CDA afdeling Gelderland
Het CDA een partij voor ons allen, een partij met appèl:
---
Prioriteitenplan 2008-2011
Deze notitie van Peter van Heeswijk zal a.s. zaterdag 22 november
tijdens de Algemene Ledenvergadering van CDA Gelderland besproken
worden.
Inleiding
Het CDA is een politieke partij. De opdracht van een politieke partij
lijkt simpel. Scholing, rekrutering, het formuleren van ideologische
beginselen, de communicatie met kiezers, het vormen van coalities,
politiek crisismanagement, etc.
Een politieke partij is echter vooral onderdeel van de samenleving,
gemaakt door mensen en hun ideeën. De taak en opdracht van een
politieke partij in het algemeen, en van het CDA in het bijzonder, is
dan ook vooral het begrijpen van de samenleving, de mensen en de
ideeën die de deze mensen drijft in hun rol in de samenleving. Waarom
doen mensen mee en wat willen ze bijdragen? De rol van het CDA is om
mensen te stimuleren om deze vragen te stellen én er antwoorden op te
formuleren. Met andere woorden: hoe kunnen we een appèl op mensen
doen?
In het afgelopen jaar heb ik alle provincies bezocht, met mensen
binnen en buiten het CDA gesproken. Het gevolg is dat we een aantal
initiatieven op de rails hebben gezet. Maar na één jaar is het goed
te kijken waar we staan en waar we op moeten focussen.
De oplossing ligt in onze naam opgesloten. Wij zijn een Christen
Democratisch Appèl. Een eenvoudige woordcombinatie met een grote
zeggingskracht.
Allereerst de C. Met het evangelie als vertrekpunt zijn onze
uitgangspunten gespreide verantwoordelijkheid, solidariteit,
gerechtigheid en rentmeesterschap elke dag leidend in ons politieke
werk op lokaal, provinciaal, landelijk en en Europees niveau. Onze
uitgangspunten koesteren we. Vernieuwing is hierbij een sleutelwoord.
De samenleving verandert, de christendemocratische antwoorden daarmee
ook.
Het appèl dat de partij wil doen op mensen en ideeën vormt het kader
waarbinnen de agenda van de partij voor de komende jaren ingekleurd
kan worden. En die agenda geldt voor de hele partij. Alle geledingen
weten en voelen zich aangesproken. Want dat is ook de filosofie van
onze partij. Niet alleen de verantwoordelijkheid geven aan het niveau
dat dit het beste kan dragen â en niet onnodig centraal â dichtbij
mensen. Samen zijn we meer dan de som der delen., Onze kracht ligt in
onze aanwezigheid op alle niveaus in de samenleving. En die kracht wil
ik graag ten volle benutten.
In de geschiedenis, maar ook nu en in de toekomst, stond én staat het
appèlappèl centraal. Doen we dit appèl uit eigenbelang, doen we dit
vanuit het idee dat de overheid wel wat hulp kan gebruiken? Of doen we
dit vanuit het idee dat mensen een rol spelen naar anderen? Dat
laatste natuurlijk. Wij geloven in de kracht van mensen en hun
verbanden. Niet de staat of de markt maar de samenleving staat
centraal. Het CDA wil mensen met hun ideeën betrekken, een appèl op
hen doen. Investeren in mensen en hun ideeën. Dit zal leiden tot
veranderingen. Dat zijn niet per alleen de grote plannen, het gaat
juist ook om details.
De concentratie op het kleine, de concentratie op de ideeën zorgen
bij elkaar opgeteld voor een beter CDA. De doelstelling is â
vanzelfsprekend â een betere samenleving.
Het CDA is daarbij de partij van de slimme verbindingen. Juist de
kracht van het relationele maakt dat we geen ik-partij maar een
wij-partij zijn. Daarbij past een houding van âzaken van personen
scheiden-mentaliteitâ. Daarbij past een partij die een familiegevoel
uitstraalt. Daarbij past een partij die waardering heeft voor de vele
vrijwilligers die de democratie schragen. Dat alles past in het motto:
Het CDA een partij voor ons allen; het CDA dat een appèl doet op
mensen.
