Nummer
2008429BW
Datum
21 november 2008
Ambities Spoorzone vastgelegd
Tussenevaluatie biedt houvast bij selectie vastgoedontwikkelaar
Afgelopen dinsdag heeft het college het ambitiedocument Spoorzone vastgesteld. Marieke
Moorman (wethouder Spoorzone) over nut en noodzaak. "Het was van belang om alle oude
en nieuwe inzichten in het gebied nog eens tegen elkaar af te wegen en een eenduidige lijn
voor de toekomst uit te zetten."
Eind 2010 is de overdracht van de gronden en de gebouwen van de NS-werkplaats een feit.
Uiteraard wil (en kan) het college dan zo snel mogelijk aan de slag. "Dan is het dus goed als
alle ge飊teresseerden en betrokkenen weten welke koers wij daarbij varen. Zeker omdat
binnenkort ook de selectie van de (mederisicodragende) ontwikkelaar start," aldus Marieke
Moorman. Het ambitiedocument kleurt de ontwikkeling van het gebied op een aantal
fronten in. Om voortvarend met een aantal voorbereidingen in het gebied te kunnen
starten, wordt de raad om een krediet van 500.000 verzocht.
Het project Spoorzone zal de komende jaren in een stroomversnelling komen, zo is de
verwachting van het college. De gemeente Tilburg wil de Spoorzone op een duurzame en
hoogwaardige manier ontwikkelen tot een levendig (multifunctioneel) centrumgebied met
een eigen identiteit. "Wij willen dat de letterlijke 聨sporen聨 van het verleden zichtbaar
blijven en worden ingezet om het gebied een eigen karakter te geven."
Zo krijgen stille plekken een andere aankleding dan de drukke doorgangen. En zal een
groene aankleding ertoe bij dragen dat de Spoorzone voor mensen een prettig
verblijfsgebied wordt.
Het voorbereidingskrediet van 500.000 wordt bestemd voor onderzoek naar de
haalbaarheid van onder meer het Cultuurkwartier inclusief de bibliotheek, Huis van de
Wereld, Nieuwste School en een hotel/congresaccommodatie. Nieuw is hierin de
gezamenlijke huisvesting van Sociale Zaken en het UWV/CWI. Als nieuw onderkomen van
het Cultuurcluster noemt het college de koepelhal aan het NS-plein.
Met een behoorlijk volume (2000 woningen) zal worden ingespeeld op de toekomstige
stedelijke behoefte aan woningen. Er wordt uitgegaan van zo聨n 2000 woningen en een
totaaloppervlak van 240.000m虏.
Voor wat betreft de werkgelegenheid gaat de voorkeur uit naar bedrijven die gericht zijn
op dienstverlening, creativiteit, informatietechnologie of innovatie, passende
hoogwaardige kantoor- en werkruimte. In totaal is er zo聨n 75.000 m虏 beschikbaar.
De nieuwe Spoorzone blijft uiteraard ook een hoogwaardig verkeersknooppunt. Zo staat er
een nieuw busstation gepland en zijn er plannen in de maak voor een shuttleverbinding die
aansluit op de HSL.
Het haalbaarheidsonderzoek naar de Tilburg Dome valt buiten het investeringskrediet.
Vanaf het moment dat de Werkplaats wordt overgedragen, wil het college dat de
bestaande hallen in gebruik nemen voor evenementen en activiteiten. "Dit om ervoor te
zorgen dat het publiek op een speelse maar toepasselijke manier voeling met het nieuwe
centrumgebied krijgt." In de loop van 2009 wordt hiertoe een nader voorstel aan de raad
voorgelegd.
Het voorstel van het college wordt aan de orde gesteld in de vergadering van de
raadscommissie Fysiek (onder uitnodiging van commissie Economie) op 15 december 2008
en in de raadsvergadering van 2 februari 2009.
Voor de pers:
Marlies van Brunschot, bestuurswoordvoerder 013 颅 542 97 05
BIJLAGE
Beleving en uitstraling
De Spoorzone moet een gebied worden dat gevoelens van ontmoeting, contrast en
verbinding oproept.
De belangrijkste ambities op een rij
Werken
Tilburg ontwikkelt zich van een productie-economie tot een kennisintensieve economie.
