Nissan Cube zet koers naar Europa
(11/25/2008)
Nissan heeft in zijn eigen Londense designcentrum de volledig nieuwe
Cube gepresenteerd. De auto verschijnt eind 2009 in de Nederlandse
showrooms. Op de thuismarkt in Japan is de Cube reeds een begrip en
ook in de Verenigde Staten, waar de verkoop komend voorjaar start, is
de Nissan Cube positief ontvangen.
De Nissan Cube heeft zijn naam natuurlijk te danken aan zijn
kubusvorm, de stompe neuspartij en de sterk afgeronde raamsponningen.
Typerend voor de karaktervolle auto is de asymmetrische achterruit,
die aan de rechterkant panoramisch is en aan de linkerkant een brede
achterstijl heeft. Daarmee behoudt hij de belangrijkste stijlelementen
van de vorige generatie Nissan Cube.
Het is niet alleen de markante geometrie waardoor deze auto zich
onderscheidt. De nieuwe Cube geeft een volledig andere kijk op autoâs
â het is een auto die niet wil worden gedefinieerd als een auto. âDoor
een uniek design te combineren met veel ruimte en een warm karakter,
zal de Nissan Cube een bijzondere plek verwerven op de marktâ, zegt
Simon Thomas, Senior Vice President Sales en Marketing van Nissan
Europe. âDit is een auto waarop mensen van alle leeftijden verliefd
kunnen worden, ongeacht de mate waarin ze belangstelling hebben voor
autoâs.â
Uitdagend en rationeel
Hoewel zijn uniek gestileerde, asymmetrische carrosserie een duidelijk
statement is tegen hedendaagse autoâs waarvan er dertien in een dozijn
gaan, is er ook een groot aantal rationele argumenten om hem aan te
schaffen.
âDe nieuwe Nissan Cube zal worden gekocht door individuen die de auto
zien als het verlengstuk van hun karakter en een weerspiegeling van
hun individualismeâ, zegt Thomas. âCube-rijders zijn geen uitslovers,
maar nuchtere, verstandige en stijlbewuste mensen.â
Zelfverzekerd als een buldog
De nieuwe Nissan Cube komt voort uit bestaand DNA waaraan hij zijn
markante design en dynamische karakter aan ontleent. Door zijn lange
wielbasis (2.530 mm) in verhouding tot zijn totale lengte (3.980 mm)
en grote spoorbreedte, steken de wielen enigszins vooruit. De
zelfverzekerde houding en vastberaden blik die de Cube hierdoor
krijgt, doet nog het meest denken aan een buldog met een zonnebril.
âDe inspanningen en passie die het de ontwerpers en ingenieurs heeft
gekost om de derde generatie Cube te realiseren, was ongekend en
misschien wel te vergelijken met de wijze waarop de Nissan GT-R tot
stand kwamâ, legt Pierre Loing, Vice President Product Planning van
Nissan Europe, uit. âZe waren voortdurend aan het tekenen en kleuren
en voedden het ontwerp keer op keer met nieuwe ideeën en gedachten.
Op die manier kreeg de buldog langzaam maar zeker gestalte. Van een
reguliere ontwerpfase was in geen geval sprake.â
De buldoguitstraling van de Nissan Cube wordt nog eens versterkt door
de langwerpige, horizontale koplampen aan weerszijden van de
opvallende grille, een gespierd âlijfâ en een korte âstaartâ. Aan de
achterzijde springen de liggende, langgerekte achterlampen in het oog.
De ontwerpers van de Nissan Cube zochten ook â met succes â naar een
uiting van puur design. Door terughoudend te zijn met de
carrosserielijnen, voegden zij eenvoud en frisheid toe aan het
ontwerp.
Een ander bijzonder aspect van het exterieur van de Nissan Cube zijn
de rechtopstaande ramen en A-stijlen, waardoor het zicht naar voren
uitstekend is. Opvallend aan de zijruiten is dat ze zijn geïnspireerd
op een fotolijstje. De asymmetrische achterruit is aan de rechterkant
is panoramisch, wat de bestuurder helpt bij inhaalmanoeuvres en
achteruit inparkeren.
âDe asymmetrische achterruit is de handtekening van de Nissan Cubeâ,
zegt Loing. âEn hoewel zich aan beide zijden van de Cube D-stijlen
bevinden, is de smallere stijl aan de passagierszijde een opmerkelijk
detail in het totaalplaatje. En deze look wordt nog eens versterkt
door de asymmetrische achterdeur.â
De grote achterdeur van de Cube, die aan de rechterzijde scharniert,
is eenvoudig te openen en makkelijk toegankelijk. Ook wanneer de
Nissan Cube dicht op een achterligger geparkeerd staat, kan de deur
probleemloos open en dicht.
De nieuwe Nissan Cube is verkrijgbaar in verscheidene aparte kleuren
die bijzondere namen hebben meegekregen als Witty Military, White
Pearl, Sea Turquoise en Bitter Chocolate.
En dat is nog niet alles. De consument kan zijn Nissan Cube naar eigen
smaak aanpassen, waarbij hij keuze heeft uit meerdere uitvoeringen van
het glazen panoramadak en opvallende bestickering.
Lounge-interieur
âBinnenin de Nissan Cube springt direct het verrassend ruime interieur
in het oog. Vijf personen kunnen met gemak plaatsnemen in de
ontspannen omgeving waarin zij op een relaxte manier met elkaar kunnen
converseren. Het interieur kan worden aangepast aan de smaak van de
eigenaar, waarbij hij alle kanten op kan met zijn persoonlijke
wensenâ, zegt Loing.