Het CDA is vooral een vrijwilligersorganisatie. Het grootste gedeelte
van het werk, wellicht niet het meest in het oog springende, wordt
gedaan door tienduizenden vrijwilligers. Dat is medebepalend voor onze
keuzes.
Het CDA is een brede volksbeweging en wil dat ook blijven. Dat spreekt
uit âeen partij voor ons allenâ. Dat kan alleen als we fors investeren
in de vrijwilligersorganisatie van laag tot hoog. Want het CDA is een
partij die in haar mensbeeld de balans vindt tussen de kracht van
mensen en de kracht van de rol van die mensen in de samenleving. Deze
kracht stimuleren we door een appèl te doen op mensen en hun ideeën.
De aanstekelijkheid en het elan waarmee we dit appel dagelijks
invullen is bepalend voor het welslagen van onze christendemocratische
missie. Dat kan op alle niveauâs in de samenleving, in en buiten de
politiek. Een partij met een ondernemend appèl op mensen en ideeën.
Politieke omgeving
Als geen ander zal het CDA een antwoord moeten vinden op de vragen en
twijfels die mensen hebben. Deze zoektocht uit zich in de roep om
nieuwe leiders in de politiek, in onzekerheid over de eigen
economische en sociaalculturele situatie. In vragen over de toekomst
van onze kinderen wat betreft inkomens- milieu- en
energievraagstukken.
Deze zoektocht laat zich bijvoorbeeld zien in het dilemma van burgers
die minder regels willen, maar die als er iets geregeld moet worden
vooral naar de overheid kijken. Maar wat is de rol van de overheid,
wat is de rol van de samenleving, wat is de rol van het individu? En
hoe kan de christendemocratie zichzelf constant vernieuwen om op deze
nieuwe uitdagingen een antwoord te geven?
Als je deze uitdaging beperkter formuleert dan verwijs ik naar de
discussie over de democratie en de rol die politieke partijen daarin
spelen. Deze discussie heeft een extra impuls gekregen door de opkomst
van partijloze groeperingen zoals die van Wilders en Verdonk.
Naast deze impuls is er al jaren de zichtbare vermindering van het
aantal leden van politieke partijen. Minder dan drie procent van de
Nederlandse kiezer is lid van een politieke partij. De organische
verbondenheid met de achterban, de zuil van bijvoorbeeld katholieken,
protestanten, werknemers, etc., is minder vanzelfsprekend dan een
aantal decennia geleden. Was vroeger de keuze voor een politiek partij
voor negentig procent voorspelbaar op basis van de achtergrond van een
kiezer, nu geldt dat nog maar voor dertig procent. Dat heeft gevolgen
voor het draagvlak, voor de intensiteit en het niveau van de politieke
discussie én voor de financierbaarheid van onze partij.
Het CBS (Nationaal Kiezersonderzoek 2006) concludeert dat het cynisme
onder burgers groeit. De burger voelt zich onbegrepen, de kloof tussen
politiek en burger wordt groter, etc. Het wordt dus een hele klus. We
willen democratie, we willen dat we meedoen. Ondertussen heeft de
burger weinig zin in politiek te particperen in de uiteindelijke
besluitvorming (= de politiek), maar ondertussen groeit het aantal
mensen dat op de actief probeert invloed op de politiek uit te
oefenen.
Het gevolg van deze constateringen is dat de rol van het CDA en andere
politieke partijen lastig is. Structureel doen steeds minder mensen
mee, incidenteel bedrijven steeds meer mensen politiek.
De vraag is of politieke partijen, en het CDA in het bijzonder,
voldoende slagkracht kunnen ontwikkelen om serieus genomen te worden.
Even nog wat dieper focussen. In de afgelopen dertig jaar zijn de
krachten die de partijen omgeven fors veranderd.
De mondiger individuele burger weet op onderdelen de politiek
nadrukkelijk te vinden. Het aantal vragen (via e-mail, post en
telefoon) dat bij politici komt is vertienvoudigd. De invloed van de
media is veel groter geworden. Het aantal Nederlandse zenders van
radio en televisie is vertienvoudigd. Daarnaast is internet een medium
dat erbij gekomen is en dat voor de nieuwsgaring voor velen, met name
voor jongeren, nu al belangrijker is dan de traditionele media. De
ambtelijke organisaties zijn vele malen groter en daarmee
beleidsbepalender geworden.
