Vereniging Eigen Huis opent meldpunt dubbele bodems financiële producten
Vereniging Eigen Huis is op zoek naar dubbele bodems en onbegrijpelijk
taalgebruik in de voorwaarden van hypotheken, leningen en
verzekeringen en opent daarvoor een speciaal meldpunt.
Dagelijks hoort Vereniging Eigen Huis verhalen over onduidelijke
voorwaarden van financiële producten. âTaaie stof, duizenden
regeltjes die alleen relevant worden als er iets gebeurtâ vertellen
leden. Sommige bepalingen van banken en verzekeraars zijn zo ruim
geformuleerd dat ze geen enkel houvast bieden. Zo staat in de
hypotheekvoorwaarden van een bank dat het gehele hypotheekbedrag
onmiddellijk opeisbaar is bij âelke gebeurtenis die kan leiden dan wel
heeft geleid tot een substantiële daling van de waarde van het
onderpand.â Op welke gebeurtenissen de bank precies doelt, weet de
klant niet. Moet hij al vrezen zijn dat de bank de hypotheekschuld
opeist als de waarde van de woning daalt omdat het vrije uitzicht
verdwijnt? De bank schept hiermee onduidelijkheid en kan zich in alle
mogelijke gevallen op dergelijke bewust vage bepalingen beroepen. De
klant kan zich moeilijk verweren en weet niet waar hij aan toe is.
Consumenten mogen niet worden verrast door onduidelijke bepalingen en
beperkingen in de algemene voorwaarden. Vereniging Eigen Huis roept
daarom consumenten op hun eigen voorbeelden van onduidelijke,
verhullende of onbegrijpelijke voorwaarden te melden. Werd u verrast
door een onbekende extra opslag op uw hypotheekrente? Deed u vergeefs
een beroep op uw werkeloosheidsverzekering maar stonden er in de
kleine lettertjes beperkingen die u niet wist? Of hebt u een lening
afgesloten waarbij de voorwaarden anders blijken te zijn dan u had
begrepen?
Meer weten?
Naar het meldpunt 'dubbele bodems'
Bron: Vereniging Eigen Huis
Amersfoort, 21 november 2008
---
Vereniging Eigen Huis