Ingezonden persbericht
HO-PIN TUNG SCOORT PUNTEN IN HETE A1GP-RACE MALEISIE
Team China coureur Ho-Pin Tung eindigde de hoofdrace op het Maleisische circuit van Sepang weer in de punten. Na eerder in de Zandvoortse duinen een negende plaats te hebben gescoord deed hij dit zondag, in de derde editie van het A1GP-kampioenschap, opnieuw. Een hogere klassering werd vooral verhinderd door slecht werkende banden na de eerste pit stop. In de middelste stint verloor Ho-Pin daardoor veel tijd. Na de tweede stop ging het op nieuwe banden weer veel beter. Maar op het laatst van de race ging het weer mis. Inhalen werd onmogelijk door een haperende motor, waardoor hij op de rechte stukken wel 40 km/u langzamer was dan de rest. De Ferrari-motor had problemen met de brandstoftoevoer. In de laatste ronde kon Ho-Pin Tung daardoor niet anders dan Jeroen Bleekemolen voorbij laten, waardoor hij zijn achtste plek verspeelde aan de Nederlander. De Sprintrace, die eerder op de zondag werd verreden eindigde de jonge Chinees na een strakke en foutloze wedstrijd als tiende.
'Ja, jammer,' vertelt Ho-Pin Tung direct na de wedstrijd, 'een vijfde plaats was mogelijk geweest.' Hij beschrijft zijn goede start, waarbij hij links en rechts botsende auto's wist vermijden. 'De eerste stint ging prima, goede rondetijden en goede gevechten. De eerste pitstop was heel snel, alleen de banden die er toen opkwamen werkten niet. Ik heb toen veel tijd en plaatsen verloren en had soms moeite om de auto op de baan te houden. Op die tweede set moest ik voor sommige bochten 15 meter eerder remmen dan op de eerste set. Maar, na de tweede pitstop ging het weer goed en ik kon ik naar voren. Ik kwam tot vlak achter Brazilië en wilde de strijd aangaan. Maar toen begon de motor in te houden, vooral op het rechte eind verloor ik snelheid. Op 't laatst was ik op de rechte stukken 40 km/u langzamer dan normaal. Problemen met de brandstoftoevoer, daar doe je dan weinig meer aan.'
De fysieke condities in Maleisië waren erg zwaar. Hitte en een hoge vochtigheidsgraad eisten hun tol. Alleen de goed getrainde coureurs konden tot het laatst op snelheid en foutloos hun ronden rijden. Ho-Pin beschikt over een ijzeren conditie, dus hij kon ook de lange Feature race steeds vol aan de bak.
Sepang, Maleisië, 23 november 2008
Noot voor de redactie,