Medieval web @ sites
Laatmiddeleeuwse netwerken in Aventure's nieuwe concertreeks
AMSTERDAM, 20081115 -- Dit nieuwe seizoen organiseert Aventure de concertreeks `Medieval web @ sites', waarin de laatmiddeleeuwse muziekhandschriften van Bonifacius Amerbach, Herman Pötzlinger, Nikolaus Leopold en Hartmann Schedel centraal staan. Elke codex zegt veel over het persoonlijke netwerk van de verzamelaar. De concerten worden voorafgegaan door een lezing en vinden plaats op 23 november 2008 en 18 januari, 22 maart en 10 mei 2009 in `Het Bethaniënklooster' te Amsterdam. Op 15 november verzorgt Aventure de afsluiting van het congres `Erasmus Politicus and Political Thought' in het kader van `Erasmus in Rotterdam 2008'.
Deze concertreeks laat zien dat het belang van netwerken een belang van alle tijden is. Voor de muziekdrukkunst een feit was, werden composities overgeleverd van mens tot mens. De verzameling aan muziek die zo ontstond weerspiegelde het netwerk waarover de verzamelaar beschikte. Deze netwerken bestonden uit vriendenkringen, universitaire contacten, intellectuele burgers die het humanisme omarmden of uit musici die door de onderlinge relaties van hun broodheren met elkaar in contact kwamen. Dit is de achtergrond van een aantal belangrijke maar onbekende 15e-eeuwse muziekmanuscripten uit het Europa ten noorden van de Alpen.
Aventure bestaat voor dit project uit Ita Hijmans, Erik Bosgraaf en Fumitaka Saito, renaissance blokfluit en Nancy Mayer, Christopher Kale, Robert Coupe en Mitchell Sandler, zang.
De concertreeks wordt geopend met een muzikale bloemlezing uit `De Basler Songbooks'(ca 1510) van Bonifacius Amerbach. Deze songbooks zijn de enige overgeleverde bron voor het Duitse tenorlied tussen 1480 en 1512. Naast deze tenorliederen van o.a. de met Amerbach bevriende Sixt Dietrich en Cosmas Alder, klinken twee motetten van Johannes Wannenmacher en een `De profundis' van Josquin des Prez. Verder worden instumentale stukken van Hans Kotter, een andere vriend van Amerbach, en een instrumentale polyfonie uit het boekje van Fridolin Sicher gespeeld. Dit eerste concert wordt ingeleid door musicoloog Jan Nuchelmans.
Tijdens het tweede concert staat het muziekhandschrift van de Weense Herman Pötzlinger centraal, de Sankt Emmeram Codex (ca 1439). Deze codex is de oudst bekende bron met polyfone geestelijke muziek in de Duitse gebieden. Pötzlinger had dankzij zijn universitaire contacten toegang tot muziek van Bourgondische componisten als Binchois, Dufay en de Engelse componisten Dunstaple en Power. Ook vinden we in zijn bibliotheek het werk van de zeer onbekende centraal Europese componisten als Herman Edlerawer, Urbanus Kungsperger en Petrus Wilhelmi.
Het derde concert is gewijd aan de muziek van de oorspronkelijk Brabantse componist Johannes Martini en de Duitse organist en componist Paul Hofhaimer uit de codex van Magister Nikolaus Leopold (1487-1511). Dat muziek van Hofhaimer en Martini in één bundel is opgenomen, is te danken aan het netwerk van de heersers voor wie deze musici werkten. Martini was in dienst bij Hercules d'Este in Ferrara en reisde op diens verzoek naar Boedapest naar Mathias Corvinus en zijn vrouw Beatrice d'Aragon, schoonzuster van Hercules. Onderweg deed hij Innsbruck aan, de residentie van Maximiliaan van Oostenrijk. Aldaar trof hij Hofhaimer en kapelmeester Nikolaus Leopold, beiden in dienst van zowel keizer als stad. In het werk van Hofhaimer en Martini smelten de hoogtepunten uit de Duitse en Franco-Vlaamse traditie samen.
Tijdens het laatste concert van de reeks staat de humanist Hartmann Schedel en zijn bundel `Het Schedelsches Liederbuch'(ca 1459) centraal. Ook bij deze verzameling speelden universitaire contacten een belangrijke rol. Schedel was afkomstig uit Neurenberg en studeerde in Padua en Leipzig waar hij zijn verzameling liederen begon. Het Schedelsches Liederbuch is het oudst bekende liedboekje van een burger, en geeft een fantastisch klankbeeld van de muziek van intellectuele stedelingen, waarin de traditie van de Minnesänger en de Bourgondische chanson-cultuur elkaar beïnvloed hebben.
Aventure , ensemble voor middeleeuwse muziek, ziet de niet-schriftelijke cultuur van de middeleeuwen als uitdaging voor zijn muzikale uitvoeringspraktijk. Ita Hijmans, initiator en leider van Aventure en expert op het gebied van middeleeuwse muziek, bereidt elke concertreeks grondig voor met onderzoek. Door bij de bestudering van het specifieke manuscript ook de directe omgeving van de verzamelaar mee te nemen, kan met vrij grote nauwkeurigheid de middeleeuwse situatie worden benaderd. Dit maakt Aventure uniek.
Om een brede groep te informeren over deze concertreeks is onderstaande netwerkactie onderdeel van de publiciteit:
Netwerk mee en ontvang een VIP arrangement!*
Neem zoveel flyers mee als u wilt uitdelen binnen uw netwerk.
Vul op elke flyer uw persoonlijke groet, naam en e-mailadres in, of plak uw visitekaartje op.
Wanneer mensen uit uw netwerk het concert bezoeken kunnen ze de flyer inleveren.
Elk concert ontvangt de persoon met het grootst aanwezige netwerk het VIP arrangement om samen van te genieten!
*Over de uitslag kan niet worden gecorrespondeerd. Deze actie geldt alleen voor de concerten in het Bethaniënklooster.
Aventure op het congres `Erasmus Politicus and Political Thought'
Zaterdag 15 november 2008
Aanvang: 19:30 uur
Arminiuskerk, Westersingel 76, Rotterdam
Kaarten à ¤7,50 (kaartverkoop aan de deur).
Voor meer informatie:
www.erasmusinrotterdam.nl, www.arminius.nu en www.aventure-ensemble.nl
Medieval web @ sites
Op de zondagen: 23 november 2008, 18 januari, 22 maart en 10 mei 2009.
Aanvang: 15.00 uur.
Het Bethaniënklooster, Barndesteeg 6B, 1012 BV, Amsterdam.
Kaarten à ¤ 16,50
Voor meer informatie: www.bethanienklooster.nl en www.aventure-ensemble.nl
ingezonden persbericht