Chronisch zieken en Gehandicapten Raad Nederland

Teleurstellend debat over doelgroepenvervoer

Op 19 november vond in de Tweede Kamer het debat plaats over de problemen in het doelgroepenvervoer. Aanleiding was onder meer het zwartboek met klachten dat door de CG-Raad en de FNV aan de Kamerleden is aangeboden in juni van dit jaar. De CG-Raad is uitermate teleurgesteld over de uitkomsten van het debat.

Staatssecretaris Huizinga van Verkeer en Waterstaat gaf aan de problemen in het contractvervoer te kennen en schrijnend te vinden. Maar zij stelde dat het Rijk er niet veel aan kan doen. Veel vormen van contractvervoer - zoals WMO-vervoer, regiotaxi en leerlingenvervoer - zijn decentraal geregeld en vallen onder verantwoordelijkheid van gemeenten. Het Rijk kan weinig afdwingen als het gaat om verbetering van kwaliteit.

Handboek

De staatssecretaris wees erop dat er een handboek kwaliteit in het contractvervoer komt. Daarmee kunnen aanbestedende partijen, vervoerders en gebruikers werken aan kwaliteitsverbetering. Toezeggingen over maatregelen om de huidige knelpunten op te lossen wilde de staatssecretaris verder niet doen.

Staatssecretaris Bussemaker van VWS wees vooral op het feit dat het aantal klachten in het Valysvervoer de laatste maanden is afgenomen. Volgens haar is dat een teken dat de kwaliteit van het vervoer is verbeterd.

Misstanden

De woordvoerders van PvdA, GroenLinks en de SP waren kritisch en stelden de misstanden in het contractvervoer duidelijk aan de kaak. Zij eisten maatregelen van de aanwezige staatssecretarisen. Andere partijen, met name VVD en ChristenUnie, waren beduidend milder en toonden begrip voor het feit dat de aanbesteding en uitvoering van het vervoer vaak decentraal geregeld is en de mogelijkheden vanuit de rijksoverheid om zaken te verbeteren dus beperkt zijn.

Op aandringen van GroenLinks kwam de staatssecretaris van Verkeer en Waterstaat uiteindelijk nog met één concrete toezegging. Ze laat onderzoeken of het toch mogelijk is het monitoren van de kwaliteit van het vervoer wettelijk te regelen en ook gebruikers van het vervoer inspraak te geven bij aanbestedingen. De resultaten van dat onderzoek zullen begin volgend jaar klaar moeten zijn.

Haastwerk

Door gebrek aan tijd werd het debat te snel afgerond. Enkele partijen gaven aan dat niet te accepteren. Op hun aandringen is toegezegd dat een vervolgdebat zal worden gepland. De SP heeft aangekondigd moties te zullen indienen.

(Geplaatst: 21 november 2008)

---