Wel zijn er inmiddels meer gegevens over de huidige externe
effecten van de andere modaliteiten in de beleidsbrief opgenomen.
Internaliseren externe kosten
U geeft terecht aan dat het internaliseren van externe kosten niet wordt genoemd in de
beleidsbrieven Zeevaart en Binnenvaart. Dit onderwerp is op de agenda gekomen door
Postadres Postbus 20901 2500 EX Den Haag Telefoon 070 - 351 6171
Bezoekadres Plesmanweg 1-6 2597 JG Den Haag Fax 070 - 351 7895
Internet www.verkeerenwaterstaat.nl
Bereikbaar met tram 9 (station hs en cs) en bus 22 (station cs)
VenW/DGLM-2008/1695
nieuwe EU-initiatieven. Een goed internaliseringsbeleid op Europees niveau biedt voor de
havens een perspectief op een substantiële reductie van de emissies van de
transportsector. Het rijk zet daarom in op het Europees uitwerken van een beleid voor
internaliseren van de externe kosten bij alle transportmodaliteiten. Daarbij dient in de
uitwerking rekening te worden gehouden met verschillen tussen modaliteiten, effecten op
de modal split (verdeling van vervoerswijzen) en het mondiale level playing field. De
voorstellen voor internalisering van externe kosten zullen aan die randvoorwaarden
getoetst worden. De Europese Commissie heeft aangegeven voor de binnenvaart tegen
2013 passende voorstellen te ontwikkelen voor het internaliseren van externe kosten. Het
rijk zal daarbij pleiten dat dergelijke voorstellen rekening houden met het relevante
institutionele raamwerk, met name de Akte van Mannheim.
Social responsiblity ontbreekt
U constateert terecht dat "social responsibility" in de beleidsbrief nauwelijks aan de orde
komt. Aanleiding voor de beleidsbrief is het advies van de Raad voor Verkeer en
Waterstaat van 12 december 2005, waarin de Raad adviseerde" gelet op de grote
economische én milieubelangen die in het geding zijn het kabinet een heldere visie te
ontwikkelen op een duurzame ontwikkeling van de Rotterdamse haven, en van de overige
havenvoorzieningen in Nederland." Daarom is gekozen voor een focus op de economie en
de leefomgeving. Dit is ook vanaf het begin gecommuniceerd. Social responsibility is dus
geen onderdeel van deze beleidsbrief.
Concretisering innovatieprogramma
U geeft aan dat een concrete invulling van het innovatieprogramma duurzame zeehavens
ontbreekt. De besluitvorming over het innovatieprogramma is inmiddels afgerond. In de
beleidsbrief is nu een innovatieprogramma van 5 miljoen opgenomen met een start in
2009.
Evaluatie beleidsbrief zeehavens 2004 ontbreekt
In uw advies wordt aangegeven dat een evaluatie van de vorige Nota Zeehavens
ontbreekt. De nota Zeehavens (2004) is nog steeds vigerend beleid (2005-2010). In de
voortgangsrapportage aan de Tweede Kamer over deze nota is aangegeven dat de
groeiende problemen van de zeehavens om zich nog binnen de grenzen van de milieu-,
gezondheids- en natuurnormen te kunnen ontwikkelen, vragen om een heldere positie
van het rijk. Deze beleidsbrief is een verdere uitwerking van de nota Zeehavens op de
randvoorwaarde duurzaamheid. Evaluatie van de nota Zeehavens zal plaatsvinden uiterlijk
in 2010.
Havengelden en financiering
U vraagt ons de passages te schrappen die gaan over de verhoging van de havenliggelden
voor binnenvaartschepen die de CCR fase II-emissiegrenzen niet kunnen halen en over
een verbod op dergelijke schepen per 2025. Voor zover dat Rotterdam betreft, ligt dit vast
in de Overeenkomst Luchtkwaliteit. Daar waar het andere havens betreft, begrijpen wij
dat dit nog in discussie is binnen de NHR. De passage die gaat over verbreding van deze
overeenkomst naar andere havens hebben we geschrapt.
---
VenW/DGLM-2008/1695
Het rijk zal onderzoeken wat een zinvol en haalbaar vervolg van de VERS-regeling is na
2010. In dat kader zal het Rijk met Havenbedrijf Rotterdam en de gemeente Rotterdam
ook naar scenario's kijken waarin door een effectieve regeling dieselmotoren die niet
voldoen aan de CCR-2 norm eerder dan 2025 vervangen kunnen worden. In dat
onderzoek zullen ook de mogelijkheden worden bezien om schepen die niet aan die norm
voldoen eerder dan 2025 via een verbod in de Rotterdamse haven uit te faseren. Dit zal in
nauw overleg met de binnenvaartsector plaatsvinden. Besluitvorming hierover vindt
uiterlijk in 2010 plaats.
Tot slot
Het advies van uw orgaan en de bijdrage aan het traject is zeer waardevol voor ons. Wij
hebben in de verdere invulling en uitwerking van de beleidsbrief gaarne gebruik gemaakt
van concrete opmerkingen en suggesties die u in uw brief heeft uitgewerkt.
Hoogachtend,
DE STAATSSECRETARIS DE MINISTER
VAN VERKEER EN WATERSTAAT VAN VERKEER EN WATERSTAAT
Tineke Huizinga-Heringa Camiel Eurlings
---
Ministerie van Verkeer en Waterstaat