4. Verslag van bevindingen DNB aangaande de Suo in 2005
Verslag van bevindingen DNB aangaande de Suo in 2005
Kamerstuk, 21 november 2008
De Voorzitter van de Eerste en Tweede Kamer
der Staten-Generaal
Postbus 20018
2500 EA DEN HAAG
Z/M-2893747
Z/M-2893748
21 november 2008
De Nederlandsche Bank (DNB) is op grond van artikel 26 van de Wet op
de toegang tot ziektekostenverzekeringen 1998 (WTZ) belast met het
toezicht op de Stichting uitvoering omslagregelingen (Suo). Van haar
bevindingen over de uitvoering van de WTZ-
omslagregeling dient de DNB op grond van artikel 31 van de WTZ 1998
jaarlijks een verslag op te stellen. Daarnaast behoeft de jaarrekening
van de Suo op grond van artikel 27 van de WTZ de goedkeuring van DNB.
Inmiddels heeft de DNB een verslag van bevindingen uitgebracht over
het jaar 2005. Hierbij bied ik u dit verslag aan. Het gaat vergezeld
van het verslag van werkzaamheden van 2005 dat de Suo zelf conform
artikel 27 van de WTZ uitbracht. Beide verslagen zijn ter informatie
bijgevoegd.
Het verslag van DNB is later verschenen dan gepland. De vertraging is
veroorzaakt door de problematiek rond de invoering van de Diagnose
Behandel Combinaties (DBC's). Hierdoor is vertraging ontstaan in de
gehele verantwoordingsketen.
Controleaanpak
Vanaf het controlejaar 2003 wordt in de controle-aanpak van de Suo
rekening gehouden met de single-auditsystematiek. Hierbij steunt de
Suo zoveel mogelijk op de werkzaamheden die de accountant van de
betrokken ziektekostenverzekeraar reeds heeft uitgevoerd zoals
beschreven in het verantwoordingsprotocol 2005.
DNB op zijn beurt bouwt weer verder op de bevindingen van de externe
accountant van de Suo. De externe accountant rapporteert zijn
bevindingen over de getrouwheid van de financiële verantwoording, de
rechtmatigheid van de daarin opgenomen posten en de ordelijkheid en
controleerbaarheid van het gevoerde financiële beheer.
De externe accountant van de Suo heeft de uitvoering van de review- en
controlewerkzaamheden bij de ziektekostenverzekeraars door de
controleafdeling van de Suo onderworpen aan een kwaliteitstoets. Op
basis hiervan oordeelt de externe accountant dat de
reviewwerkzaamheden van de Suo na invoering van de
single-auditsystematiek voldoen aan de daaraan te stellen eisen.
Oordeel DNB
DNB kan wegens het ontbreken van een daartoe benodigde goedkeurende
accountantsverklaring geen totaaloordeel inzake de jaarrekening 2005
van de Suo geven.
Reden hiervoor is dat de accountant van de Suo vanwege onzekerheid
omtrent de getrouwheid en de rechtmatigheid van de ingediende
schadeopgaven met betrekking tot de gepoolde verzekerden inzake de
DBC's in de accountantsverklaring geen oordeel kan geven over de
getrouwheid en de rechtmatigheid van de schadelast over 2005.
Toelichting
De invoering van de DBC-systematiek heeft per 1 januari 2005 geleid
tot een gewijzigde controle-systematiek bij ziekenhuizen (en
Universitaire Medische Centra (UMC's)). Hierdoor zijn de ziekenhuizen
niet in staat geweest om bestuursverklaringen te verstrekken, danwel
niet tijdig te verstrekken of zijn de bestuursverklaringen
geclausuleerd verstrekt. Als gevolg hiervan had een groot deel van de
externe accountants van de ziekenhuizen problemen met het vaststellen
van de rechtmatigheid van de schadebedragen. Dit heeft uiteindelijk
weerslag gegeven in de accountantsverklaringen van de accountants van
de ziektekostenverzekeraars. Het merendeel kon voor wat betreft de
schadeopgaven geen accountantsoordeel geven over de rechtmatigheid van
de DBC-schades. Deze onzekerheid kon niet door aanvullende controles
van de accountant van Suo worden weggenomen.
DNB is dan ook van oordeel dat door de onzekerheid in de schade van
gepoolde verzekerden op basis van de nu voorliggende informatie geen
uitspraak mogelijk is of de financiële verwerking van de
omslagregeling in overeenstemming met de daarvoor geldende regels is
uitgevoerd.
