Gemeente Zwolle

Schuldhulpverlening

Aan het College van Burgemeester en Wethouders

Zwolle, 20-11-2008

Betreft: artikel 44 vragen SP inzake Schuldhulpverlening

Geacht college,

In het kader van artikel 45 van het reglement van orde voor de gemeenteraad, wil ik namens de SP vragen stellen over de wijzigingen in de Schuldhulpverlening.

Inleiding
De afdeling Schuldhulpverlening van de gemeente Zwolle adviseert en begeleidt inwoners van Zwolle die schulden en/of financiële problemen hebben, of moeite hebben om rond te komen met hun inkomen (budgetbeheer). Ook geeft de afdeling voorlichting en advies om te voorkomen dat mensen in de schulden raken. Schuldhulpverlening heeft verschillende middelen ter beschikking om mensen uit de schilden te helpen. Voorbeelden hiervan zijn schuldsanering, sociale kredietverlening, budgetbegeleiding en budgetbeheer. In het laatste geval draagt de cliënt het beheer van (een deel van) zijn of haar financiën over aan Schuldhulpverlening. Het aantal aanvragen bij de dienst is de afgelopen 5 jaar fors gegroeid. Het ligt in de verwachting dat met de gevolgen van de kredietcrisis dit aantal in de nabije toekomst nog verder zal toenemen.

Dit brengt ons bij de volgende vragen:

* Wat is op dit moment de gemiddelde tijd die de dienst schuldhulpverlening nodig heeft om te beslissen of een aanvraag voor schuldhulpverlening kan worden gehonoreerd? Is er sprake van wachtlijsten, en zo ja, is dit het gevolg van gebrek aan capaciteit bij de dienst? In hoeverre is de capaciteit bij schuldhulpverlening de afgelopen jaren meegegroeid met het stijgende aantal aanvragen? Hoeveel mensen maken op dit moment gebruik van (een van de diensten van) schuldhulpverlening en hoeveel aanvragen liggen er ter overweging?
* Kan de wethouder bevestigen dat, wanneer schuldhulpverlening een administratieve vergissing maakt bij het doen van een betaling namens een client, de sanctie die hierop eventueel volgt (bijvoorbeeld boete voor te laat betalen) voor de rekening van die client is? Zo ja, hoe vaak komen dit soort vergissingen voor en om wat voor bedragen gaat het? Is de wethouder het met mij eens dat het zeer onterecht dat iemand die -bijna letterlijk- zijn hele leven in handen legt van een gemeentelijke instantie vervolgens moet opdraaien voor vergissingen van die instantie?
* In 2003 heeft een evaluatie van de dienstverlening van schuldhulpverlening plaatsgevonden. Hebben er sindsdien nog evaluaties over de dienst plaatsgevonden? Kan de wethouder aangeven welke concrete stappen zijn genomen naar aanleiding van de aanbevelingen uit het rapport van 2003.
* Is het correct dat nieuwe clienten bij schuldhulpverlening nu al per brief worden doorverwezen naar de pilot formulierenbrigade van de Kern ondanks de aangenomen raadsmotie om het project uit te stellen tot er afdoende overleg heeft plaatsgevonden met alle betrokken organisaties? Kunt u hierop een toelichting geven?
* Worden de voorgenomen wijzigingen bij de afdeling schuldhulpverlening nog voorgelegd aan de gemeenteraad? Zo neen, waarom niet? Zo ja, wanneer kan de Raad een voorstel verwachten?

Met vriendelijke groet,

Namens de SP-fractie;
Tjitske Siderius

Bron: Raadsgriffie

Datum van 21-11-2008 tot 20-05-2009