CDA afdeling Gelderland


Het CDA een partij voor ons allen, een partij met appèl:
---

Prioriteitenplan 2008-2011

Deze notitie van Peter van Heeswijk zal a.s. zaterdag 22 november tijdens de Algemene Ledenvergadering van CDA Gelderland besproken worden.

Inleiding

Het CDA is een politieke partij. De opdracht van een politieke partij lijkt simpel. Scholing, rekrutering, het formuleren van ideologische beginselen, de communicatie met kiezers, het vormen van coalities, politiek crisismanagement, etc.

Een politieke partij is echter vooral onderdeel van de samenleving, gemaakt door mensen en hun ideeën. De taak en opdracht van een politieke partij in het algemeen, en van het CDA in het bijzonder, is dan ook vooral het begrijpen van de samenleving, de mensen en de ideeën die de deze mensen drijft in hun rol in de samenleving. Waarom doen mensen mee en wat willen ze bijdragen? De rol van het CDA is om mensen te stimuleren om deze vragen te stellen én er antwoorden op te formuleren. Met andere woorden: hoe kunnen we een appèl op mensen doen?

In het afgelopen jaar heb ik alle provincies bezocht, met mensen binnen en buiten het CDA gesproken. Het gevolg is dat we een aantal initiatieven op de rails hebben gezet. Maar na één jaar is het goed te kijken waar we staan en waar we op moeten focussen.

De oplossing ligt in onze naam opgesloten. Wij zijn een Christen Democratisch Appèl. Een eenvoudige woordcombinatie met een grote zeggingskracht.

Allereerst de C. Met het evangelie als vertrekpunt zijn onze uitgangspunten gespreide verantwoordelijkheid, solidariteit, gerechtigheid en rentmeesterschap elke dag leidend in ons politieke werk op lokaal, provinciaal, landelijk en en Europees niveau. Onze uitgangspunten koesteren we. Vernieuwing is hierbij een sleutelwoord. De samenleving verandert, de christendemocratische antwoorden daarmee ook.

Het appèl dat de partij wil doen op mensen en ideeën vormt het kader waarbinnen de agenda van de partij voor de komende jaren ingekleurd kan worden. En die agenda geldt voor de hele partij. Alle geledingen weten en voelen zich aangesproken. Want dat is ook de filosofie van onze partij. Niet alleen de verantwoordelijkheid geven aan het niveau dat dit het beste kan dragen â en niet onnodig centraal â dichtbij mensen. Samen zijn we meer dan de som der delen., Onze kracht ligt in onze aanwezigheid op alle niveaus in de samenleving. En die kracht wil ik graag ten volle benutten.

In de geschiedenis, maar ook nu en in de toekomst, stond én staat het appèlappèl centraal. Doen we dit appèl uit eigenbelang, doen we dit vanuit het idee dat de overheid wel wat hulp kan gebruiken? Of doen we dit vanuit het idee dat mensen een rol spelen naar anderen? Dat laatste natuurlijk. Wij geloven in de kracht van mensen en hun verbanden. Niet de staat of de markt maar de samenleving staat centraal. Het CDA wil mensen met hun ideeën betrekken, een appèl op hen doen. Investeren in mensen en hun ideeën. Dit zal leiden tot veranderingen. Dat zijn niet per alleen de grote plannen, het gaat juist ook om details.

De concentratie op het kleine, de concentratie op de ideeën zorgen bij elkaar opgeteld voor een beter CDA. De doelstelling is â vanzelfsprekend â een betere samenleving.

Het CDA is daarbij de partij van de slimme verbindingen. Juist de kracht van het relationele maakt dat we geen ik-partij maar een wij-partij zijn. Daarbij past een houding van âzaken van personen scheiden-mentaliteitâ. Daarbij past een partij die een familiegevoel uitstraalt. Daarbij past een partij die waardering heeft voor de vele vrijwilligers die de democratie schragen. Dat alles past in het motto: Het CDA een partij voor ons allen; het CDA dat een appèl doet op mensen.