DNB constateert ook dat er over 2005 en 2006 sprake is geweest van
overdekking van de ziekenhuizen. Als gevolg hiervan hebben
zorgverzekeraars te veel schade gedeclareerd onder omslagregeling.
Deze bedragen dienen de zorgverzekeraars terug te betalen aan de Suo.
In 2006 heeft al een voorlopige verrekening tussen de zorgverzekeraars
en de Suo plaatsgevonden. De verwachting is dat eind 2008 de
Nederlandse Zorgautoriteit definitief vaststelt welke bedragen de
ziekenhuizen aan welke zorgverzekeraars moeten terugbetalen. Daarmee
is de overdekking over 2005 en 2006 afgerond.
Uitvoeringskosten
Ten aanzien van de ontvangsten in de baten en lastenrekening van de
uitvoeringskosten is DNB, in overeenstemming met hetgeen de accountant
van de Suo daarover zegt, van mening dat de financiële verwerking in
overeenstemming met de daarvoor geldende regels is uitgevoerd.
Beëindigingsvoorziening Wtz 1998
In het verslag van bevindingen rapporteert DNB voorts over de
beëindigingsvoorziening Wtz 1998. DNB geeft aan dat de hoogte van de
voorziening met de verhoging naar aanleiding van de invoering van de
DBC's gezien de hoogte van de maandschades in 2005 en 2006 prudent
vastgesteld lijkt te zijn. De maandschades lopen zelfs achter ten
aanzien van voorgaande boekjaren. Hier zit echter nog wel een risico
dat ziektekostenverzekeraars nog een stuwmeer aan te declareren
schades hebben. Met de Suo wordt jaarlijks dit risico geïnventariseerd
en nader ingeschat. Baten en lasten in verband met de afwikkeling Wtz
worden na 1 januari 2009 ten gunste of ten laste gebracht aan de
Algemene Kas van de Ziekenfondswet, na opheffing per 2010 aan 's Rijks
schatkist.
Wet MOOZ
Door de invoering van de Zorgverzekeringswet is het voor het jaar 2005
niet mogelijk de Mooz-omslagbijdrage voor 2005 te heffen. Hierdoor
ontstaat een incidenteel tekort in de Algemene Kas van de
ziekenfondsverzekering. Dit leidt ertoe dat bij de overdracht van het
restvermogen van de Algemene Kas aan 's Rijks schatkist in 2010, dit
restvermogen lager zal zijn dan verwacht.
Op basis van voorlopige cijfers van het CVZ heb ik in overeenstemming
met de ministers van Financiën, Economische Zaken en Sociale Zaken en
Werkgelegenheid de door de Suo in 2004 te innen MOOZ-omslagbijdrage
vastgesteld. De definitieve cijfers van het CVZ hebben geleid tot een
aanpassing van dit bedrag, het positieve verschil bedraagt EUR 2,4
miljoen. Normaliter zou dit verschil verrekend worden met de heffing
van de MOOZ-omslagbijdrage over het opvolgend jaar in casu 2005. Nu er
geen MOOZ-omslagbijdrage geheven wordt over 2005 zal dit bedrag door
de Suo worden afgedragen aan de Algemene Kas.
Einde werkzaamheden SUO
In de Invoerings- en aanpassingswet zorgverzekeringswet is bepaald dat
de Suo de afwikkeling van de Wtz 1998 zal begeleiden tot 1 januari
2009. Vanaf 2009 wordt deze taak overgenomen door het CVZ. De Suo
heeft hiertoe een plan tot beëindiging van werkzaamheden opgesteld. Op
dit moment is de verwachting dat de Suo de werkzaamheden in het kader
van de Wtz 1998 geheel zal afronden, waardoor de overdracht naar het
CVZ beperkt blijft tot een archiefoverdracht.
Conclusie
Het verslag van bevindingen geeft een goed inzicht in het door de DNB
uitgeoefende toezicht op de Suo. Ik heb de DNB laten weten met het
verslag van bevindingen over het jaar 2005 in te stemmen.
Ik constateer, mede namens mijn ambtgenoten van Economische Zaken en
van Financiën, dat de DNB zich van zijn taak als toezichthouder op een
correcte manier en met grote inzet heeft gekweten.
Tevens onderschrijf ik de conclusie van DNB dat de Suo de financiële
verwerking van de omslagregeling in overeenstemming met de daarvoor
geldende regels heeft uitgevoerd.
De Minister van Volksgezondheid,
Welzijn en Sport,
dr. A. Klink
Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport