Socialistische Partij

SP Alkmaar :: Opinie

Schoenmaker blijf bij je leest

23-11-2008

Arie Dingerdis constateert dat de stad Alkmaar de laatste tientallen jaren een enorme verandering heeft ondergaan. Steeds opnieuw werd er gesloopt en gebouwd voor economische vernieuwing. Hij constateert dat de bedrijvenvereniging Ondernemend Alkmaar, de grootste belanghebbende van verandering, sloop en nieuwbouw, steeds opnieuw roept dat er direct wat moet veranderen, dat de gemeente niet snel genoeg ingrijpt en dat als er nu niets gebeurt, bedrijven failliet dreigen te gaan. In de regio Groot Alkmaar vertegenwoordigt de middenstand van de binnenstad slechts 5,8% van alle ondernemers, terwijl onder hun druk een substantieel groter deel van het gemeentelijk budget puur op basis van hun belang in de binnenstad moet worden geïnvesteerd, aldus Arie Dingerdis. Nu zijn het twee grote parkeergarages die er moeten komen om hun omzet te redden, terwijl de Binnenstad vorig jaar 13% meer bezoekers trok. Toch komen die garages er wel en zijn het niet de middenstanders die deze garages gaan betalen, maar de de parkerende automobilist, de belastingbetalende burger van Alkmaar en de bewoners van de schil.

Onlangs kreeg ik het aanbod om in een helikoper te kunnen meevliegen voor een vlucht boven Noord Holland. Alkmaar stond op de route en zo´n buitenkansje moet je niet laten lopen. Ik kan u vertellen dat het een geweldige ervaring is je eigen stad en het huis waarin je woont vanuit de lucht te zien. Tegelijkertijd valt het op hoe relatief klein het oude gedeelte van Alkmaar is.

Nadat je bent geland en met beide benen weer op de grond staat is een wandeling door de binnenstad opeens heel anders. Je wordt dan toch overvallen door nostalgische gevoelens. Niet teveel, maar ik denk wel eens terug aan hoe het allemaal was. Lopend over de Laat, denk je weer terug aan de imposante Dominicuskerk. Gesloopt om plaats te maken voor winkels. Van de twee grote schoolgebouwen die op ooit op de Laat hebben gestaan is er niet één meer over. C&A, Kruitvat en nog wat funshops zijn ervoor in de plaats gekomen. De Langestraat was een herenstraat met enkele statige winkels. Niets is er meer van over.

Alkmaar en vergelijkbare steden, zoals Hoorn, Schagen, Purmerend en Haarlem met een historische binnenstad zijn verworden tot éénheidsworsten. Voorbeelden van steden met een historische binnenstad en hun eigen culturele erfgoed. Deze steden zijn en worden steeds verder ontsierd door de filialen van C&A, HEMA, Blokker en overige bekende winkelketens en funshops. Aan het stratenverloop en het straatwerk is te zien dat je in een andere stad bent. Het maakt tegenwoordig niet veel meer uit waar je gaat shoppen. Vrijwel alle historische binnensteden zijn verworden tot eenheidsworsten.

Wandel je door de binnenstad dan kom je ook weer dezelfde eenheidsworstenbroodjes etende gezinnen tegen. Mensen die zich al shoppend naar de kerstdagen toe sjouwen. Ondanks de crisis sjouwen de binnenstadbezoekers zich een hernia aan het slepen van cadeaus en etenswaren. Vanuit een helikopter zie je ook heel goed de dichtgeslipte A2 met zijn slakken files aan weerzijden, de droevige kantorennieuwbouw waar de tl-verlichting hagelwit uiteenspat en natuurlijk ontbreekt ook het roodgele plastic wegrestaurant niet. Droever dan droef kan ik hier van worden.

Iedere dag loop ik mijn ronde langs de kaalslag op de Schelphoek, waar ooit de Zandersbuurt was en de Keetkolk. Voorheen een fantastisch historisch stukje Alkmaar waar heel veel bedrijvigheid was. Ooit stond op deze plek de Zoutziederij d Eendracht van de familie Bosman, de sodafabriek van Bilars en niet te vergeten de machtige meelmolen De Wolf. Na deze bedrijvigheid kwamen daar de panden van Eriks, de IJzerfabriek, de Machinefabriek van Van Maarleveld en de orgelfabriek van Pels. Inmiddels is ook dit cultuurhistorisch erfgoed gesloopt. Nu om plaats te maken voor woningen en een ondergrondse parkeergarage.

