Ingezonden persbericht
PERSBERICHT
ARKE & HOLLAND INTERNATIONAL EERSTE 'GROENE REISBUREAUS' VAN NEDERLAND
TUI Nederland introduceert een reisbureaubeleid voor Duurzaam toerisme
Rijswijk, 24 november 2008 - Marktleider TUI Nederland introduceert als eerste reisorganisatie in Nederland een duurzaam toerisme beleid voor haar Arke en Holland International reisbureaus. Het doel van het beleid is dat de reisbureaus hun klanten optimaal kunnen informeren over het nut van duurzaam toerisme, zodat ook in de toekomst vakantiegangers kunnen genieten van een mooie vakantie. Belangrijke onderdelen van het nieuwe beleid zijn trainingen van het personeel, het actief informeren van klanten over duurzame vakantiemogelijkheden, het overhandigen van diverse flyers en het geven van het goede voorbeeld door zelf milieuvriendelijk te werken.
Green Smile
Duurzaam toerisme is al jaren een speerpunt van de touroperatormerken van TUI Nederland; Arke, Holland International, KRAS en ROBINSON. Vanaf eind november is er nu ook een groen beleid speciaal voor de reisbureaus van TUI Nederland; de eigen reisbureaus die opereren onder de naam Arke en de franchisenemers die opereren onder de naam Holland International Reisbureau. Eind november worden in diverse bijeenkomsten de reisbureaumanagers en -medewerkers geïnformeerd over het nieuwe duurzaamheidbeleid. Naast deze bijeenkomsten worden de interne campagnes 'het groenste reisbureau is oranje!' en 'Green Smile' gestart, om het groene bewustzijn van de medewerkers te stimuleren. Het beleid geldt als voorschrift voor de eigen Arke reisbureaus en als advies voor de franchisenemers van Holland International Reisbureau.
Be Green
De medewerkers in onze reisbureaus geven zelf het goede voorbeeld door milieuvriendelijk te werken. Zij gebruiken milieuvriendelijke kantoorartikelen zoals verantwoord kopieerpapier, groene stroom en fairtrade koffie. Papiergebruik wordt verminderd door zoveel mogelijk dossierloos te werken en er wordt een bewust meegeef/terugbreng beleid voor de brochures gehanteerd. Er wordt gestimuleerd om met de fiets of het openbaar vervoer naar het werk te komen. Daarnaast wordt in de toekomst gebruik gemaakt van milieuvriendelijke schoonmaakartikelen, wordt er bewust omgegaan met water en stroom en wordt het afval gescheiden voor recycling.
Sell Green
De medewerkers van onze reisbureaus worden getraind in het verkopen van Duurzaam toerisme. In 2008/2009 moeten door de reisbureaumedewerkers de e-learning modules Duurzaam Toerisme, Wijs op wintersport en Stop kinderarbeid voltooid worden. Bovendien gaat iedereen structureel over duurzaam toerisme geïnformeerd worden via intranet, nieuwsbrieven, productavonden en andere communicatiemiddelen. Bij elke boeking worden de flyers 'GreenSeat' en 'foute souvenirs' standaard aan de klant meegegeven.
Wijs op wintersport campagne
Een voorbeeld van een duurzame campagne van TUI Nederland is Wijs op wintersport. Sinds wintersportseizoen 2006/2007 zet TUI Nederland zich in voor duurzame wintersport: wintersportvakanties met respect voor mens en natuur. Het beleid richt zich op het verbeteren van het wintersportproduct op het gebied van vervoer naar de bestemming én tijdens de vakantie, het verblijf in verantwoorde en milieuvriendelijke accommodaties en milieuvriendelijke activiteiten die tijdens de vakantie ondernomen worden. TUI Nederland introduceerde de zogenaamde 'groene sneeuwster' voor bestemmingen met milieuvriendelijke bergdorpen. Zo is het voor de klant én de reisbureaumedewerker in één oogopslag duidelijk waar welke bestemming aan voldoet. Daarnaast bevindt zich in elke wintersportbrochure een pagina Wijs op wintersport waarin ons duurzame aanbod helder uiteengezet wordt, krijgen de klanten de flyer Wijs op wintersport mee en is de site wijsopwintersport.nl gelanceerd, vol met winterse wijsheden.
---