De ontwikkeling van het Peugeot logo: 150 jaar gebrul van de leeuw
(11/25/2008)
De leeuw is inmiddels niet meer weg te denken als universeel symbool
voor Peugeot producten die op dit moment in meer dan 150 landen worden
verkocht. Op 20 november 1858 registreerde Emile Peugeot de
allereerste afdruk van zijn merklogo met daarop een leeuw met of
zonder pijl.
Emile PEUGEOT had Julien BLAZER, edelsmid en graveur uit de
Franche-Comté, gevraagd om dit logo te maken om producten van het
merk PEUGEOT een herkenbare identiteit te geven. Al snel werd de leeuw
gebruikt op de zaagbladen en andere gereedschappen van het merk. Dit
dier werd gekozen omwille van zijn logische associatie met de zagen
van PEUGEOT die van meet af aan bekend staan om:
- de kracht van de zaagtanden.
- de souplesse van het zaagblad.
- de snelheid van een leeuw die zijn prooi bespringt.
In de loop van de tijd heeft het logo een aantal metamorfoses
ondergaan: het begon met een statige leeuw, lopend op een pijl en naar
links gericht. Daarna verdween de pijl en af en toe stond de leeuw
naar rechts gericht. In 1882 werden de manen van de leeuw anders en
werd het lichaam massiever. Al snel werd de leeuw het enige
handelsmerk van PEUGEOT en warden vanaf 1881, naast de gereedschappen
en zaagbladen, ook de koffiemolens (die vanaf 1840 werden
geproduceerd) voorzien van het logo. In 1882 volgden de fietsen en
vanaf 1898 verscheen de leeuw ook op de brom- en motorfietsen.
De intrede van de leeuw in de autogeschiedenis
Hoewel de eerste auto van Armand PEUGEOT (type 3) al in 1891 op de
markt kwam, prijkte de leeuw pas vanaf 1906 op de auto's van het merk.
Zo stond de leeuw vanaf het prille begin aan de zijde van één van de
drie eerste automerken ter wereld.
In 1910 fuseerden PEUGEOT Frères en Armand PEUGEOT om verder te gaan
onder de naam âSociété automobiles et cycles PEUGEOTâ. Deze
samenwerking werd voortgezet tot de Eerste Wereldoorlog. De laatste
auto uit die periode met een leeuw als logo, was de Peugeot Bébé
(ontworpen door Ettore Bugatti) die werd geïntroduceerd tijdens de
Parijse autosalon van oktober 1912.
De volgende producten moesten het doen met de ouderwetse belettering
aan de bovenkant van de grille, waarbij sommige modellen ook op de
radiator een vermelding van de merknaam kregen, al dan niet in een
wapenschild (vanaf de 201). In de jaren twintig werd de leeuw een
teken van verbintenis tussen Peugeot-rijders die het embleem als
decoratie voor hun radiatordop gebruikten. Via het netwerk werden twee
soorten radiatorlogo's verkocht: een brullende leeuw, ontworpen door
beeldhouwer Marx, en een leeuw die klaar staat om zijn prooi te
bespringen, ontworpen door Baudichon.
De fietsen en de brom- en motorfietsen werden aanvankelijk voorzien
van een leeuw op een pijl met op de achtergrond een spaakwiel. Daarna
volgde een naar rechts gerichte leeuw in aanvalshouding. Deze kwam
vanaf 1960 terug, maar nu in combinatie met belettering. Voor de
gereedschappen en huishoudelijke apparaten werd voor een leeuw op een
pijl gekozen, in een wapenschild of, bij de koffiemolens, op een ovaal
plaatje.
Hoe de leeuw definitief een plekje veroverde op de voorkant van de
Peugeot-modellen
Vanaf oktober 1933, met de introductie van de zogenaamde
aerodynamische lijn voor het volledige assortiment (201BR, 301 CR, 601
C en een jaar later de 401), verscheen voor het eerst alleen de kop
van een leeuw boven aan de grille. Deze kop kwam, in een meer
gestroomlijnde versie, terug bij de 402 (1935), de 302 en de 202. Op
de 203 verscheen in 1948 een leeuw op de motorkap met scherpere lijnen
en ook de 403 kreeg op de motorkap een nieuwe leeuw als logo. Uit
veiligheidsoverwegingen (gevaar bij aanrijding) verdwenen deze twee
logo's weer in september 1958.
De heraldische leeuw
Bij de 203 zagen we voor het eerst de heraldische leeuw van de
Franche-Comté en het graafschap Montbéliard. Tot oktober 1952 werd
dit logo op de achterklep geplaatst, maar tussen september 1958 en
februari 1960, aan het eind van de serie, verhuisde het naar de
motorkap. Deze zelfde leeuw prijkte ook op de brom- en motorfietsen
van PEUGEOT uit die periode.
Vanaf de 403 kwam dit logo terug in een klein wapenschild op het
midden van de grille, tussen april 1955 en 1966. Daarna werd het
vervangen door een groter model dat werd geïntroduceerd met de 404 in
mei 1960. In de jaren zestig namen alle modellen dit wapenschild over.
Dit logo werd opgevolgd door een vergulde of verchroomde leeuw in
reliëf, los van zijn achtergrond. Deze leeuw verscheen voor het eerst
op de 504 in september 1968 en werd overgenomen door de 404, de 204,
de 304 en de 104.
De introductie van de 604 in september 1975 ging gepaard met de
introductie van een nieuwe leeuw, met alleen omtreklijnen. Deze
verscheen later ook op de 305 (november 1977) en de 505 (mei 1979) om
vervolgens tegen een zwarte achtergrond te worden weergegeven in 1982
op de 205, in 1985 op de 309, in 1987 op de 405, in 1989 op de 605,
1991 op de 106 en in 1993 op de 306.
Het succes van de leeuw: een onomstotelijk feit
Toen de 406 in oktober 1995 op de markt kwam, onderscheidde het model
zich door de robuuste vorm van de leeuw. Al snel nam de hele generatie
"6"-modellen dit logo over. Uiteindelijk volgde in 1998 de leeuw met
stijlvolle en strakke vormen zoals we die vandaag de dag tegenkomen op
de voor- en achterkant van auto's en scooters van PEUGEOT. In 2000
plaatste de vereniging âlâAventure Peugeotâ, in het kader van het
behoud van het erfgoed, de leeuw in een blauw wapenschild met een gele
rand dat vroeger symbool stond voor het merk.
Door dit alles heeft de leeuw wereldwijde bekendheid verworven en
wordt hij tegenwoordig onmiddellijk geassocieerd met de naam PEUGEOT.
zie ook Peugeot Web-tv: http://www.tv.peugeot.com
AutoRai