Nieuw-Vlaamse Alliantie
Parlementaire nieuwsflits van 21 november 2008 (21/11/08)
Regelmatig versturen we een parlementaire nieuwsflits. Hierin brengen
we een selectie van de parlementaire initiatieven van onze
parlementsleden.
Vlaams Parlement
Vorige week nog verklaarde een zogenaamd eendrachtige regering dat ze
vrijdag 14 november op de ministerraad knopen ging doorhakken inzake
de tweede vraag tot benoeming van de burgemeesters. Mark Demesmaeker
benieuwd, uiteraard. Jammer genoeg kwam er niks uit de bus, op wat
nietszeggende verklaringen van de minister-president na. Dan maar
opnieuw de bevoegde minister ondervragen tijdens het Actuele
Vragenuurtje woensdag, dacht Mark. Maar Keulen mocht het woord niet
nemen. Het was de minister-president zelf die opnieuw nietszeggend
antwoordde. Mark betreurt deze gang van zaken : de Vlaamse regering
wekt meer en meer de indruk dat dit dossier niet langer een juridisch
dossier is, maar dat er over onderhandeld kan worden. Dit mag
hoegenaamd niet het geval zijn!
Tijdens datzelfde vragenuurtje confronteerde Gino De Craemer minister
Keulen met de plannen van federaal minister Arena inzake het
grootstedenbeleid. Deze week kondigde zij aan dat ze het federale
grootstedenbeleid nog wil versterken en hiervoor ruim 130 miljoen euro
voorzag in de federale begroting voor 2009. Volgens Gino worden nog
altijd federale middelen besteed op het bevoegdheidsniveau van
Vlaanderen en dat is een fundamenteel probleem. Hij wees erop dat een
oproep van de minister om geen beloften meer te doen inzake het
grootstedenbeleid in federale dovemansoren is gevallen. De minister
erkende dat het (groot)stedenbeleid wettelijk een verantwoordelijkheid
is van de deelstaten: Ik ben een federalist, geen separatist. Dat
betekent dat de federale staat best geen verantwoordelijkheden draagt
waarvoor de deelstaten verantwoordelijk zijn. Gino vroeg dat, voor een
keer, de wet wordt toegepast in dit land en bedankte de minister voor
het compliment separatist.
Kris Van Dijck interpelleerde minister Vandenbroucke over het Vlaams
basisschooltje te Komen. Vorig jaar werd er immers een officiële
aanvraag ingediend bij het Komense gemeentebestuur voor de oprichting
van een Nederlandstalige taalwetschool. Er kwam geen enkele reactie
uit Franstalige hoek. Kris vroeg naar de intenties van de Vlaamse
regering aangezien het Regeerakkoord erg duidelijk is op dit punt: De
Franse Gemeenschap moet voldoen aan haar wettelijke verplichting tot
financiering van de Vlaamse school in Komen. Anders zal de Vlaamse
Regering eenzijdige maatregelen nemen. Vandenbroucke beloofde het te
agenderen op het Overlegcomité.
Deze week stond de verdere bespreking van het BAM-dossier op de
agenda, met de klemtoon op de financieringsproblemen die men verwacht
in het licht van de huidige kredietcrisis. Maar uiteraard stonden er
ook andere besprekingen op de agenda, zoals de beleidsbrieven
2008-2009. Vooral de beleidsbrieven mobiliteit en openbare werken
droegen de interesse van Jan Peumans weg. Inzake mobiliteit stelde Jan
kritische vragen over de stand van zaken in een aantal dossiers die
hij erg belangrijk vindt: de doorstroming van openbaar vervoer,
verkeerslichtenbeïnvloeding en de plannen inzake tariefintegratie. Jan
is immers voorstander van verder overleg met de andere gewesten zodat
één ticket of betaalformule volstaat voor verschillende vervoersmodi.
De bevoegde ministers, Hilde Crevits en Kathleen Van Brempt, zullen de
parlementaire vragen volgende week beantwoorden bij het vervolg van de
bespreking.
Ook de beleidsbrief Welzijn werd deze week besproken. Ondanks de
positieve stijging van de kredieten, maakte Helga Stevens ook een
aantal kanttekeningen. Zo moet Helga vaststellen dat inzake preventie
de federale overheid te vaak in Vlaams vaarwater zit. Inzake preventie
is de budgetstijging ook merkelijk lager dan in de rest van het
beleidsdomein welzijn. Helga legde ook de klemtoon op één van haar
stokpaardjes, nl. gezonde voeding en beweging, mede ter preventie van
obesitas. Ook zette Helga een boompje op over het middelengebruik. Tot
slot kon ze het uiteraard niet nalaten ook de Vlaamse snaar te
betokkelen : Vlaanderen zou ook in dit beleidsdomein veel efficiënter
werken als het volledig autonoom zou kunnen beslissen.
