Heemskerk en Van Bijsterveldt naar Turkije
Staatssecretaris Heemskerk (Economische Zaken) en staatssecretaris Van Bijsterveldt (Onderwijs, Cultuur en Wetenschap) brengen van 23 tot en met 28 november 2008 een bezoek aan Turkije, samen met een economische missie van 130 bedrijven en onderwijsinstellingen. Beide bewindspersonen worden vergezeld door wethouders uit Amsterdam, Den Haag, Rotterdam, Utrecht, Eindhoven en Enschede. De bedrijvendelegatie staat onder leiding van MKB-voorzitter Loek Hermans.
Niet eerder trok een economische missie van het ministerie van Economische Zaken zoveel deelnemers. 'De Turkse markt is voor Nederlandse bedrijven erg interessant. Het is dan ook geen wonder dat deze missie een 'vlootschouw' is van Nederlandse kwaliteit. Bedrijven hebben interesse, want de economische groei in Turkije is al jaren erg hoog, de beroepsbevolking is jong en relatief goed opgeleid en er zijn structurele hervormingen doorgevoerd die het investeringsklimaat voor buitenlandse investeringen sterk hebben verbeterd,' aldus Heemskerk.
Van Bijsterveldt: 'Het onderwijs internationaliseert en dat biedt kansen voor Nederlandse onderwijsinstellingen én studenten. Nederlandse kennis is een solide exportproduct en Turkije is een interessante partner. Nauwe samenwerking tussen Nederlandse en Turkse onderwijsinstellingen biedt de mogelijkheid om die kennis over en weer te delen'
Heemskerk en Van Bijsterveldt bezoeken eind november Istanbul, Ankara en Izmir. Tijdens de missie spreken zij met de minister voor Buitenlandse Handel Tüzmen, minister van Economie Simsek en minister van Onderwijs Hüseyin Celik. Heemskerk opent in Izmir een Netherlands Business Support Office (NBSO), een speciaal kantoor gericht op ondersteuning van Nederlandse bedrijven. Van Bijsterveldt bezoekt onder meer enkele onderwijsinstellingen. Beide staatssecretarissen zijn aanwezig bij seminars over onder andere onderwijs en Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen.
De bedrijven en onderwijsinstellingen die onderdeel zijn van de missie richten zich op onder andere watermanagement, infrastructuur, tuinbouw, automotive, ict, energy efficiency, financiële en zakelijke dienstverlening en logistiek/haven.
De economische missie naar Turkije vindt plaats in het kader van de Agenda Strategische Bedrijvenmissies. Heemskerk profileert hiermee Nederland in het buitenland door focus op landen en voor Nederland belangrijke sectoren. Eens per jaar staat één grote missie echter open voor alle Nederlandse sectoren. Vorig jaar vond een dergelijk grote missie plaats naar India. Nederland presenteert zich in het buitenland onder het motto 'Pioneers in international business'.
Categorieën: Economie