De lobbyorganisaties die rond de politiek hun invloed aanwenden zijn
in aantal en in professionaliteit fors toegenomen.
En dan de politiek. Deze is er in deze periode qua ondersteuning,
salariëring, slagkracht nauwelijks op vooruitgegaan. En de roep om
nog meer vermindering vanuit burgers én vanuit de politiek zelf
merkwaardig genoeg wint het nog steeds terwijl er aan versterking van
onze democratie juist schreeuwende behoefte is. Nederland is daarmee
inmiddels dan ook een van de goedkoopste democratieën van Europa
geworden.
Orientatie
Voorjaar 2007. Het CDA zocht een nieuwe voorzitter. Marja van
Bijsterveld vertrok naar het departement van OCW. Onder het motto, het
CDA een partij voor ons allen, werd ik haar opvolger. Mijn
oriëntaties waren:
1) Ruimte geven aan het debat
2) Een herkenbaar CDA-geluid
3) Bllijvende inspiratie door het geloof
4) Concrete ondersteuning van de partijorganisatie op alle niveaus
5) Bestuurders en partijleden beter verbinden
6) Jongeren binden aan de partij
7) Het CDA in de steden sterker maken
8) Positie van vrouwen verbeteren
9) Nu starten met het ledendebat
Deze oriëntatie is te herschrijven in 4 Focuspunten
1) Het appèl op ideeën, naar een nieuwe visie op Nederland
We zoeken de leden én de kiezer op. Debat is daarbij essentieel in
het CDA. Debat met een herkenbaar christendemocratisch geluid, met als
constante ijkpunt hoe we de betrokkenheid van onze leden en de kiezer
(de slimme verbindingen) ontwikkelen. Partijvernieuwing zit dan ook
vooral in het versterken van het debat, het versterken van het
uitwisselen van politieke ideeën. Uiteindelijk zal ons electorale
succes bepaald worden door de wijze waarop we mensen op inhoud kunnen
betrekken bij de politiek maar ook op ander plekken in de samenleving.
Daartoe hebben we drie lijnen.
a) Het contact tussen de territoriale CDA-geledingen versterken;
lokaal, provinciaal, landelijk en Europees. Elk niveau moet daarbij
goed georganiseerd functioneren en elkaar weten te vinden. Een
belangrijke rol hierin is weggelegd voor de CDA-bestuurdersvereniging.
b) Het contact tussen onze functionele afdelingen en de politiek. De
functionele afdelingen zijn Het CDJA, het CDAV, de ondernemersclub, de
focusgroepen, de werkgroep grote steden, de commissie zorg, etc. Deze
netwerken worden steeds belangrijker. Deze zullen in toenemende mate
een rol vervullen voor de huidige én toekomstige agenda. Deze
afdelingen nemen in aantal toe en de doelstelling is vanaf januari
2009 maandelijks een nieuwe groep te starten. Deze groepen zullen ook
een belangrijke rol spelen naar het maatschappelijk middenveld.
c) De rol van het Wetenschappelijk Instituut. Naast de focusgroepen
heeft het WI een eigenstandige rol wat betreft het verdiepen van ons
christendemoratisch gedachtegoed. Het WI komt met initiatieven om deze
rol te versterken. Daarnaast formuleert het WI een strategie richting
verkiezingsprogram 2011.
Tijd
Wat
Inhoud
Wie
Resultaat
Nov. 2008
Proces vaststellen
Brainstormsessie
Program 2011
VZ, partijbureau, WI
Mensen en vernieuwende ideeën binden.
In breedte met functionele afdelingen.