Vergrijzing van het personeel komt niet alleen bij privé-ondernemingen
voor. Ook o.a. lokale besturen worden er steeds sterker mee
geconfronteerd. De pensioenleeftijd van een vast benoemd ambtenaar
(m/v) is vastgesteld op 65 jaar. Het rustpensioen kan echter vervroegd
ingaan vanaf 60 jaar. In veel gevallen blijkt gemeentepersoneel hierop
een beroep te doen. Dit is volgens Geert Bourgeois nefast voor de
gemeenten. Ze verliezen sneller gewaardeerde kennis en ervaring. Door
de schaarste aan gekwalificeerde werkzoekenden hebben de gemeenten
bovendien problemen om de vrijgekomen plaatsen snel opnieuw in te
vullen. Ook in een breder economisch perspectief is het niet wenselijk
dat mensen vervroegd met pensioen gaan, wel integendeel. De
overheidssector heeft daar een voorbeeldrol in te spelen. Om deze
problematiek onder de aandacht te brengen, diende Geert Bourgeois deze
week een parlementaire vraag in t.a.v. Vlaams minister voor
Binnenlands Bestuur Marino Keulen.
Dinsdag ondervroeg Piet De Bruyn de Vlaamse minister van Welzijn over
een rapport van Child Focus over het groeiend fenomeen van virtuele
prostitutie. Het gaat hierbij om jongeren die online bepaalde seksuele
handelingen stellen in ruil voor een materiële of financiële
vergoeding. Gezien de anonimiteit van internet en andere nieuwe vormen
van media, is het moeilijk om de precieze omvang van dit fenomeen te
achterhalen. Het rapport beantwoordt niet meteen de vraag in welke
mate jongeren de stap naar effectieve prostitutie zetten. Daarvoor is
bijkomend onderzoek nodig. De gevaren zijn immers niet gering en
leggen een ernstige hypotheek op de verdere ontwikkeling van de
jongere (schaamte, negatief zelfbeeld, depressie, suïcidale neigingen,
). De minister uitte zijn twijfels bij het onderzoekje maar wacht wel
nog op een analyse door zijn administratie alvorens definitief iets te
beslissen. Piet betreurt deze afwachtende houding. Zodra de
administratie de minister ten gronde over het rapport heeft kunnen
adviseren, zal Piet opnieuw het debat aangaan.
Kamer
In een uitgebreid interview met De Morgen nam minister van
Buitenlandse Zaken Karel De Gucht (Open Vld) het beleid van de
Congolese president Laurent Kabila zwaar op de korrel. Bovendien eiste
De Gucht dat premier Yves Leterme (CD&V) zou optreden tegen Charles
Michel (MR), de minister van Ontwikkelingssamenwerking, wegens zijn
deloyale houding. Tijdens de plenaire zitting confronteerde
N-VA-fractievoorzitter Jan Jambon Leterme met dit interview. Jan vroeg
of De Gucht het standpunt van de regering vertolkte en of de premier
zou optreden tegen minister Michel. In zijn antwoord fietste de
premier mooi om de vragen heen. België blijft trouw aan het
ontwikkelingssamenwerkingsprogramma en de premier zelf onderhandelt
druk met Kabila om de relaties te normaliseren. Indien er terug
diplomatieke relaties met Congo worden aangeknoopt, zal dit met De
Gucht én Michel zijn. Het is duidelijk dat de Eerste Minister niet
gaat ingrijpen, ondanks de uitdrukkelijk vraag van minister De Gucht.
Gemor op de Vlaamse meerderheidsbanken, maar wederom drukken de
Franstaligen hun visie door in het Congo-dossier. We weten meteen weer
wie de plak zwaait in de regering Leterme Un. Het enige advies dat
Jan kan geven aan de Eerste Minister is om de titel van Karel De Gucht
aan te passen in minister van Buitenlandse Zaken minus Congo.
Sarah Smeyers slaakte deze week een noodkreet: haar wetsvoorstel dat
het rookverbod uitbreidt in de horeca, wordt tegengehouden door
politieke spelletjes. Toen N-VA nog in kartel zat met CD&V, genoot het
wetsvoorstel steun uit alle hoeken. Nu laat iedereen CD&V inbegrepen
het wetsvoorstel links liggen. CD&V blijkt inmiddels bezig te zijn aan
een eigen wetsvoorstel. Totaal overbodig, want het oorspronkelijke
voorstel had perfect via amendementen aangepast kunnen worden aan de
adviezen van de Raad van State. Blijkbaar steekt het bij CD&V dat de
naam van Sarah dan nog op het voorstel zou staan en dienen ze liever
een compleet nieuw in, zonder Sarah. Een mooi staaltje van
collegialiteit.
