---
PERSBERICHT
Nummer: 334 SJT
Datum: 20 november 2008
MER/Tracéstudie N381 Donkerbroek-Oosterwolde
Gedeputeerde Staten hebben ingestemd met de MER/Tracéstudie voor het middengedeelte van de N381, het traject Donkerbroek-Oosterwolde. In de deze uitvoerige studie zijn elf verschillende tracéalternatieven onderzocht die, als onderdeel van de aanpak van de gehele N381, op dit traject mogelijk zijn. Vier van de elf alternatieven die zijn onderzocht, zijn door inwoners en organisaties aangedragen in de inspraak op de Startnotitie/ MER voor de nu uitgevoerde Milieueffectrapportage. Het college heeft nog geen voorkeurstracé vastgesteld.
Er komt uit de studie één meest milieuvriendelijk alternatief (MMA) naar voren. Dit alternatief volgt het huidige tracé, maar vraagt wel enkele ingrijpende maatregelen. Het gaat dan om het alternatief over de huidige weg, waarbij het profiel van de weg wordt opgebouwd vanuit de Opsterlânske Kompanjonsfeart. Voor levende natuur en milieu is dit alternatief het meest vriendelijke alternatief, omdat dit tracéalternatief de minste negatieve effecten kent. Op het thema ''cultuurhistorie" pakt dit alternatief echter negatief uit, voor zowel het landgoed Ontwijk als ook de Opsterlânske Kompanjonsfeart wordt de belevingswaarde aangetast.
Consequentie van dit "inspraakalternatief" is, dat er 12 huizen gesloopt moeten worden. Ondanks dat dit alternatief het meest milieuvriendelijke alternatief (MMA) is, steekt dit alternatief niet met kop en schouders boven de andere alternatieven uit. Nog twee alternatieven, namelijk het tracé met een ruime boog om bos Ontwijk en het oostelijk tracéalternatief met aquaduct, komen als zeer kansrijk uit de studie naar voren. Het verschil met het MMA is afhankelijk van het accent dat wordt gelegd: is cultuurhistorie belangrijk, of juist woon- en werkklimaat, dan scoren andere alternatieven beter. De keuze voor een voorkeurstracé is dan ook sterk afhankelijk van de bestuurlijke accenten.
Het college wil voor de keuze voor een voorkeurstracé eerst de reacties vernemen van bewoners, de Commissie m.e.r. en andere wettelijke adviseurs. Als deze bekend zijn neemt de provincie een besluit. Dat maakt dat wij meer informatie hebben en een goed beeld krijgen van het draagvlak voor een bepaald alternatief. Juist in deze complexe situatie waar de effecten van de alternatieven niet eenduidig dezelfde richting op wijzen, is een breed maatschappelijk draagvlak van groot belang", aldus gedeputeerde Piet Adema.
Provinciale Staten van Fryslân vergaderen op 17 december aanstaande over de MER/ Tracéstudie N381 Donkerbroek - Oosterwolde. Als Provinciale Staten instemmen worden de stukken vanaf 5 januari 2009 zes weken lang ter inzage gelegd. Het Realisatiebesluit voor de aanpak van het gehele tracé, dus inclusief de tracégedeelten Noord en Zuid waar al een tracé voor is vastgesteld, wordt medio 2009 door Provinciale Staten genomen.
---- --
Provincie Friesland