Het interactieve interieur wordt gekenmerkt door veel gebogen
elementen. Voorbeelden daarvan zijn de subtiel gewelfde vorm van het
instrumentenpaneel, de deurpanelen, de stoelen, de opvallende,
druppelvormige bekerhouders en het ronde cluster met daarin de
bedieningsknoppen voor de climate control. Deze interieurdelen zijn
geïnspireerd op de natuur en de kalmerende werking die uitgaat van de
rimpels die een vallende druppel achterlaat op water.
Het comfortabele meubilair in de Cube voorziet in een aparte
bestuurder- en passagierstoel en een verschuifbare achterbank die veel
weg heeft van een loungesofa. De verschuifbare achterbank kent drie
standen en is, net als in een theater, hoger gepositioneerd dan de
voorstoelen. Dat vergroot het comfort en het zicht van de
achterpassagiers rondom. âHet interieur van de nieuwe Cube biedt alle
ruimte voor verbeelding en een persoonlijke invulling, maar is vooral
erg praktischâ, legt Loing uit.
Ontspannen rijden
Een aantal factoren dragen bij aan een stressvrije rijbeleving in de
Cube. Zo is een hoge zitpositie mogelijk door de grote
carrosseriehoogte. Een extreem korte motorkap zorgt ervoor dat de
bestuurder zich geen zorgen hoeft te maken dat hij de voorzijde van de
auto slecht kan overzien. Parkeren en achteruitrijden is gemakkelijk
door een goed zicht naar achteren.
Een groot zonnedak doet het interieur van de Cube goed, omdat het
zorgt voor een grote lichtinval en de inzittenden een ruimtelijk
gevoel bezorgt. Een licht doorlatend zonnepaneel, waarmee het glazen
dak is af te dekken, zorgt ervoor dat bij mooi weer de temperatuur in
het interieur niet te hoog oploopt. Als voorbeeld voor het zonnescherm
dienden de traditionele Japanse kamerschermen van rijstpapier.
Voor een beter onderscheid van de snelheidsmeter en de toerenteller is
de verlichting daarvan respectievelijk lichtblauw en wit. Die kleuren
zorgen voor een natuurlijke sfeer en zijn afgeleid van de aarde â die
vanuit de ruimte gezien blauw is â en de maan. Als een uiting van
flair zwaaien de tellernaalden naar rechts zodra de bestuurder de
motor start.
Ruimte voor personalisering
Handige opbergruimten en beker-/flessenhouders zijn overvloedig
aanwezig in het Cube-interieur. Ook is voorzien in afneembare,
multifunctionele haakjes voor het ophangen van tassen of hoeden. De
haakjes kunnen verspreid door het interieur worden geplaatst; van het
dashboard tot aan de achterportieren.
Bovenop en aan de rechterzijde van het dashboard is ook een opbergvak
te vinden. Wie die opbergvakken van een persoonlijk tintje wil
voorzien, kan kiezen voor een houtkleurige afwerking of hoogpolig
tapijt. Nog een leuke accessoire voor de Cube zijn de in rood, geel,
oranje en zilver verkrijgbare elastieken. Die zorgen ervoor dat in
uitsparingen van de armsteunen in de portieren zaken als wegenkaarten,
fotoâs, handdoeken, visitekaartjes en knuffelbeesten op hun plek
blijven.
âHet interieurconcept van de Cube sluit aan bij de wensen van de
inzittenden en niet andersom. Je kunt je lievelingsspullen kwijt waar
je maar wilt en niet waar de auto dat wenstâ, zegt Loing. âDe
ontwerpers hebben altijd de bedoeling gehad elk interieuraspect van de
Cube zo te maken dat het er niet alleen mooi uitziet maar ook
praktisch is in het gebruik.â
Het interieur van de Cube is leverbaar in twee kleuren: zwart en
beige. Beide uitvoeringen zijn leverbaar met gewatteerd meubilair dat
overtrokken is met een suèdeachtige stof. De stiksels banen zich op
een natuurlijk golvende wijze een weg over de stoelen en de
achterbank. Dat draagt bij aan een ontspannen en plezierige rit.
Slim en simpel
âOnderscheidend, plezierig en plooibaar. De Nissan Cube belichaamt op
een ongeëvenaarde wijze het idee van âslimme simpelheidâ en is
gebaseerd op het zogenoemde Cube-DNA. Dat kenmerkt zich door
individualiteit en een stijl die geen gemeengoed is in de autowereld.
Bovendien ademt de Cube een grote mate van menslievendheid en slim
design uitâ, zegt Loing. âWe weten dat er een groep Europese
autokopers is, die zich volledig kan identificeren met de Cube. Deze
mensen zullen vooral vallen voor zijn praktische bruikbaarheid en zijn
persoonlijkheid.â
De Cube zal aantrekkingskracht uitoefenen op mensen die misschien geen
passie hebben voor autoâs, maar graag als persoon een statement maken.
Een modegril is de Cube niet, maar hij straalt een missie uit: ik
geniet volop van het leven. Iets unieks en onderscheidends,
vriendelijkheid en plezier. Dat is wat de Cube autokopers te bieden
heeft. De auto is een waar verlengstuk van het karakter van zijn
eigenaar.
In Europa wordt de Cube leverbaar met een 1,5-liter benzinemotor en
een 1,6-liter dieselkrachtbron. Meer details over deze motoren volgen
nog.
AutoRai