De Marokkaanse geheime dienst is zeer actief in ons land. Enkele weken
geleden al ondervroeg Flor Van Noppen minister van Justitie Jo
Vandeurzen (CD&V) over ongeoorloofde ronselpraktijken van de
Marokkaanse staatsveiligheid in België. Ook in de zaak rond de
terreurverdachte Belliraj blijkt de rol van Marokko niet helemaal
zuiver op de graat. In het kader van dit dossier vroeg het hoofd van
de Belgische staatsveiligheid dan ook dat enkele agenten van de
Marokkaanse DGED zouden terugkeren naar Marokko. Zes maanden later is
Marokko nog altijd niet ingegaan op dit verzoek en de agenten in
kwestie zijn nog volop actief in België. Volgens Flor is het dringend
tijd dat ook minister van Binnenlandse Zaken Patrick Dewael (Open Vld)
en minister van Justitie Vandeurzen zich ermee gaan bemoeien en orde
op zaken stellen. Volgende week zal Flor beide ministers hierover
ondervragen.
In de Commissie Bedrijfsleven vroeg Peter Luykx aan minister Vincent
Van Quickenborne (Open Vld) waarom een structureel economisch plan
uitblijft. Na 7 maanden wittebroodsweken is de lancering van de
webstek quickonomie niet meer dan een samenraapsel van losse ideeën.
De webstek fungeert enkel als digitale klaagmuur voor problemen zoals
de openstaande rekeningen van de overheid. Verder neemt de minister
vooral de gelegenheid te baat om zich persoonlijk te profileren. N-VA
lanceert een oproep tot een grondige herstructurering van het
Belgische economische bedrijf. Geen borrelnootjes, een doortastende
aanpak van onze economie kan enkel hand in hand met een grondige
staatshervorming, besluit Peter.
Els De Rammelaere zal minister Jo Vandeurzen (CD&V) aan de tand voelen
over de buitenlandse reizen van een Aalsterse politierechter die
tevens echtgenote is van minister Karel De Gucht (Open Vld). Tot op
vandaag heeft zij haar man telkens vergezeld op zijn buitenlandse
missies. Artikel 331 van het Gerechtelijk Wetboek bepaalt echter dat
een politierechter niet langer dan 3 dagen mag afwezig zijn zonder
vergunning van de voorzitter van de rechtbank van eerste aanleg. Er is
onduidelijkheid of de voorzitter wel degelijk zijn toelating heeft
gegeven voor al die verloven. Wanneer zou blijken dat dit het geval
is, wil Els meer duidelijkheid over de gehanteerde criteria, aangezien
deze nogal afwijken van wat het Gerechtelijk Wetboek bepaalt.
Aangezien ook permanentie moet verzekerd zijn in de politierechtbank,
zullen collega"s de taken van de politierechter in kwestie
ongetwijfeld overnemen. Els vraagt zich af of zij hetzelfde doet voor
haar collega"s wanneer die niet aanwezig zijn.
Senaat
Deze week sierde senator Louis Ide de voorpagina van het medisch
vakblad De Apotheker. Aanleiding was een antwoord op een van zn
schriftelijke vragen. Daaruit blijkt dat er een aanzienlijk verschil
is in het aantal apotheken in de verschillende gewesten. De meeste
apotheken zijn, in absolute cijfers, in Vlaanderen. Als men de
relatieve cijfers bekijkt krijgt men echter een ander beeld. Zo is er
in Vlaanderen 1 apotheek per 2269 inwoners, in Wallonië 1 per 1837
inwoners en in Brussel zelfs 1 apotheek per 1659 inwoners. Het toont
nog maar eens aan dat er tussen de verschillende gewesten fundamentele
verschillen zijn wat betreft de gezondheidszorg. Verschillen die niet
kunnen beheerd worden door 1 beleid. Het volledige artikel kan u hier
bekijken.
Auteur:
Joachim Pohlmann, universitair medewerker Kamerfractie
Peter Buysrogge, universitair medewerker Vlaams parlementsfractie
Meer informatie:
Contactpersoon: Jeroen Overmeer, woordvoerder
Telefoon: 02/219 49 30
Fax: 02/217 35 10
E-post: jeroen.overmeer@n-va.be
Url: www.n-va.be