Het CDA is vooral een vrijwilligersorganisatie. Het grootste gedeelte van het werk, wellicht niet het meest in het oog springende, wordt gedaan door tienduizenden vrijwilligers. Dat is medebepalend voor onze keuzes.

Het CDA is een brede volksbeweging en wil dat ook blijven. Dat spreekt uit âeen partij voor ons allenâ. Dat kan alleen als we fors investeren in de vrijwilligersorganisatie van laag tot hoog. Want het CDA is een partij die in haar mensbeeld de balans vindt tussen de kracht van mensen en de kracht van de rol van die mensen in de samenleving. Deze kracht stimuleren we door een appèl te doen op mensen en hun ideeën. De aanstekelijkheid en het elan waarmee we dit appel dagelijks invullen is bepalend voor het welslagen van onze christendemocratische missie. Dat kan op alle niveauâs in de samenleving, in en buiten de politiek. Een partij met een ondernemend appèl op mensen en ideeën.

Politieke omgeving

Als geen ander zal het CDA een antwoord moeten vinden op de vragen en twijfels die mensen hebben. Deze zoektocht uit zich in de roep om nieuwe leiders in de politiek, in onzekerheid over de eigen economische en sociaalculturele situatie. In vragen over de toekomst van onze kinderen wat betreft inkomens- milieu- en energievraagstukken.

Deze zoektocht laat zich bijvoorbeeld zien in het dilemma van burgers die minder regels willen, maar die als er iets geregeld moet worden vooral naar de overheid kijken. Maar wat is de rol van de overheid, wat is de rol van de samenleving, wat is de rol van het individu? En hoe kan de christendemocratie zichzelf constant vernieuwen om op deze nieuwe uitdagingen een antwoord te geven?

Als je deze uitdaging beperkter formuleert dan verwijs ik naar de discussie over de democratie en de rol die politieke partijen daarin spelen. Deze discussie heeft een extra impuls gekregen door de opkomst van partijloze groeperingen zoals die van Wilders en Verdonk.

Naast deze impuls is er al jaren de zichtbare vermindering van het aantal leden van politieke partijen. Minder dan drie procent van de Nederlandse kiezer is lid van een politieke partij. De organische verbondenheid met de achterban, de zuil van bijvoorbeeld katholieken, protestanten, werknemers, etc., is minder vanzelfsprekend dan een aantal decennia geleden. Was vroeger de keuze voor een politiek partij voor negentig procent voorspelbaar op basis van de achtergrond van een kiezer, nu geldt dat nog maar voor dertig procent. Dat heeft gevolgen voor het draagvlak, voor de intensiteit en het niveau van de politieke discussie én voor de financierbaarheid van onze partij.

Het CBS (Nationaal Kiezersonderzoek 2006) concludeert dat het cynisme onder burgers groeit. De burger voelt zich onbegrepen, de kloof tussen politiek en burger wordt groter, etc. Het wordt dus een hele klus. We willen democratie, we willen dat we meedoen. Ondertussen heeft de burger weinig zin in politiek te particperen in de uiteindelijke besluitvorming (= de politiek), maar ondertussen groeit het aantal mensen dat op de actief probeert invloed op de politiek uit te oefenen.

Het gevolg van deze constateringen is dat de rol van het CDA en andere politieke partijen lastig is. Structureel doen steeds minder mensen mee, incidenteel bedrijven steeds meer mensen politiek.

De vraag is of politieke partijen, en het CDA in het bijzonder, voldoende slagkracht kunnen ontwikkelen om serieus genomen te worden. Even nog wat dieper focussen. In de afgelopen dertig jaar zijn de krachten die de partijen omgeven fors veranderd.

De mondiger individuele burger weet op onderdelen de politiek nadrukkelijk te vinden. Het aantal vragen (via e-mail, post en telefoon) dat bij politici komt is vertienvoudigd. De invloed van de media is veel groter geworden. Het aantal Nederlandse zenders van radio en televisie is vertienvoudigd. Daarnaast is internet een medium dat erbij gekomen is en dat voor de nieuwsgaring voor velen, met name voor jongeren, nu al belangrijker is dan de traditionele media. De ambtelijke organisaties zijn vele malen groter en daarmee beleidsbepalender geworden.

