Nivel
NIVEL international
International activities
Patiënt met kanker onthoudt weinig uit eerste gesprek met arts 24
november 2008
Patiënten met kanker onthouden lang niet alles uit een eerste gesprek
met de oncoloog of radioloog. Dat ligt niet alleen aan de leeftijd.
Hoe meer de arts praat over de prognose en hoe meer informatie hij
geeft, hoe minder de patiënten onthouden, zo blijkt uit een publicatie
van onderzoekers van het NIVEL, de Symfora Groep en de universiteiten
van Amsterdam, Utrecht en Sydney in het Journal of Clinical Oncology.
Consultduur
Hoeveel informatie patiënten met kanker onthouden uit een eerste
gesprek met de radioloog of oncoloog neemt af naarmate patiënten ouder
worden. En als de consulten langer duren en er meer informatie wordt
gegeven, hebben patiënten meer moeite met het onthouden van
informatie. Daarbij wordt de herinnering sterk beïnvloed door de
prognose en de tijd die hier in het gesprek aan wordt besteed.
Goede of slechte prognose
Patiënten met een slechtere prognose kunnen zich minder van het gehele
gesprek herinneren dan patiënten met een betere prognose. Opvallender
is nog, dat hoe meer er gesproken wordt over de prognose, ongeacht of
deze goed of slecht is, hoe minder patiënten zich kunnen herinneren
van de rest van het gesprek. Dit geldt zowel voor jongere als voor
oudere patiënten.
Apart gesprek
NIVEL-onderzoeker Jesse Jansen: Dit betekent dat artsen en
verpleegkundigen zich bewust moeten zijn van de impact van het praten
over de prognose voor de patiënt, zelfs als de prognose goed is. En
dat ze in de gaten moeten houden of andere belangrijke informatie nog
wel overkomt. Belangrijke beslissingen, bijvoorbeeld over de
behandeling, kunnen beter worden besproken in een apart gesprek, dan
in het gesprek waarin de vooruitzichten van de patiënt en de prognose
uitgebreid worden besproken.
Consult op tape
Bij het onderzoek waren 260 Australische patiënten met verschillende
vormen van kanker betrokken. De onderzoekers legden hen vragenlijsten
voor over hun behoefte aan informatie. Bovendien werd de patiënten in
gestructureerde telefonische interviews gevraagd naar details die de
specialist had gegeven over diagnose, prognose en behandeling. Wat de
patiënten zich uit de consulten herinnerden werd vergeleken met wat er
op audio-opnamen van de consulten te horen was.