Hierbij wordt gedacht aan ::
路 Verhuur hoogwaardige kantoren met shared services
路 Geschikte ruimte voor creatieve bedrijvigheid
路 Geschikte ruimte voor de zakelijke dienstverlening
路 Ruimte voor startende bedrijven / net afgestudeerden
路 Geschikte ruimte voor innovatieve, kennisintensieve bedrijvigheid
路 Ruime kantoorvilla's aan de Burgemeester Brokxlaan ten behoeve van het MKB
路 Bedrijfsverzamelgebouw rond werk en inkomen in samenwerking met het UWV/CWI en Sociale Zaken
Wonen
In de Spoorzone worden verschillende eigentijdse woonmilieus gecre毛erd die goed passen
in een binnenstedelijk centrumgebied. Het is de bedoeling om voor zoveel mogelijk
groepen te bouwen: tweeverdieners, studenten, starters, gezinnen, senioren.
Hierbij wordt gedacht aan :
路 2.000 woningen in verschillende vormen, in totaal 240.000 m2.
路 Studentenwoningen
路 Woon-werk combinaties
路 Loftwonen
路 Woonzorg
Cultuur
In de nieuwe Spoorzone is voor kunst en cultuur een prominente rol weggelegd zowel
voor kunstenaars als voor toeschouwers. Gedacht wordt aan een mix van beeldende
kunst, theater, film, muziek en dans.
Hierbij wordt gedacht aan :
路 Huis van de Wereld in de voormalige stoomketelfabriek aan de Lange Nieuwstraat
路 Nieuw Cultuurcluster in onder meer de koepelhal aan het NS plein in samenwerking met de Bibliotheek, Filmtheater
Louis, danshuis Station Zuid, Nederlands Instituut voor animatiefilm, Centrum voor Amateurkunst, Brabants Instituut
voor School en Kunst, Bureau cultuurmakelaar, Universiteit van Tilburg en Fontys Hogescholen
路 Urban culture (Hall of Fame 2)
路 Broedplaatsen
Onderwijs
Het is de bedoeling om in de Spoorzone een aantal onderwijsinstituten of dependances te
vestigen. Op de Werkplaats komen nieuwe vormen van en voorzieningen voor het
voortgezet onderwijs, academisch en beroepsonderwijs en het postdoctoraal onderwijs.
Daarmee versterkt Tilburg de kennisconnectie. Ook kan in de Spoorzone de samenwerking
tussen overheid, onderwijs en bedrijfsleven sterker worden verankerd.
Hierbij wordt gedacht aan :
路 De Nieuwste school
路 Dependances van Fontys Hogescholen en/of Universiteit van Tilburg
路 Stedelijk studiecentrum in samenwerking met bibliotheek en Universiteit van Tilburg
Horeca en vermaak
De Spoorzone kan niet zonder horeca en activiteiten en voorzieningen die passen binnen
een leisureboulevard. Dit past in de visie van BrabantStad en de Ideale Connectie.
Hierbij wordt gedacht aan :
---
路 Caf茅s in verschillende stijlen
路 Restaurants van verschillende niveaus
路 Evenementenaccommodatie voor baanwielrennen, indooratletiek, muziek, beurzen op het rangeerterrein van Van
Gend & Loos.
路 Hotel-congres accommodatie in samenwerking met Universiteit van Tilburg en TIAS
Openbaar vervoer
De Spoorzone is goed bereikbaar met het station annex busstation als hoogwaardig
openbaar vervoerknooppunt. Tilburg gaat in de toekomst deel uitmaken van een
metroachtig vervoersnetwerk met de andere grote Brabantse steden. Ook zijn er plannen
voor een shuttleverbinding die Tilburg aansluit op de HSL. Het busstation wordt
vernieuwd en aan de noordkant van het station wordt een ontsluitingsweg (de
Burgemeester Brokxlaan) aangelegd die samen met de Cityring de bereikbaarheid van het
centrum optimaal maakt.
Hierbij wordt gedacht aan :
---
路 Hoogwaardig openbaar vervoerknooppunt met een nieuwe entree aan de noordzijde van het station Tilburg
路 Uitbreiding perroncapaciteit Station Tilburg
路 Nieuw Busstation
路 Aanleg van de Burgemeester Brokxlaan
路 Twee brede noord/zuid passages onder het spoor door
路 Wandelboulevard vanaf het Van Gend &Loosterrein tot aan Interpolis
Duurzaamheid
Duurzaamheid is een belangrijk aandachtspunt in de Spoorzone. Gestreefd wordt naar
CO2-neutraliteit. Er wordt klimaatbestendig gebouwd. Er komt warmte/koude opslag in
combinatie met bodemsamering. Bij het ontwerpen van gebouwen worden zoveel mogelijk
activiteiten aan de zuidkant geprojecteerd. Ook gaat veel aandacht uit naar vermindering
van de geluidsoverlast van met name het spoor en naar verbetering van de luchtkwaliteit.
Ook duurzaam is de wijze waarop nieuwbouw wordt gepleegd in de Spoorzone: alle
nieuwbouw moet waar mogelijk multifunctioneel zijn en een gelaagdheid van functies
kennen.
