24 november 2008
De luchtvaartsector, verenigd in BARIN, en de Consumentenbond hebben
vandaag een principeakkoord ondertekend over het oprichten van een
geschillencommissie voor de luchtvaart. Met de komst van de
geschillencommissie kunnen passagiers op een laagdrempelige, snelle en
goedkope manier geschillen met luchtvaartmaatschappijen oplossen.
Naar verwachting zal de geschillencommissie nog in de zomer 2009 haar
werkzaamheden starten, zodat consumenten al in het hoogseizoen met hun
geschillen bij de commissie terechtkunnen. De
luchtvaartgeschillencommissie wordt ondergebracht bij de Stichting
Geschillencommissies voor Consumentenzaken.
Passagiers kunnen zich tot de geschillencommissie wenden wanneer zij
van mening zijn dat luchtvaartmaatschappijen de Europese regels over
passagiersrechten niet nakomen. Het gaat dan om de verordeningen over
instapweigering, annulering of lange vertraging en rechten van
gehandicapten.
Minister van Verkeer en Waterstaat Camiel Eurlings en eurocommissaris
Transport Antonio Tajani onderstreepten het belang van de oprichting
van de geschillencommissie. Eurlings zet zich in voor een eenduidige
geschillenprocedure binnen de Europese Unie. Hij ziet de Nederlandse
geschillencommissie als een blauwdruk voor een eventuele toekomstige
Europese geschillencommissie. Tajani liet weten dat hij al begin
december in Brussel de oprichting van de Europese geschillencommissie
op de agenda zal zetten.
Het overleg over de oprichting van de geschillencommissie voor de
luchtvaart vond plaats in de Overleggroep Luchtvaart van de SER
Coördinatiegroep Zelfreguleringsoverleg. Deze overleggroep staat onder
voorzitterschap van prof. mr. H.J. Snijders.
Sociaal-Economische Raad