In diepte met WI
Feb. 2009
Proces beoordelen
Vinger aan de pols
In opdracht bestuur
a) Appèl op de afdeling: van focusgroep naar afdelingen met focus
Tijd
Wat
Inhoud
Wie
Resultaat
Dec. 2008
Trajectvervolg focusgroepen
Commissie functionele afdeling (FA)
Te benoemen door DB
Formulering doelstelling en criteria
Jan. 2009
Actie bestaande FA
Vaststellen inhoudelijke rol
Bestaande FA
Participatie in actuele en toekomstige agenda
Jan. 2009 -2010
Oprichting FA
Initiëren van nieuwe FA
Van onderop
Maandelijks een nieuwe FA
b) Appèl op onze denkkracht: het program voor WI naar 2011
Tijd
Wat
Inhoud
Wie
Resultaat
Nov. 2008
Aanpak 2011 WI
Rol in toekomstige agenda
WI
Vernieuwende inhoud en aanpak
2) De veranderende Vereniging: appèl op afdelingen
Het CDA is veel. Het CDA is Den Haag, het CDA is Europa, het CDA is de
provincie. Maar het CDA is vooral in al haar vezels een partij die
geworteld is in onze lokale afdelingen. Geworteld in een traditie van
ideeën maar bovenal geworteld in de basis. Daarom zetten we vol in op
de versterking van de afdelingen. Dit is het belangrijkste focuspunt.
VIA (Vereniging in Actie) heeft veel informatie en actiepunten
opgeleverd ter versterking van de afdelingen. Dat is fase 1.
Fase 2, het najaar van 2008, is gericht op rekrutering van kader. De
HRM-afdeling komt hiervoor met voorstellen.
In 2009 dendert de trein, fase 3, door met de Lokaal Appèl Tour langs
de afdelingen. Daarbij is het vertrekpunt het appèl op de leden. Dat
doen we door een convenant af te sluiten met de afdelingen op 3
onderdelen: scholing, program en campagne.
Het appèl dat wij doen op de samenleving is nadrukkelijk ook van
toepassing op onze leden. Dit goud benutten we elke dag, maar we gaan
het meer zichtbaar maken en waar het kan zetten we een extra stapje.
We zijn institutioneel goed verankerd in de samenleving. Negentig
procent van de CDAâers is, zoals uit onderzoek blijkt, actief in
vrijwilligerswerk (CDA ledenonderzoek mei 2008). Deze verankering
benutten we bij het schrijven van verkiezingsprogrammaâs, bij
campagnes en het feitelijk politiek acteren. Dit program doet een
appèl op mensen en hun ideeën.
Het CDA legt nadrukkelijk en steevast de nadruk op het Program van
Uitgangspunten. De kunst is om deze ankers ook vast te pakken, te
omarmen en ermee te handelen. De commissie C van het CDA rondt in het
najaar van 2008 een praktische handleiding af over de C in de lokale
politiek.
De provinciale afdeling krijgt een belangrijke rol in het versterken
van de afdelingen. De provincie wordt leidend in 2009 in de
begeleiding van de Lokaal Appèl Tour (LAT).
Tijd
Wat
Inhoud
Wie
Resultaat
Okt. 2008
HRM gemeenteraad
partijbureau
Provincie en afdelingen
In maart heeft 80% van de afd. de potentials voor de GR in beeld
Nov. 2008
Benoeming commissie LAT
Doelstelling LAT formuleren
Commissie LAT
Tweemaandelijkse rapportage LAT
Jan.
2009
Lokaal Appèl Tour
Partijbureau
· Organisatie
* Scholing
* Campagne
* Modelprogram GR
Evenementen, provincies, Steenkampinstituut, voorliching,
afdelingen met ondersteuning
Convenant met afdelingen
Jan. 2009
Start lokale campagne
Startschot campagne op alle onderdelen
afdelingen
Alle onderdelen op orde in maart
Maart 2010
Verkiezingen
Winst in alle afdelingen
3) Mensen binden: het kader-appèl
Het volgende uitgangspunt is naast het vinden van de goede ideeën het
vinden van de goede mensen. Mensen die de besturen dragen, mensen die
ideeën willen leveren, politici die op alle niveauâs
verantwoordelijkheid willen dragen. Dit appél betekent dat we mensen
betrekken, vragen, boeien, serieus nemen. Dat betekent dat we onze
mensen inzetten op de plekken waar ze het best tot hun recht komen.
