Socialistische Partij
SP Alkmaar :: Opinie
Schoenmaker blijf bij je leest
23-11-2008
Arie Dingerdis constateert dat de stad Alkmaar de laatste tientallen
jaren een enorme verandering heeft ondergaan. Steeds opnieuw werd er
gesloopt en gebouwd voor economische vernieuwing. Hij constateert dat
de bedrijvenvereniging Ondernemend Alkmaar, de grootste belanghebbende
van verandering, sloop en nieuwbouw, steeds opnieuw roept dat er
direct wat moet veranderen, dat de gemeente niet snel genoeg ingrijpt
en dat als er nu niets gebeurt, bedrijven failliet dreigen te gaan. In
de regio Groot Alkmaar vertegenwoordigt de middenstand van de
binnenstad slechts 5,8% van alle ondernemers, terwijl onder hun druk
een substantieel groter deel van het gemeentelijk budget puur op basis
van hun belang in de binnenstad moet worden geïnvesteerd, aldus Arie
Dingerdis. Nu zijn het twee grote parkeergarages die er moeten komen
om hun omzet te redden, terwijl de Binnenstad vorig jaar 13% meer
bezoekers trok. Toch komen die garages er wel en zijn het niet de
middenstanders die deze garages gaan betalen, maar de de parkerende
automobilist, de belastingbetalende burger van Alkmaar en de bewoners
van de schil.
Onlangs kreeg ik het aanbod om in een helikoper te kunnen meevliegen
voor een vlucht boven Noord Holland. Alkmaar stond op de route en zo´n
buitenkansje moet je niet laten lopen. Ik kan u vertellen dat het een
geweldige ervaring is je eigen stad en het huis waarin je woont vanuit
de lucht te zien. Tegelijkertijd valt het op hoe relatief klein het
oude gedeelte van Alkmaar is.
Nadat je bent geland en met beide benen weer op de grond staat is een
wandeling door de binnenstad opeens heel anders. Je wordt dan toch
overvallen door nostalgische gevoelens. Niet teveel, maar ik denk wel
eens terug aan hoe het allemaal was. Lopend over de Laat, denk je weer
terug aan de imposante Dominicuskerk. Gesloopt om plaats te maken voor
winkels. Van de twee grote schoolgebouwen die op ooit op de Laat
hebben gestaan is er niet één meer over. C&A, Kruitvat en nog wat
funshops zijn ervoor in de plaats gekomen. De Langestraat was een
herenstraat met enkele statige winkels. Niets is er meer van over.
Alkmaar en vergelijkbare steden, zoals Hoorn, Schagen, Purmerend en
Haarlem met een historische binnenstad zijn verworden tot
éénheidsworsten. Voorbeelden van steden met een historische binnenstad
en hun eigen culturele erfgoed. Deze steden zijn en worden steeds
verder ontsierd door de filialen van C&A, HEMA, Blokker en overige
bekende winkelketens en funshops. Aan het stratenverloop en het
straatwerk is te zien dat je in een andere stad bent. Het maakt
tegenwoordig niet veel meer uit waar je gaat shoppen. Vrijwel alle
historische binnensteden zijn verworden tot eenheidsworsten.
Wandel je door de binnenstad dan kom je ook weer dezelfde
eenheidsworstenbroodjes etende gezinnen tegen. Mensen die zich al
shoppend naar de kerstdagen toe sjouwen. Ondanks de crisis sjouwen de
binnenstadbezoekers zich een hernia aan het slepen van cadeaus en
etenswaren. Vanuit een helikopter zie je ook heel goed de
dichtgeslipte A2 met zijn slakken files aan weerzijden, de droevige
kantorennieuwbouw waar de tl-verlichting hagelwit uiteenspat en
natuurlijk ontbreekt ook het roodgele plastic wegrestaurant niet.
Droever dan droef kan ik hier van worden.
Iedere dag loop ik mijn ronde langs de kaalslag op de Schelphoek, waar
ooit de Zandersbuurt was en de Keetkolk. Voorheen een fantastisch
historisch stukje Alkmaar waar heel veel bedrijvigheid was. Ooit stond
op deze plek de Zoutziederij d Eendracht van de familie Bosman, de
sodafabriek van Bilars en niet te vergeten de machtige meelmolen De
Wolf. Na deze bedrijvigheid kwamen daar de panden van Eriks, de
IJzerfabriek, de Machinefabriek van Van Maarleveld en de orgelfabriek
van Pels. Inmiddels is ook dit cultuurhistorisch erfgoed gesloopt. Nu
om plaats te maken voor woningen en een ondergrondse parkeergarage.
