Productie van milieuvriendelijke voedingsmiddelen - Een gemeenschappelijk engagement van alle actoren van de voedselketen

21/11/2008 12:00

BEMEFA

De verenigingen die de landbouwers vertegenwoordigen (Boerenbond, FWA en ABS), de mengvoederfabrikanten (BEMEFA-APFACA), de voedingsindustrie (FEVIA) en de distributie (FEDIS), hebben vandaag een charter ondertekend met als titel "Milieubeleid - 10 pijlers voor de voedselketen ". Samen spannen zij zich in om maatregelen te nemen om de milieu-impact van alle voedingsproducten te beperken. Zo dragen zij bij tot een algemeen duurzaam voedingsbeleid.

De verenigingen die de landbouwers vertegenwoordigen (Boerenbond, FWA en ABS), de mengvoederfabrikanten (BEMEFA-APFACA), de voedingsindustrie (FEVIA) en de distributie (FEDIS), hebben vandaag een charter ondertekend met als titel "Milieubeleid - 10 pijlers voor de voedselketen ". Samen spannen zij zich in om maatregelen te nemen om de milieu-impact van alle voedingsproducten te beperken. Zo dragen zij bij tot een algemeen duurzaam voedingsbeleid.

Er gaat geen dag voorbij of voeding komt aan bod in de media. Als het niet over prijsstijgingen gaat, wordt er over de ecologische voetafdruk bericht. Vooraleer voedingsmiddelen op uw bord belanden, hebben zij, van bij de landbouwer, al een lange weg afgelegd. De verschillende actoren van de voedselketen verenigen zich nu rond één document. Samen onderschrijven zij een milieubeleid dat wordt samengevat in 10 pijlers voor de voedselketen. Deze samenwerking leidt zonder twijfel tot maximale resultaten.

Bewust van hun taak om de voedselketen milieubewuster te maken, engageren de 6 verenigingen zich om hun acties te versterken teneinde:

* De milieu-impact te verminderen in de hele keten door het nemen van maatregelen om het verbruik te beperken van energie, water, pesticiden, grondstoffen, het aantal afgelegde kilometers,-

* De verliezen te beperken in de hele productie- en distributieketen (verbetering van de opslag en de logistiek) maar ook de voedselverspilling op het niveau van de consument te verminderen door bijvoorbeeld hoeveelheden ter beschikking te stellen die meer beantwoorden aan zijn behoeften

* De milieudimensie te integreren in de innovatie door specifieke onderzoeks- en ontwikkelingsprojecten (bijvoorbeeld bio-afbreekbare verpakkingen)

* De informatie te verbeteren tussen de schakels van de keten en op het niveau van de consument

* Hun kennis/expertise ter beschikking te stellen zodat een partnership kan gecreëerd worden met de overheden om de initiatieven te promoten die in deze doelstelling kaderen

* Hun beleid te meten en te evalueren om het aan te passen

Dit zal zich bijvoorbeeld concreet vertalen in :

* De promotie van lokale producten als gevolg van de dialoog tussen FEDIS - FWA/Boerenbond/ABS;

* Informatie over seizoensfruit en - groenten;

* Gemeenschappelijke projecten omtrent mobiliteit met betrekking tot leveringen of de productie van groene energie;

* De bewustmaking over voedselverspilling;

* De ontwikkeling van specifieke studieprojecten.