4. Aanwijzing ex Wmg ter introductie dyslexiezorg
Aanwijzing ex Wmg ter introductie dyslexiezorg
Kamerstuk, 25 november 2008
De Voorzitter van de Eerste en
Tweede Kamer der Staten-Generaal
Postbus 20017/20018
2500 EA DEN HAAG
CZ CGG-2895567
25 november 2008
Inleiding
In het AO van 29 januari j.l. heb ik toegezegd om de diagnose en
behandeling voor kinderen met ernstige dyslexie op te nemen in het
basispakket van de Zorgverzekeringswet (Zvw). Dit naar aanleiding van
de motie ( 31200XVI, nr. 85) van de leden Van Miltenburg (VVD) en Van
der Veen (PvdA). De aanspraak is inmiddels geformuleerd en d.d. 28
augustus 2008 gepubliceerd in het Staatsblad (Stb 2008 370).
Poortwachtersfunctie scholen
Scholen hebben een belangrijke taak bij de aanpak van ernstige
dyslexie. Dat verandert ook niet door deze maatregel. In feite vervult
de school een soort poortwachtersfunctie. Conform de toezegging in het
AO van 29 januari j.l. wordt hier in ambtelijk overleg inhoudelijk
aandacht aan besteed. De school zal er aan moeten bijdragen dat
onnodig gebruik van deze vorm van zorg wordt voorkomen. Onnodig
gebruik leidt tot medicalisering en tot hogere kosten dan
noodzakelijk. Dat is niet in het belang van de betrokken kinderen. Ook
is dit niet in het belang van een goede aanpak van ernstige dyslexie.
De betrokken beroepsverenigingen dragen met hun implementatierichtlijn
positief bij aan de afstemming tussen zorg en onderwijs. Hiermee wordt
een eenduidige hantering van het bestaande protocol wat betreft
diagnose en behandeling van kinderen met ernstige dyslexie in de
praktijk bevorderd.
Dyslexiezorg in het basispakket
In het Besluit zorgverzekering staat de aanspraak met betrekking tot
dyslexiezorg omschreven als `zorg in verband met ernstige dyslexie,
aan kinderen van zeven jaar of ouder die basisonderwijs volgen.'
Volgens het huidige protocol is de behandeling slechts effectief bij
enkelvoudige klachten.
Er is gekozen voor een ingroeimodel waarbij de aanspraak zich in 5
jaar uitbreidt tot kinderen die de dertienjarige leeftijd hebben
bereikt. Dit sluit grotendeels aan bij het advies van het College voor
zorgverzekeringen (CVZ). In de VWS-begroting voor 2009 is EUR27,9
miljoen gereserveerd om per 1 januari 2009 te kunnen starten met
dyslexiezorg.
Vanwege het ingroeimodel is vanaf 2010 rekening gehouden met
meerkosten van EUR1,4 miljoen per jaar. Dit resulteert uiteindelijk
tot een gereserveerd bedrag van EUR33,5 miljoen per 2013. Deze extra
kosten zijn eveneens in de begroting verwerkt. In mijn brief
"Beleidsvoornemens in de ggz 2009" aan u d.d. 24 juli 2008 (TK
2007-2008, 25424 nr 73) is het voornemen uitgesproken om de DBC GGZ
systematiek toe te gaan passen voor dyslexiezorg.
Bekostiging dyslexiezorg vanaf 1 januari 2009
De eigenstandige aanspraak voor diagnose en behandeling bij kinderen
met ernstige dyslexie vraagt om een financieringsstructuur die het
leveren van verantwoorde zorg door de betrokken beroepsgroepen
mogelijk maakt. Professionals die tot op heden binnen het onderwijs
betrokken zijn bij het begeleiden van kinderen met ernstige dylexie
zijn in hun werkzaamheden verwant aan de jeugd-ggz. Door positionering
binnen het financiële kader van de curatieve ggz wordt aangesloten bij
de eindverantwoordelijkheid voor diagnostiek en behandeling van
ernstige dyslexie, die het huidige protocol toebedeeld aan
gespecialiseerde psychologen en orthopedagogen.
Met het opnemen van dyslexiezorg in het basispakket worden
zorgverzekeraars verantwoordelijk voor de inkoop daarvan. Dit betekent
dat zij met zorgaanbieders afspraken dienen te maken over prestaties
en bijbehorende tarieven. Hierop hebben zij hun polissen voor 2009 al
aangepast. Binnen de bestaande productstructuur voor DBC GGZ zal
vervolgens onder de vlag van `overige stoornissen in de
kinderleeftijd' de mogelijkheid gecreëerd worden declaratie van
dyslexiezorg te realiseren. Hiervoor zijn er op korte termijn geen
aanpassingen van spel-of validatieregels noodzakelijk. Het bestaande
product `overige stoornissen in de kinderleeftijd' kent een
maximumtarief.
Door voor dit product te kiezen is binnen redelijke termijn een
soepele overgang naar een eigenstandig product binnen de DBC GGZ
systematiek mogelijk. Dit wordt voorzien medio 2011. Voor de
ontwikkeling van een eigenstandig product is echter meer informatie
(zoals kostprijsgegevens) en tijd nodig. En overschrijdt daarmee de
deadline van 1 januari a.s.
Tot het moment dat diagnostiek en behandeling met die eigenstandige
DBC afzonderlijk herkenbaar is binnen de DBC GGZ systematiek zal met
behulp van een onafhankelijk onderzoek de beheersbaarheid van de
vergoedingsregeling gemonitord worden. Het is de bedoeling hiermee te
voldoen aan uw informatiebehoefte.
Dyslexiezorg kan binnen de bestaande DBC GGZ productstructuur geleverd
worden door gekwalificeerde beroepsbeoefenaren die voldoen aan de
bijbehorende DBC spelregels. Dit betekent dat professionals, die niet
beschikken over een BIG-registratie, wat betreft openen en sluiten van
DBCs en declaratie van geleverde zorg aangewezen zijn op een
zogenaamde `verlengde armconstructie'.
Aanwijzing
Met deze brief heb ik u de zakelijke inhoud meegedeeld van de
aanwijzing tot het toegankelijk maken van de DBC GGZ productstructuur
voor dyslexiezorg, die ik op grond van artikel 7 van de Wet
marktordening gezondheidszorg voornemens ben te geven aan de
Nederlandse Zorgautoriteit (Nza). De beoogde toegankelijkheid van deze
productstructuur moet per 1 januari 2009 gaan gelden. Overeenkomstig
genoemd artikel zal tot het geven van de aanwijzing niet eerder worden
overgegaan dan nadat 30 dagen zijn verstreken na verzending van deze
brief.
De Minister van Volksgezondheid,
Welzijn en Sport,
dr. A. Klink
Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport