Ministerie van Verkeer en Waterstaat

abcdefgh

Aan de wnd. voorzitter van het OGV
de heer mr. P.J. Biesheuvel
Koningskade 4
2596 AA Den Haag

Contactpersoon Doorkiesnummer
-
Datum Bijlage(n) 21 november 2008 - Ons kenmerk Uw kenmerk VenW/DGLM-2008/1695 OVW-2008-505 Onderwerp
Beleidsbrief Duurzame Zeehavens

Geachte heer Biesheuvel,

Wij danken u voor uw brief van 27 augustus 2008 (kenmerk: OVW-2008-505) met het OGV-rapport over de beleidsbrief Duurzame Zeehavens (kenmerk: OVW-2008-502). Het verheugt ons dat u kunt instemmen met de hoofdlijnen van de concept-beleidsbrief Duurzame zeehavens. Wij zullen hieronder ingaan op de opmerkingen uit uw advies betreffende de opzet en de invulling van de beleidsbrief.

Milieuprestaties zeescheepvaart
U geeft aan dat de beleidsbrief Zeevaart en de beleidsbrief Duurzame Zeehavens niet voldoende op elkaar aansluiten, met name waar het de milieuprestaties van de zeescheepvaart betreft. In de beleidsbrief duurzame zeehavens hebben we daarom de paragraaf over luchtkwaliteit zodanig aangepast, dat niet alleen de zeescheepvaart maar ook de andere modaliteiten aan de orde komen. Ook op een aantal andere door u in uw advies genoemde aspecten (zoals het emission trading systeem, het level playing field en anti-fouling) is de beleidsbrief Duurzame Zeehavens in lijn gebracht met de beleidsbrief Zeevaart.
Uw opmerking, dat er voor emissies zeescheepvaart prognoses zijn opgenomen maar voor de overige modaliteiten niet, is juist. Voor de overige modaliteiten zijn geen vergelijkbare prognoses beschikbaar. Wel zijn er inmiddels meer gegevens over de huidige externe effecten van de andere modaliteiten in de beleidsbrief opgenomen.

Internaliseren externe kosten
U geeft terecht aan dat het internaliseren van externe kosten niet wordt genoemd in de beleidsbrieven Zeevaart en Binnenvaart. Dit onderwerp is op de agenda gekomen door Postadres Postbus 20901 2500 EX Den Haag Telefoon 070 - 351 6171 Bezoekadres Plesmanweg 1-6 2597 JG Den Haag Fax 070 - 351 7895 Internet www.verkeerenwaterstaat.nl

Bereikbaar met tram 9 (station hs en cs) en bus 22 (station cs)

VenW/DGLM-2008/1695

nieuwe EU-initiatieven. Een goed internaliseringsbeleid op Europees niveau biedt voor de havens een perspectief op een substantiële reductie van de emissies van de transportsector. Het rijk zet daarom in op het Europees uitwerken van een beleid voor internaliseren van de externe kosten bij alle transportmodaliteiten. Daarbij dient in de uitwerking rekening te worden gehouden met verschillen tussen modaliteiten, effecten op de modal split (verdeling van vervoerswijzen) en het mondiale level playing field. De voorstellen voor internalisering van externe kosten zullen aan die randvoorwaarden getoetst worden. De Europese Commissie heeft aangegeven voor de binnenvaart tegen 2013 passende voorstellen te ontwikkelen voor het internaliseren van externe kosten. Het rijk zal daarbij pleiten dat dergelijke voorstellen rekening houden met het relevante institutionele raamwerk, met name de Akte van Mannheim.

Social responsiblity ontbreekt
U constateert terecht dat "social responsibility" in de beleidsbrief nauwelijks aan de orde komt. Aanleiding voor de beleidsbrief is het advies van de Raad voor Verkeer en Waterstaat van 12 december 2005, waarin de Raad adviseerde" gelet op de grote economische én milieubelangen die in het geding zijn het kabinet een heldere visie te ontwikkelen op een duurzame ontwikkeling van de Rotterdamse haven, en van de overige havenvoorzieningen in Nederland." Daarom is gekozen voor een focus op de economie en de leefomgeving. Dit is ook vanaf het begin gecommuniceerd. Social responsibility is dus geen onderdeel van deze beleidsbrief.

Concretisering innovatieprogramma
U geeft aan dat een concrete invulling van het innovatieprogramma duurzame zeehavens ontbreekt. De besluitvorming over het innovatieprogramma is inmiddels afgerond. In de beleidsbrief is nu een innovatieprogramma van 5 miljoen opgenomen met een start in 2009.

Evaluatie beleidsbrief zeehavens 2004 ontbreekt
In uw advies wordt aangegeven dat een evaluatie van de vorige Nota Zeehavens ontbreekt. De nota Zeehavens (2004) is nog steeds vigerend beleid (2005-2010). In de voortgangsrapportage aan de Tweede Kamer over deze nota is aangegeven dat de groeiende problemen van de zeehavens om zich nog binnen de grenzen van de milieu-, gezondheids- en natuurnormen te kunnen ontwikkelen, vragen om een heldere positie van het rijk. Deze beleidsbrief is een verdere uitwerking van de nota Zeehavens op de randvoorwaarde duurzaamheid. Evaluatie van de nota Zeehavens zal plaatsvinden uiterlijk in 2010.

Havengelden en financiering
U vraagt ons de passages te schrappen die gaan over de verhoging van de havenliggelden voor binnenvaartschepen die de CCR fase II-emissiegrenzen niet kunnen halen en over een verbod op dergelijke schepen per 2025. Voor zover dat Rotterdam betreft, ligt dit vast in de Overeenkomst Luchtkwaliteit. Daar waar het andere havens betreft, begrijpen wij dat dit nog in discussie is binnen de NHR. De passage die gaat over verbreding van deze overeenkomst naar andere havens hebben we geschrapt.
---

VenW/DGLM-2008/1695

Het rijk zal onderzoeken wat een zinvol en haalbaar vervolg van de VERS-regeling is na 2010. In dat kader zal het Rijk met Havenbedrijf Rotterdam en de gemeente Rotterdam ook naar scenario's kijken waarin door een effectieve regeling dieselmotoren die niet voldoen aan de CCR-2 norm eerder dan 2025 vervangen kunnen worden. In dat onderzoek zullen ook de mogelijkheden worden bezien om schepen die niet aan die norm voldoen eerder dan 2025 via een verbod in de Rotterdamse haven uit te faseren. Dit zal in nauw overleg met de binnenvaartsector plaatsvinden. Besluitvorming hierover vindt uiterlijk in 2010 plaats.

Tot slot
Het advies van uw orgaan en de bijdrage aan het traject is zeer waardevol voor ons. Wij hebben in de verdere invulling en uitwerking van de beleidsbrief gaarne gebruik gemaakt van concrete opmerkingen en suggesties die u in uw brief heeft uitgewerkt.

Hoogachtend,

DE STAATSSECRETARIS DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT VAN VERKEER EN WATERSTAAT

Tineke Huizinga-Heringa Camiel Eurlings


---