De lobbyorganisaties die rond de politiek hun invloed aanwenden zijn in aantal en in professionaliteit fors toegenomen.

En dan de politiek. Deze is er in deze periode qua ondersteuning, salariëring, slagkracht nauwelijks op vooruitgegaan. En de roep om nog meer vermindering vanuit burgers én vanuit de politiek zelf merkwaardig genoeg wint het nog steeds terwijl er aan versterking van onze democratie juist schreeuwende behoefte is. Nederland is daarmee inmiddels dan ook een van de goedkoopste democratieën van Europa geworden.

Orientatie

Voorjaar 2007. Het CDA zocht een nieuwe voorzitter. Marja van Bijsterveld vertrok naar het departement van OCW. Onder het motto, het CDA een partij voor ons allen, werd ik haar opvolger. Mijn oriëntaties waren:


1) Ruimte geven aan het debat


2) Een herkenbaar CDA-geluid


3) Bllijvende inspiratie door het geloof


4) Concrete ondersteuning van de partijorganisatie op alle niveaus


5) Bestuurders en partijleden beter verbinden


6) Jongeren binden aan de partij


7) Het CDA in de steden sterker maken


8) Positie van vrouwen verbeteren


9) Nu starten met het ledendebat

Deze oriëntatie is te herschrijven in 4 Focuspunten


1) Het appèl op ideeën, naar een nieuwe visie op Nederland

We zoeken de leden én de kiezer op. Debat is daarbij essentieel in het CDA. Debat met een herkenbaar christendemocratisch geluid, met als constante ijkpunt hoe we de betrokkenheid van onze leden en de kiezer (de slimme verbindingen) ontwikkelen. Partijvernieuwing zit dan ook vooral in het versterken van het debat, het versterken van het uitwisselen van politieke ideeën. Uiteindelijk zal ons electorale succes bepaald worden door de wijze waarop we mensen op inhoud kunnen betrekken bij de politiek maar ook op ander plekken in de samenleving. Daartoe hebben we drie lijnen.

a) Het contact tussen de territoriale CDA-geledingen versterken; lokaal, provinciaal, landelijk en Europees. Elk niveau moet daarbij goed georganiseerd functioneren en elkaar weten te vinden. Een belangrijke rol hierin is weggelegd voor de CDA-bestuurdersvereniging.

b) Het contact tussen onze functionele afdelingen en de politiek. De functionele afdelingen zijn Het CDJA, het CDAV, de ondernemersclub, de focusgroepen, de werkgroep grote steden, de commissie zorg, etc. Deze netwerken worden steeds belangrijker. Deze zullen in toenemende mate een rol vervullen voor de huidige én toekomstige agenda. Deze afdelingen nemen in aantal toe en de doelstelling is vanaf januari 2009 maandelijks een nieuwe groep te starten. Deze groepen zullen ook een belangrijke rol spelen naar het maatschappelijk middenveld.

c) De rol van het Wetenschappelijk Instituut. Naast de focusgroepen heeft het WI een eigenstandige rol wat betreft het verdiepen van ons christendemoratisch gedachtegoed. Het WI komt met initiatieven om deze rol te versterken. Daarnaast formuleert het WI een strategie richting verkiezingsprogram 2011.

Tijd

Wat

Inhoud

Wie

Resultaat

Nov. 2008

Proces vaststellen

Brainstormsessie

Program 2011

VZ, partijbureau, WI

Mensen en vernieuwende ideeën binden.

In breedte met functionele afdelingen.

