abcdefgh
Aan
de voorzitter van de Tweede Kamer
der Staten-Generaal
Binnenhof 4
2513 AA DEN HAAG
Contactpersoon Doorkiesnummer
- -
Datum Bijlage(n)
24 november 2008 -
Ons kenmerk Uw kenmerk
V&W/DGLM/2008-187 -
Onderwerp
kamervraag
Geachte voorzitter,
Met deze brief wil ik u graag informeren over de veronderstelde verlaagde vliegroutes
voor zweefvliegers, zoals aan de orde gesteld door de heer Haverkamp (CDA) in het
Algemeen Overleg over Schiphol van 6 februari 2008. Het betrof hier signalen dat het
plafond van het naderingsluchtverkeersleidingsgebied (CTR) rondom Schiphol zou worden
verlaagd en dat er daarom lager aangevlogen zou gaan worden.
Achtergrond
Eind 2006 is door het Ministerie van Verkeer en Waterstaat een verzoek gedaan aan de
LVNL (Luchtverkeersleiding Nederland) om te onderzoeken op welke wijze luchtverkeer
kan worden afgehandeld bij een groei van Schiphol tot 600.000 vliegbewegingen per jaar,
gecombineerd met verplaatsing van luchtverkeer van Schiphol naar Lelystad.
LVNL heeft deze vraag onderzocht en hiertoe het MAS-concept (Multi Airport System)
ontwikkeld. Een van de onderdelen van dit concept van de LVNL betreft een uitbreiding
van het naderingsluchtverkeersleidingsgebied rondom Schiphol.
Inmiddels is in het door het Kabinet onderschreven advies van de Alderstafel aangegeven
dat Schiphol zich tot en met 2020 kan ontwikkelen naar maximaal 510.000
vliegbewegingen per jaar. Tevens zal het Rijk mogelijkheden creëren voor de verplaatsing
van niet Schiphol- gebonden verkeer naar regionale luchthavens. Het gaat hierbij volgens
de huidige inzichten van de luchtvaart sector om 35.000 vliegtuigbewegingen per jaar tot
en met 2015 en nog eens 35.000 vliegtuigbewegingen per jaar tot en met 2020. De
luchthavens die in lijn met de lange termijnverkenning in beginsel in aanmerking komen
voor het accommoderen van het niet mainportgebonden verkeer zijn Lelystad en
Postadres Postbus 20901, 2500 EX Den Haag Telefoon 070 351 61 71
Bezoekadres Plesmanweg 1-6, 2597 JG Den Haag Fax 070 351 78 95
bereikbaar met tram 9 (station hs en cs) en bus 22 (station cs)
V&W/DGLM/2008-187
Eindhoven. In de luchtvaartnota zal de verdeling van dit verkeer worden vastgesteld
waarbij naar het totale luchthavennetwerk gekeken worden (dus ook inclusief Rotterdam,
Twente, Maastricht en Eelde).
Besluitvorming over het MAS-concept zal moeten plaatsvinden in het licht van de
afspraken over de ontwikkelingen van Schiphol tot en met 2020 en de vast te stellen
verdeling van de genoemde ca. 70.000 niet Schiphol gebonden vliegtuigbewegingen.
In dit verband wil ik er nog expliciet op wijzen dat een toepassing van het MAS-concept
mogelijk tot een uitbreiding van het naderingsluchtverkeersleidingsgebied rondom
Schiphol kan leiden teneinde de in elkaar overlopende in- en outbound piek te kunnen
accommoderen. Van lager aanvliegen als gevolg van deze mogelijke uitbreiding zal geen
sprake zijn.
Hoogachtend,
DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT,
Camiel Eurlings
---
Ministerie van Verkeer en Waterstaat