Hierbij wordt gedacht aan :
路 Collectieve warmte/koude opslag in combinatie met grondwatersanering
路 Een windmolenpark op afstand (Vossenberg II)
Inrichting openbare ruimte
De openbare inrichting zal per deelgebied verschillen. Voor alle gebieden geldt dat er
gewerkt wordt met hoogwaardige materialen en er voldoende plekken zijn waar het
publiek stilte kan vinden. Voor groen is een belangrijke rol weggelegd in de vorm van
kleine binnenstadstuinen, plantenbakken, winterkassen, groene daken en dergelijke.
Hierbij wordt gedacht aan ::
路 2,7 hectare aan groen
路 Groene daken
路 Stedelijke kamers
路 Industri毛le uitstraling
路 Voetgangersgebied
Ontwikkelingsstrategie per deelgebied
De Spoorzone bestaat uit verschillende gebieden met ieder een eigen karakter. Dat eigen
karakter wordt in de toekomst ook nadrukkelijk behouden. Voor ieder gebied is dan ook
voorzien in een aparte ontwikkelstrategie. Er komt geen vastomlijnde blauwdruk. De
gemeente zal samen met de verschillende partners de benodigde strategie毛n invullen. Er
wordt van buiten naar binnen gewerkt. Als eerste zullen de randen van het gebied onder
handen worden genomen. Voor ontwikkeling van de binnenring van het kerngebied wordt
tijd genomen en het is uitdrukkelijk de bedoeling flexibiliteit in het masterplan te
houden.
Kerngebied: NS werkplaats en omgeving
De betrokkenheid van de gemeente is cruciaal bij het welslagen van de ontwikkeling van
dit sleutelgebied als het gaat om cultuurhistorische identiteit. Daarom zal de gemeente
nadrukkelijk participerend optreden. De gemeente wordt immers eind 2010 eigenaar van
het gebied. Dat betekent naast het voeren van de regie dat de gemeente waar nodig de nek
uitsteekt met investeringen die deels risico dragend zijn. Doel is om PPS constructies aan
te gaan met marktpartijen.
Westelijke flank
Bij de ontwikkeling van dit deelgebied vervult de gemeente een terughoudende rol. Het
initiatief om wonen, werken en parkeren te realiseren wordt hoofdzakelijk overgelaten
aan de marktpartijen. De gemeente stelt de kaders vast, stelt zich als een professionele
partner op richting marktpartijen, door mee te denken en te stimuleren.
Van Gend & Loosterrein
De gemeente zal in dit gebied deels zelf zorg dragen voor een deel van het geplande
programma. Vooralsnog gaan de gedachten uit naar een multifunctionele
indooraccommodatie voor atletiek en baanwielrennen en (muziek)evenementen. Om dit
gebied te herontwikkelen gaat de gemeente uit van een tender. Gezocht wordt naar een
marktpartij die het complex wil realiseren en die tevens ge茂nteresseerd is in het realiseren
van de aanliggende functies (bijvoorbeeld parkeren) en de inrichting van het openbaar
gebied.
Hoofdinfrastructuur Burgemeester Brokxlaan en hoogwaardig openbaar vervoerknooppunt
De gemeente overlegt en werkt samen met de NS en andere betrokken partijen bij de
planvorming en voorbereiding van het nieuwe hoogwaardig openbaar vervoerknooppunt.
Naar verwachting kunnen de werkzaamheden voor het nieuwe busstation en het nieuwe
NS-station in 2010 beginnen. De gemeente zal zich actief opstellen om de Burgemeester
Brokxlaan tijdig te realiseren en zal de regie van dit project stevig in handen houden.
---- --
by eggermont.zakjapanner.nl (8.14.1/8.14.1) with ESMTP id mALDo445011981
for ; Fri, 21 Nov 2008 14:50:04 +0100
Message-Id:
X-Mailer: QUALCOMM Windows Eudora Version 6.2.1.2
Date: Fri, 21 Nov 2008 14:48:49 +0100
To: frans.pressin@nieuwsbank.nl
From: "Gemeente Tilburg Servicedienst Communicatie" (by way of Redactie Nieuwsbank ) (by way of Redactie Nieuwsbank )
Subject: Conversion Results: Persbericht Gemeente Tilburg: ambities
Mime-Version: 1.0
Content-Type: text/plain; charset="iso-8859-1"
X-Greylist: Sender IP whitelisted, not delayed by milter-greylist-3.0 (eggermont.zakjapanner.nl [192.168.2.100]); Fri, 21 Nov 2008 14:50:04 +0100 (CET)
X-Antivirus: AVG for E-mail 7.5.549 [270.9.9/1802]