In diepte met WI

Feb. 2009

Proces beoordelen

Vinger aan de pols

In opdracht bestuur

a) Appèl op de afdeling: van focusgroep naar afdelingen met focus

Tijd

Wat

Inhoud

Wie

Resultaat

Dec. 2008

Trajectvervolg focusgroepen

Commissie functionele afdeling (FA)

Te benoemen door DB

Formulering doelstelling en criteria

Jan. 2009

Actie bestaande FA

Vaststellen inhoudelijke rol

Bestaande FA

Participatie in actuele en toekomstige agenda

Jan. 2009 -2010

Oprichting FA

Initiëren van nieuwe FA

Van onderop

Maandelijks een nieuwe FA

b) Appèl op onze denkkracht: het program voor WI naar 2011

Tijd

Wat

Inhoud

Wie

Resultaat

Nov. 2008

Aanpak 2011 WI

Rol in toekomstige agenda

WI

Vernieuwende inhoud en aanpak


2) De veranderende Vereniging: appèl op afdelingen

Het CDA is veel. Het CDA is Den Haag, het CDA is Europa, het CDA is de provincie. Maar het CDA is vooral in al haar vezels een partij die geworteld is in onze lokale afdelingen. Geworteld in een traditie van ideeën maar bovenal geworteld in de basis. Daarom zetten we vol in op de versterking van de afdelingen. Dit is het belangrijkste focuspunt. VIA (Vereniging in Actie) heeft veel informatie en actiepunten opgeleverd ter versterking van de afdelingen. Dat is fase 1.

Fase 2, het najaar van 2008, is gericht op rekrutering van kader. De HRM-afdeling komt hiervoor met voorstellen.

In 2009 dendert de trein, fase 3, door met de Lokaal Appèl Tour langs de afdelingen. Daarbij is het vertrekpunt het appèl op de leden. Dat doen we door een convenant af te sluiten met de afdelingen op 3 onderdelen: scholing, program en campagne.

Het appèl dat wij doen op de samenleving is nadrukkelijk ook van toepassing op onze leden. Dit goud benutten we elke dag, maar we gaan het meer zichtbaar maken en waar het kan zetten we een extra stapje. We zijn institutioneel goed verankerd in de samenleving. Negentig procent van de CDAâers is, zoals uit onderzoek blijkt, actief in vrijwilligerswerk (CDA ledenonderzoek mei 2008). Deze verankering benutten we bij het schrijven van verkiezingsprogrammaâs, bij campagnes en het feitelijk politiek acteren. Dit program doet een appèl op mensen en hun ideeën.

Het CDA legt nadrukkelijk en steevast de nadruk op het Program van Uitgangspunten. De kunst is om deze ankers ook vast te pakken, te omarmen en ermee te handelen. De commissie C van het CDA rondt in het najaar van 2008 een praktische handleiding af over de C in de lokale politiek.

De provinciale afdeling krijgt een belangrijke rol in het versterken van de afdelingen. De provincie wordt leidend in 2009 in de begeleiding van de Lokaal Appèl Tour (LAT).

Tijd

Wat

Inhoud

Wie

Resultaat

Okt. 2008

HRM gemeenteraad

partijbureau

Provincie en afdelingen

In maart heeft 80% van de afd. de potentials voor de GR in beeld

Nov. 2008

Benoeming commissie LAT

Doelstelling LAT formuleren

Commissie LAT

Tweemaandelijkse rapportage LAT

Jan.

2009

Lokaal Appèl Tour

Partijbureau


· Organisatie


* Scholing


* Campagne


* Modelprogram GR

Evenementen, provincies, Steenkampinstituut, voorliching,

afdelingen met ondersteuning

Convenant met afdelingen

Jan. 2009

Start lokale campagne

Startschot campagne op alle onderdelen

afdelingen

Alle onderdelen op orde in maart

Maart 2010

Verkiezingen

Winst in alle afdelingen


3) Mensen binden: het kader-appèl

Het volgende uitgangspunt is naast het vinden van de goede ideeën het vinden van de goede mensen. Mensen die de besturen dragen, mensen die ideeën willen leveren, politici die op alle niveauâs verantwoordelijkheid willen dragen. Dit appél betekent dat we mensen betrekken, vragen, boeien, serieus nemen. Dat betekent dat we onze mensen inzetten op de plekken waar ze het best tot hun recht komen. Een stevig HRM-beleid is nodig, maar ook de lokale zoektocht naar het ideale raadslid is essentieel.

