Internationaal innoveren biedt kansen voor de industrie; ondernemers in de
aanval
Voor MKB-bedrijven in de industriële sector liggen er volop
innovatiekansen op internationaal vlak. De toegenomen globalisering is
meer dan alleen een bedreiging. Ondernemers gaan dan ook in de aanval.
Het MKB in de industrie is echter nog op zoek naar handvatten om
hiermee aan de slag te gaan. Aansluiting zoeken bij andere sectoren is
hierbij noodzakelijk. Dat blijkt uit de Syntens rapportage
âInnovatiesignalen 2007â, waarin de belangrijkste kansen,
ontwikkelingen, behoeften en belemmeringen voor innovatie per sector
in beeld zijn gebracht.
De belangrijkste innovatiesignalen voor de industriële sector zijn:
* Industrie zoekt handvatten voor internationalisering
* Weinig aandacht voor organisatieontwikkeling en ondernemerschap
* Behoefte aan hoger gekwalificeerd personeel
* Product/dienstencombinaties in opkomst
* Procesoptimalisatie: nog steeds sneller, efficiënter en beter
* Marketing via persoonlijk contact
Industrie zoekt handvatten voor internationalisering
Syntens verwacht dat internationaal innoveren voor de industrie
stormachtig zal toenemen. Export is er altijd geweest als noodzaak om
de markt te verruimen, maar de interesse in andere vormen van
internationalisering neemt toe. Bijvoorbeeld extra productiecapaciteit
kopen in Azië of kennisuitwisseling over de grenzen. Het MKB in de
industrie is echter nog op zoek naar handvatten om hiermee aan de slag
te gaan.
Weinig aandacht voor organisatieontwikkeling en ondernemerschap
De focus in de industrie is in tegenstelling tot andere sectoren,
minder gericht op ondernemerschap en organisatieontwikkeling. In de
industrie is de organisatie veelal ingericht rond de productie. Voor
andere zaken is minder aandacht. Net als in de food sector en de
logistieke sector is de industrie een volwassen maar ook vergrijzende
sector. Grijze haren duiden erop dat er in de sector veel
âbabyboomersâ actief zijn, die straks het stokje gaan overdragen aan
een jongere generatie. Dat biedt kansen omdat de nieuwe generatie
doorgaans bereid is om met vernieuwing aan de slag te gaan.
Behoefte aan hoger gekwalificeerd personeel
Belemmering hierbij op dit moment, vormt het gebrek aan hoger
gekwalificeerd personeel. Door de intrede van met name ICT technieken
is het werk in de industrie behoorlijk gewijzigd en is de behoefte aan
hoger gekwalificeerd personeel toegenomen. Nu âgenoeg goede mensenâ
het breekpunt voor groei is, moeten bedrijven meer halen uit de
bestaande bezetting. Vernieuwen in organisatie en aansturing is dus
cruciaal.
Product/dienstcombinaties in opkomst
Industriële bedrijven zoeken in toenemende mate naar wegen om
onderscheidende producten te leveren. Zo zijn
product/dienstcombinaties in opkomst. Het blijkt dat over het geheel
van de industrie een groeiend belang van diensten in de omzet
zichtbaar is.
Technologieën die al lang mogelijk zijn, vinden nu hun weg naar de
industrie. Hierin liggen belangrijke kansen; zeker nu er meer aandacht
komt voor industrial design. Daarnaast komen er weinig nieuwe
producten. Ondernemers in de industrie zijn eerder geneigd bestaande
producten te verbeteren dan nieuwe producten te ontwikkelen. Verder
signaleert Syntens dat het samenwerken in clusters vorm begint aan te
nemen. Deze businessclusters zijn gericht op de ontwikkeling van
nieuwe producten en diensten.
Procesoptimalisatie: nog steeds sneller, efficiënter en beter
Procesoptimalisatie blijft een belangrijke kans in de industrie, want
de loonkosten moeten omlaag. Het vormt een deel van het antwoord op de
lage lonen landen. Syntens signaleert verder dat flexibiliteit,
aandacht voor de klant en onderscheidende producten echter net zo
belangrijk zijn om succesvol te zijn. Voor het verbeteren van de
productieorganisatie is eveneens aandacht. De voor de industrie
actieve brancheorganisaties hebben dit hoog op de agenda staan. Hier
is snel winst te behalen.
Marketing via persoonlijk contact
Met het gebruik van ICT in de zin van e-commerce is het anders
gesteld. Websites bijvoorbeeld worden vaak slecht onderhouden. Voor
veel bedrijven is het slechts een activiteit erbij. Vooral in de
toeleverende industrie zijn relaties heel belangrijk. Faxen en bellen
is nog de gangbare praktijk. Persoonlijk contact blijft het
belangrijkst. Nieuwe ontwikkelingen in de communicatie via internet
(zoals weblogs en podcasts) gaan aan de industrie voorbij.
Aansluiting bij andere sectoren noodzakelijk
Industriebedrijven zouden in hun vernieuwingsdrang overigens wel over
de schutting van hun eigen sector moeten kijken, vindt Murk Peutz,
binnen Syntens de landelijke coördinator voor de sector Industrie.
âDit is vooral nodig om nieuwe product/marktcombinaties te realiseren.
Steeds luider klinkt de roep om duurzaamheid. Neem de gloeilamp. Over
twee jaar is het afgelopen met de vertrouwde gloeilamp, vooral vanwege
de CO2-uitstoot. Juist hier liggen kansen. Want straks krijgen zes
miljoen huishoudens nieuwe armaturen. En wie gaan die ontwerpen,
produceren en installeren? Wie anders dan het MKB? Door dit soort
ontwikkelingen is specifieke kennis nodig en hiervoor zijn
een-tweetjes noodzakelijk met bedrijven uit andere sectorenâ, aldus
Murk Peutz.
Syntens Innovatiesignalen
Jaarlijks verstrekt Syntens 20.000 innovatieadviezen middels korte en
langdurige adviestrajecten. Laatstgenoemden, de innovatieactieplannen
van 2006, vormden de basis voor de âInnovatiesignalen 2007â. Het beeld
van kansen, ontwikkelingen, behoeften en belemmeringen voor innovatie
per sector dat hieruit is voortgekomen, is getoetst bij de Syntens
adviseurs werkzaam in de betreffende sector. In een zestal
groepsessies hebben in totaal 28 adviseurs van Syntens aangegeven wat
de belangrijkste en de meest opvallende waarnemingen zijn geweest die
zij in 2006 tijdens hun adviesgesprekken hebben gedaan. Deze
waarnemingen van de Syntens adviseurs vormden de belangrijkste
informatiebron voor deze Innovatiesignalen.
Syntens