B&W zien af van afsluiting/knip in Kleine Drift
publicatiedatum: maandag 24 november 2008
Onder invloed van de inspraak komt het college van Burgemeester en
Wethouders terug op zijn aanvankelijk voornemen om de Kleine Drift en
de Lorentzweg niet langer te laten aantakken op de radiaal
Minckelersstraat-Kleine Drift-Prof. Kochstraat. De ermee samenhangende
maatregel om op de Kleine Drift Oost, tussen de Minckelersstraat en de
Lorentzweg, de rijrichting om te draaien is ook van de baan. In het
Definitief Ontwerp voor de herinrichting van de radiaal komt het
college nog op een derde punt tegemoet aan de wensen van de betrokken
buurtgroepen: de zuidelijke ventweg van de Prof. Kochstraat opzij van
de Beatrixtunnel houdt tweerichtingsverkeer.
Inrichting
De radiaal Minckelersstraat-Kleine Drift-Prof. Kochstraat krijgt
tussen de Beatrixtunnel en de Jan van der Heijdenstraat aan
weerszijden een vrijliggend fietspad. Op vier plekken wordt voor
fietsers en voetgangers een oversteekvoorziening gerealiseerd, waar ze
via een middengeleider in twee etappes kunnen oversteken: ter hoogte
van de Bordetstraat, bij de Pelikaanstraat, bij de verkeerslichten Jan
van der Heijdenstraat en bij de kruising met de Kleine
Drift-West/Lorentzweg.
Geen rotonde
De suggestie van bewonersgroepen om op de kruising Prof.
Kochstraat/Kleine Drift-West een rotonde (of druppel) te situeren
wordt niet overgenomen. De belangrijkste reden is dat door het
openstellen van de kruising vanuit alle richtingen er een
onevenwichtige verkeersbelasting zou ontstaan. Dit leidt doorgaans tot
een verstoorde doorstroming van de hoofdstroom, aldus het college.
Bovendien leidt het weglaten van de huidige middengeleider tot een
ongewenste toename (bijna een verdubbeling) van de hoeveelheid
gemotoriseerd op het deel van de Kleine Drift tussen het
Oosterspoorplein en de radiaal.
Een ander argument is dat voor een rotonde met toereikende
fietsvoorzieningen de beschikbare ruimte onvoldoende is.
Parkeercapaciteit
Langs de radiaal komen aan beide zijden parkeerstroken, behalve aan de
noordzijde van de Prof. Kochstraat. In het Definitief Ontwerp zijn op
de radiaal en in de onmiddellijke omgeving ca. 127 parkeerplaatsen
gerealiseerd, ongeveer 11 meer dan in de huidige situatie.
Procedure
Om de buurten in de omgeving over de veranderingen van Voorlopig
Ontwerp naar Definitief Ontwerp te informeren wordt op woensdag 26
november van 19.30 tot 21.30 uur in het Regev-gebouw aan de Kleine
Drift een inloopavond georganiseerd. Op woensdag 3 december wordt het
ontwerp besproken in de Discussie van de gemeenteraad.
Uitvoering
De uitvoering gebeurt in t wee fasen. In de nota staat dat in 2009 de
eerste fase wordt uitgevoerd: het g ed eelte vanaf de Beatrixtunnel
tot voorbij de kruising met de Kleine Drift-West/Lorentzweg.
Daarbij moet worden aangetekend dat het Bereikbaarheidsteam van de
gemeente Hilversum nog moet kijken naar de afstemming van de werkzaamh
ed en met andere projecten in 2009. Het vervolgstuk wordt pas
heringericht na de afronding van de bouwactiviteiten Villa Industria
op het Regev-terrein, naar verwachting in 2011/2012.
Gemeente Hilversum