Gemeente Hilversum

B&W zien af van afsluiting/knip in Kleine Drift

publicatiedatum: maandag 24 november 2008

Onder invloed van de inspraak komt het college van Burgemeester en Wethouders terug op zijn aanvankelijk voornemen om de Kleine Drift en de Lorentzweg niet langer te laten aantakken op de radiaal Minckelersstraat-Kleine Drift-Prof. Kochstraat. De ermee samenhangende maatregel om op de Kleine Drift Oost, tussen de Minckelersstraat en de Lorentzweg, de rijrichting om te draaien is ook van de baan. In het Definitief Ontwerp voor de herinrichting van de radiaal komt het college nog op een derde punt tegemoet aan de wensen van de betrokken buurtgroepen: de zuidelijke ventweg van de Prof. Kochstraat opzij van de Beatrixtunnel houdt tweerichtingsverkeer.

Inrichting
De radiaal Minckelersstraat-Kleine Drift-Prof. Kochstraat krijgt tussen de Beatrixtunnel en de Jan van der Heijdenstraat aan weerszijden een vrijliggend fietspad. Op vier plekken wordt voor fietsers en voetgangers een oversteekvoorziening gerealiseerd, waar ze via een middengeleider in twee etappes kunnen oversteken: ter hoogte van de Bordetstraat, bij de Pelikaanstraat, bij de verkeerslichten Jan van der Heijdenstraat en bij de kruising met de Kleine Drift-West/Lorentzweg.

Geen rotonde
De suggestie van bewonersgroepen om op de kruising Prof. Kochstraat/Kleine Drift-West een rotonde (of druppel) te situeren wordt niet overgenomen. De belangrijkste reden is dat door het openstellen van de kruising vanuit alle richtingen er een onevenwichtige verkeersbelasting zou ontstaan. Dit leidt doorgaans tot een verstoorde doorstroming van de hoofdstroom, aldus het college. Bovendien leidt het weglaten van de huidige middengeleider tot een ongewenste toename (bijna een verdubbeling) van de hoeveelheid gemotoriseerd op het deel van de Kleine Drift tussen het Oosterspoorplein en de radiaal.
Een ander argument is dat voor een rotonde met toereikende fietsvoorzieningen de beschikbare ruimte onvoldoende is.

Parkeercapaciteit
Langs de radiaal komen aan beide zijden parkeerstroken, behalve aan de noordzijde van de Prof. Kochstraat. In het Definitief Ontwerp zijn op de radiaal en in de onmiddellijke omgeving ca. 127 parkeerplaatsen gerealiseerd, ongeveer 11 meer dan in de huidige situatie.

Procedure
Om de buurten in de omgeving over de veranderingen van Voorlopig Ontwerp naar Definitief Ontwerp te informeren wordt op woensdag 26 november van 19.30 tot 21.30 uur in het Regev-gebouw aan de Kleine Drift een inloopavond georganiseerd. Op woensdag 3 december wordt het ontwerp besproken in de Discussie van de gemeenteraad.

Uitvoering
De uitvoering gebeurt in t wee fasen. In de nota staat dat in 2009 de eerste fase wordt uitgevoerd: het g ed eelte vanaf de Beatrixtunnel tot voorbij de kruising met de Kleine Drift-West/Lorentzweg. Daarbij moet worden aangetekend dat het Bereikbaarheidsteam van de gemeente Hilversum nog moet kijken naar de afstemming van de werkzaamh ed en met andere projecten in 2009. Het vervolgstuk wordt pas heringericht na de afronding van de bouwactiviteiten Villa Industria op het Regev-terrein, naar verwachting in 2011/2012.