Let wel, ik ben géén tegenstander van slopen, het bouwen van
ondergrondse parkeergarages en woningen. Iedereen heeft recht op een
dak boven zijn hoofd, en iedereen moet in zijn auto kunnen rijden.
Maar waar ik nog steeds niet aan kan wennen zijn de voorlieden van
Ondernemend Alkmaar. Deze gasten blijven maar schreeuwen en roepen dat
het proces om Alkmaar te vernieuwen niet snel genoeg gaat. En wel heel
nadrukkelijk dat de binnenstad onbereikbaar is. Terwijl vorig jaar de
binnenstad toch 13% meer bezoekers trok? Wie kletst hier nu uit zijn
nek?
De laatste jaren wordt er heel wat afgesloopt en lijkt Alkmaar wel een
grote bouwput. En dit in ons kleine stadje van nog géén honderdduizend
inwoners. Relativeren is Ondernemend Alkmaar blijkbaar heel erg
vreemd. In de agglomeratie Groot Alkmaar is het ruimtebeslag van het
binnenstadcentrum slecht 5,8 procent. Vele tientallen miljoenen moeten
nu worden besteed om twee ondergrondse parkeergarages te bouwen, een
onder de Schelphoek en een onder de Singel. Dit alles om het slechts
5,8 procent bedragende winkelareaal van de binnenstad voor de
automobilist bereikbaar te houden. Kostendragers: de parkerende
automobilist, de belastingbetalende burger van Alkmaar en de bewoners
van de schil.
Let wel, ook tegen Ondernemend Alkmaar heb ik totaal geen bezwaar en
ook niet als zij voor hun belangen opkomen. Immers: de kassabel moet
rinkelen. Maar er zijn grenzen. Gijs Schot voorzitter van Ondernemend
Alkmaar, heeft zichzelf tot de onderburgemeester van Alkmaar
gebombardeerd. De heer Schot is het huiverige beleid van de gemeente
meer dan zat en hij vindt dat er géén of totaal verkeerde besluiten
worden genomen. De Bierkade moet zo snel als mogelijk weer
tweerichtingsverkeer worden. Het eigen geesteskind van Ondernemend
Alkmaar; de bereikbaarheidsvisie moet en zal door de Raad worden
vastgesteld. Deze boodschap van Ondernemend Alkmaar wordt weliswaar op
hun website met een gelikte lay-out gepresenteerd, maar een gelikte
lay-out is zeker géén garantie voor een goede inhoud. Schot heeft zeer
terecht van het College nul op zijn rekest gekregen.
Aan wegloopgedrag heb ik een gloeiende hekel. Door met elkaar te
praten los je de problemen op, door van de onderhandelingtafel weg te
lopen maak je jezelf ongeloofwaardig en dien je het belang van je
achterban niet. Ik vind het prachtig dat men Alkmaar wil uitroepen tot
Parel van Noord Holland. Het is lovenswaardig dat Alkmaar ernaar
streeft om winkelstad nummer 1 te blijven en om het cultureel en
economisch centrum van Noord Holland te worden. Alleen dit is een zaak
van de politiek en niet van Ondernemend Alkmaar. Bij de
inspraakprocedure over de herinrichting van de Bierkade ben ik
Ondernemend Alkmaar noch de binnenstadwinkeliers tegengekomen. En die
enkeling die er wel was, wilde er een autosnelweg van maken.
Wie zijn beurt voorbij heeft laten gaan heeft geen recht van spreken.
Bovendien heb ik nog nergens iets gehoord of gelezen over de
substantiële bijdrage die Ondernemend Alkmaar levert aan de bouw van
de Schelphoekgarage. Eerst maar eens afwachten tot de werkzaamheden
aan de N242 en de busbaan over de verbrede Friesebrug geheel zijn
afgerond. En dan nog is er ook de afspraak om twee jaar na de
afronding van de werkzaamheden de nieuwe situatie te evalueren.
Afspraak is afspraak. De grootwinkelketens zie ik echt niet omvallen
en de kleinere binnenstadwinkeliers moeten zich realiseren dat er ook
zoiets bestaat als ondernemersrisico. Natuurlijk heb ik te doen met de
slager op de hoek van de Laat en de Limmerhoek die failliet is. Alleen
bekruipt mij het sterke onderbuikgevoel dat dit verhaal voor
Ondernemend Alkmaar vele malen belangrijker is dan wat dit echt met de
slager doet. Een zielige verhaal gebruiken voor eigenbelang?
Waarbij tot slot weer is opgemerkt dat de politieke partijen heel goed
weten dat bewoners nu eenmaal véél meer stemmen opleveren dan
ondernemers.
Arie Dingerdis