Ingezonden persbericht
Persbericht Gemeente Den Haag, Dienst Stedelijke Ontwikkeling
Den Haag, maandag 24 november 2008
Den Haag telt meeste bijzondere winkels
De binnenstad van Den Haag heeft de meest exclusieve winkelformules van alle binnensteden in Nederland. Met 75 opvallende winkelformules laat Den Haag Amsterdam (66), Maastricht (60) en Rotterdam (59) duidelijk achter zich.
Bovendien heeft Den Haag de meeste zelfstandige winkeliers van alle Nederlandse binnensteden. Ook op stadsdeel- en wijkniveau is veel bijzonder winkelaanbod te vinden. Hiermee loopt Den Haag voorop in de trend dat winkelen in de buurt weer toeneemt. Wethouder Henk Kool (economie): 'Den Haag steekt er veel energie in om de beste winkelstad én de MKB-vriendelijkste stad van Nederland te worden. Want Den Haag heeft grote baat bij de inzet en creativiteit van zelfstandig ondernemers, dat blijkt hieruit.' Zijn collega Frits Huffnagel (Binnenstad): "Den Haag behoort tot de top van de winkelsteden in de wereld. Den Haag is niet alleen de internationale stad van vrede en recht, maar ook een zeer attractieve stad om te vertoeven.'
In de binnenstad van Den Haag zijn veel onderscheidende nieuwkomers neergestreken. Voorbeeld hiervan is COS, een nieuwe formule van H&M die in Nederland alleen te vinden is in Den Haag. Verder is de binnenstad verrijkt met trendsetters als Marlies Dekkers, DOK Cookware, Elle pret-a-porter, Filippa K en Fragile. Ook heeft de binnenstad zijn leidende positie op het gebied van exclusief winkelaanbod verder versterkt met winkels als l'Empresse, Karen Millen en Erny van Reymersdal. Voorbeeld van verdere schaalvergroting vormt de recente uitbreiding van The Sting aan de Dagelijkse Groenmarkt, een 'ware modetempel' met koffiebar.
Opvallend
De huurprijzen op de beste locaties zijn, met name door de toenemende interesse die de winkelformules voor Den Haag tonen, sterk gestegen. De Spuistraat is daarbij de meest opvallende stijger. In 2005 stond ze nog op de zesde plaats in Nederland. In het afgelopen jaar was slechts de Kalverstraat duurder.
Voor de internationale toppers vormen vierkante meterprijzen zelden een issue. Ook worden steeds hogere ondergrenzen gesteld aan het aantal gevraagde vierkante meters. Om die reden tonen bedrijven een toenemende interesse voor sfeergebieden rond het winkelhart. Meer en meer modezaken vestigen zich op de Denneweg en in het Hofkwartier.
Sinds 2006 werkt de gemeente samen met het bedrijfsleven vanuit Bureau Binnenstad aan het project Den Haag Internationale Winkelstad. Dat deze formule aanspreekt, blijkt ook uit de bezoekersaantallen. Uit het bezoekersonderzoek 2007 blijkt dat op jaarbasis 33 miljoen bezoekers de weg naar de Haagse binnenstad weten te vinden. In 2005 waren dat er nog 29,5 miljoen. Voor 44 procent van de bezoekers vormt winkelen de voornaamste bezoekreden. De Grote Markstraat, die uit moet groeien tot internationale winkelboulevard, ontwikkelt zich sterk. In 2008 is het drukste punt verplaatst van de Spuistraat naar de Grote Markstraat. Dit mede door opening van Spuimarktcomplex en het Souterrain.
Noot voor de redactie,