Let wel, ik ben géén tegenstander van slopen, het bouwen van ondergrondse parkeergarages en woningen. Iedereen heeft recht op een dak boven zijn hoofd, en iedereen moet in zijn auto kunnen rijden. Maar waar ik nog steeds niet aan kan wennen zijn de voorlieden van Ondernemend Alkmaar. Deze gasten blijven maar schreeuwen en roepen dat het proces om Alkmaar te vernieuwen niet snel genoeg gaat. En wel heel nadrukkelijk dat de binnenstad onbereikbaar is. Terwijl vorig jaar de binnenstad toch 13% meer bezoekers trok? Wie kletst hier nu uit zijn nek?

De laatste jaren wordt er heel wat afgesloopt en lijkt Alkmaar wel een grote bouwput. En dit in ons kleine stadje van nog géén honderdduizend inwoners. Relativeren is Ondernemend Alkmaar blijkbaar heel erg vreemd. In de agglomeratie Groot Alkmaar is het ruimtebeslag van het binnenstadcentrum slecht 5,8 procent. Vele tientallen miljoenen moeten nu worden besteed om twee ondergrondse parkeergarages te bouwen, een onder de Schelphoek en een onder de Singel. Dit alles om het slechts 5,8 procent bedragende winkelareaal van de binnenstad voor de automobilist bereikbaar te houden. Kostendragers: de parkerende automobilist, de belastingbetalende burger van Alkmaar en de bewoners van de schil.

Let wel, ook tegen Ondernemend Alkmaar heb ik totaal geen bezwaar en ook niet als zij voor hun belangen opkomen. Immers: de kassabel moet rinkelen. Maar er zijn grenzen. Gijs Schot voorzitter van Ondernemend Alkmaar, heeft zichzelf tot de onderburgemeester van Alkmaar gebombardeerd. De heer Schot is het huiverige beleid van de gemeente meer dan zat en hij vindt dat er géén of totaal verkeerde besluiten worden genomen. De Bierkade moet zo snel als mogelijk weer tweerichtingsverkeer worden. Het eigen geesteskind van Ondernemend Alkmaar; de bereikbaarheidsvisie moet en zal door de Raad worden vastgesteld. Deze boodschap van Ondernemend Alkmaar wordt weliswaar op hun website met een gelikte lay-out gepresenteerd, maar een gelikte lay-out is zeker géén garantie voor een goede inhoud. Schot heeft zeer terecht van het College nul op zijn rekest gekregen.

Aan wegloopgedrag heb ik een gloeiende hekel. Door met elkaar te praten los je de problemen op, door van de onderhandelingtafel weg te lopen maak je jezelf ongeloofwaardig en dien je het belang van je achterban niet. Ik vind het prachtig dat men Alkmaar wil uitroepen tot Parel van Noord Holland. Het is lovenswaardig dat Alkmaar ernaar streeft om winkelstad nummer 1 te blijven en om het cultureel en economisch centrum van Noord Holland te worden. Alleen dit is een zaak van de politiek en niet van Ondernemend Alkmaar. Bij de inspraakprocedure over de herinrichting van de Bierkade ben ik Ondernemend Alkmaar noch de binnenstadwinkeliers tegengekomen. En die enkeling die er wel was, wilde er een autosnelweg van maken.

Wie zijn beurt voorbij heeft laten gaan heeft geen recht van spreken. Bovendien heb ik nog nergens iets gehoord of gelezen over de substantiële bijdrage die Ondernemend Alkmaar levert aan de bouw van de Schelphoekgarage. Eerst maar eens afwachten tot de werkzaamheden aan de N242 en de busbaan over de verbrede Friesebrug geheel zijn afgerond. En dan nog is er ook de afspraak om twee jaar na de afronding van de werkzaamheden de nieuwe situatie te evalueren. Afspraak is afspraak. De grootwinkelketens zie ik echt niet omvallen en de kleinere binnenstadwinkeliers moeten zich realiseren dat er ook zoiets bestaat als ondernemersrisico. Natuurlijk heb ik te doen met de slager op de hoek van de Laat en de Limmerhoek die failliet is. Alleen bekruipt mij het sterke onderbuikgevoel dat dit verhaal voor Ondernemend Alkmaar vele malen belangrijker is dan wat dit echt met de slager doet. Een zielige verhaal gebruiken voor eigenbelang?

Waarbij tot slot weer is opgemerkt dat de politieke partijen heel goed weten dat bewoners nu eenmaal véél meer stemmen opleveren dan ondernemers.

Arie Dingerdis