Een stevig HRM-beleid is nodig, maar ook de lokale zoektocht naar het
ideale raadslid is essentieel.
Daartoe hebben we een professionele organisatie van HRM-medewerkers
die voor politieke (top)functies haar werk doet. Daarnaast is een er
appèl op de lokale en provinciale CDA om met de ogen van een havik
politiek talent te vinden, te scholen en zo bij te dragen aan een
netwerk waar CDAâers elkaar weten te vinden.
Een nieuwe loot aan de stam is de lokale steunpilaar (steupi). Deze
groep wordt gerekruteerd uit kaderschoolleden (ex-) bestuurders, enz.
De steupiâs krijgen een nadrukkelijke rol bij de ondersteuning van
lokale afdelingen bij de verkiezingen. Een Steupi is monitor, coach en
inspirator.
Nadrukkelijker zullen we ook een appèl doen op onze mensen vanuit de
kaderschool, zomerscholen, etc.
Tijd
Wat
Inhoud
Wie
Resultaat
Dec. 2008
HRM Steunpilaren
HRM benoemt taken
BSV, provincie
Mrt. 2009: elke afdeling beschikt over een steupi: mentor, coach en
inspirator
Nov.
2008
Topkader activeren
Formuleren doelstelling
Commissie HRM, SI
Toppotential krijgt rol in vereniging
Jan. 2009
Feitelijke start kader-appèl
databank van plaatsen
SI, afdeling HRM
Dec. 2009: elke deelnemer van kaderschool en zomerschool wordt taak in
de vereniging aangeboden
Jan. 2009
Ontwikkelen lesprogramma
Activeren SI-leerlingen
SI
2009: aanbieden plaatsen
2010: start cursusonderdeel
4) Appèl op ons verdienvermogen: want het zal wat kosten
Politiek kost geld. Dat kan op verschillende manieren binnenkomen. Dit
wordt in toenemende mate door professionals georganiseerd. Bijvoorbeel
door fundraising door de CDA Businessclub. Door te pleiten bij de
overheid voor meer geld (Nederland heeft de âgoedkoopsteâ democratie
van Europa). Door een goede inning van de bijdrage van onze
bestuurders. Door ledenwerving.
Dit geld is hard nodig. Mensen willen in toenemende mate meepraten
over de politiek, het vinden van mensen voor bestuurlijke taken wordt
echter steeds moeilijker. Daarom zullen we deze taken
professionaliseren. We komen daarvoor met voorstellen.
Tijd
Wat
Inhoud
Wie
Resultaat
Okt. 2008
Strategisch plan
Meer geld voor politieke partijen
Peter van Heeswijk
Start publiek debat over ondersteuning politieke partijen
Nov. 2008
Beleidsplan financieren
10 vernieuwende ideeën over geld
Kees Koedijk
In januari starten we met 3 ideeën
Dec. 2008
Impuls ledenwerving
meer leden
Peter van Heeswijk, Kees Koedijk, PA
20 procent meer leden eind 2009
Jan. 2009
Strategisch beleidsplan
Nieuwe middelen prioriteren
DB
In maart starten met 2 ideeën
5) Conclusie
In deze nota is niet uitputtend beschreven wat we als politieke partij
allemaal doen. Dat is veel diverser. Ik noem o.a. het permanente
campagneplan dat we als PB hebben vastgesteld. Ik noem het belang van
onze belangrijkste activiteit: de actuele politiek. Ik noem het belang
van een goede campagne voor de waterschappen, een goede campagne voor
de Europese verkiezingen. En zo zijn er vele onderwerpen die we als
politieke partij initiëren, ondersteunen en volgen. In deze notitie
heb ik opgeschreven wat we als politieke vereniging prioritair voor de
komende jaren moeten doen. Het centrale idee is daarbij een appèl op
mensen en een appèl op ideeën. En natuurlijk op de middelen om deze
ideeën te betalen. Met als centrale doelstelling een krachtig CDA dat
de ambitie heeft om Nederland sterker te maken.
---
Geschreven door: beheerder_gelderland
Geplaatst op: 19-11-2008