21 november 2008
NS uitgeroepen tot sponsor van het jaar 2008
Twee prijzen voor sponsorbeleid NS
De Nederlandse Spoorwegen zijn gisteravond uitgeroepen tot Sponsor van het Jaar
2008. Zij kreeg deze prijs voor de wijze waarop zij vanaf 2001 tegen alle negatieve
publieksstromen in, een succesvol sponsorbeleid heeft ingezet en volgehouden
waardoor zij veel sympathie voor het bedrijf heeft weten terug te winnen. Het
totaal aan sponsoractiviteiten van NS is logisch, creatief, samenhangend en
consistent. De jury noemde NS een eerste klas Sponsor en gaf aan dat sponsoring
bij NS dit jaar volledig tot wasdom is gekomen op het gebied van sport
(crossmediaal platform Station Beijing in samenwerking met NOC*NSF) en op
cultureel en maatschappelijke gebied (Tijd voor Lezen in samenwerking met
Stichting CPNB). De sponsoring wordt bovendien gedragen door veel eigen
activiteiten. De jury vermeldde separaat dat zij bijzonder te spreken is over het lef
waarmee NS bij Station Beijing spraakmakend interactief is gegaan.
Jenny Hudepohl, Hoofd Marketingcommunicatie bij NS: `We zijn ongelooflijk trots
dat we deze prijs in de wacht hebben gesleept. Het is voor ons een bevestiging van
het feit dat de wijze waarop NS haar sponsorbeleid vorm geeft hoog gewaardeerd
wordt.'
Ook winnaar in categorie Maatschappij
Naast de prijs `Sponsor van het Jaar 2008'was de sponsoring door NS van Stichting
CPNB ook de winnaar in de categorie Maatschappij. De jury vond dat NS het gebied
Lezen erg goed geclaimd heeft en de sponsoring professioneel heeft uitgewerkt en
naar alle media doorgetrokken. De jury noemde de samenwerking met CPNB een
partnerschap dat enorm veel publiciteit oplevert en goed onderbouwd is met
onderzoek: `NS is al tijden aan het bouwen aan deze case en is ook dit jaar weer met
sterke nieuwe campagnes geactiveerd. Zo breed geactiveerd dat ook mensen die
niet met de trein reizen deze case kennen en waarderen. Lezen en treinreizen is een
compleet verhaal dat goed spoort.'
Esmeralda Duys, binnen NS verantwoordelijk voor het sponsorbeleid van CPNB gaf
aan dat ze ongelooflijk blij is dat NS deze mooie prijs voor de tweede keer in de
wacht heeft gesleept: `Het is voor ons een bevestiging dat we al zeven jaar goed
bezig zijn. In het begin was de sponsoring vooral gericht op het verbeteren van het
NS Reizigers B.V., Utrecht
Handelsregister Utrecht 30124362
Datum 21 november 2008
Pagina 2/2
imago van NS en de laatste tijd wordt hij daarnaast ook vaker ingezet voor
verkoopdoelstellingen. Door een intensieve en enthousiaste samenwerking tussen NS
en CPNB zijn we er al die jaren in geslaagd een optimale verhouding tussen
vernieuwing en het bouwen aan tradities - zoals bijv. het gratis reizen met het
Boekenweekgeschenk tijdens de Boekenweek - te bewerkstelligen.'