Daartoe hebben we een professionele organisatie van HRM-medewerkers die voor politieke (top)functies haar werk doet. Daarnaast is een er appèl op de lokale en provinciale CDA om met de ogen van een havik politiek talent te vinden, te scholen en zo bij te dragen aan een netwerk waar CDAâers elkaar weten te vinden.

Een nieuwe loot aan de stam is de lokale steunpilaar (steupi). Deze groep wordt gerekruteerd uit kaderschoolleden (ex-) bestuurders, enz. De steupiâs krijgen een nadrukkelijke rol bij de ondersteuning van lokale afdelingen bij de verkiezingen. Een Steupi is monitor, coach en inspirator.

Nadrukkelijker zullen we ook een appèl doen op onze mensen vanuit de kaderschool, zomerscholen, etc.

Tijd

Wat

Inhoud

Wie

Resultaat

Dec. 2008

HRM Steunpilaren

HRM benoemt taken

BSV, provincie

Mrt. 2009: elke afdeling beschikt over een steupi: mentor, coach en inspirator

Nov.

2008

Topkader activeren

Formuleren doelstelling

Commissie HRM, SI

Toppotential krijgt rol in vereniging

Jan. 2009

Feitelijke start kader-appèl

databank van plaatsen

SI, afdeling HRM

Dec. 2009: elke deelnemer van kaderschool en zomerschool wordt taak in de vereniging aangeboden

Jan. 2009

Ontwikkelen lesprogramma

Activeren SI-leerlingen

SI

2009: aanbieden plaatsen

2010: start cursusonderdeel


4) Appèl op ons verdienvermogen: want het zal wat kosten

Politiek kost geld. Dat kan op verschillende manieren binnenkomen. Dit wordt in toenemende mate door professionals georganiseerd. Bijvoorbeel door fundraising door de CDA Businessclub. Door te pleiten bij de overheid voor meer geld (Nederland heeft de âgoedkoopsteâ democratie van Europa). Door een goede inning van de bijdrage van onze bestuurders. Door ledenwerving.

Dit geld is hard nodig. Mensen willen in toenemende mate meepraten over de politiek, het vinden van mensen voor bestuurlijke taken wordt echter steeds moeilijker. Daarom zullen we deze taken professionaliseren. We komen daarvoor met voorstellen.

Tijd

Wat

Inhoud

Wie

Resultaat

Okt. 2008

Strategisch plan

Meer geld voor politieke partijen

Peter van Heeswijk

Start publiek debat over ondersteuning politieke partijen

Nov. 2008

Beleidsplan financieren


10 vernieuwende ideeën over geld

Kees Koedijk

In januari starten we met 3 ideeën

Dec. 2008

Impuls ledenwerving

meer leden

Peter van Heeswijk, Kees Koedijk, PA

20 procent meer leden eind 2009

Jan. 2009

Strategisch beleidsplan

Nieuwe middelen prioriteren

DB

In maart starten met 2 ideeën

5) Conclusie

In deze nota is niet uitputtend beschreven wat we als politieke partij allemaal doen. Dat is veel diverser. Ik noem o.a. het permanente campagneplan dat we als PB hebben vastgesteld. Ik noem het belang van onze belangrijkste activiteit: de actuele politiek. Ik noem het belang van een goede campagne voor de waterschappen, een goede campagne voor de Europese verkiezingen. En zo zijn er vele onderwerpen die we als politieke partij initiëren, ondersteunen en volgen. In deze notitie heb ik opgeschreven wat we als politieke vereniging prioritair voor de komende jaren moeten doen. Het centrale idee is daarbij een appèl op mensen en een appèl op ideeën. En natuurlijk op de middelen om deze ideeën te betalen. Met als centrale doelstelling een krachtig CDA dat de ambitie heeft om Nederland sterker te maken.
---

Geschreven door: beheerder_gelderland
Geplaatst op: 19-11-2008