CDA

Van Dijk: Schoolkwaliteit gaat niet alleen over rekenen en taal

De kwaliteit van scholen kan niet alleen worden gemeten op basis van leerlingprestaties op rekenen en taal.

Wel is het zo dat zwakke prestaties hierop vaak samenhangen met andere zwakke factoren in een school, zoals minder aandacht voor het evalueren van prestaties van leerlingen, het realiseren van een taakgerichte werksfeer en de kwaliteit van leraren. Daarom is het van groot belang om meer aandacht te besteden aan goede onderwijskundige leiders in scholen. Dat heeft CDA-kamerlid Jan Jacob van Dijk vorige week betoogd tijdens een debat over kwaliteit in het primair onderwijs.

âAlle aandacht voor rekenen en taal is natuurlijk hartstikke nodigâ, zo zei Van Dijk, âmaar dat gaat onherroepelijk ten koste van iets anders. We willen graag van de staatssecretaris weten of daar in het veld ideeën over bestaan: wat mag er minder?â Overigens benadrukte de CDAâer dat het Nederlandse basisonderwijs in vergelijking met andere landen nog steeds goed is. âMaar scholen moeten wel werken aan degelijk kwaliteitsbeleid, en dat moet door de overheid gestimuleerd worden.â

Het CDA is een voorstander van een verplichte eindtoets, omdat die de leerling veel informatie oplevert over waar hij of zij staat. Bovendien zijn de uitslagen hiervan van grote waarde voor docenten zowel in het primair als in het vervolgonderwijs. Het advies dat uit zoân test voortvloeit mag overigens geen absolute norm worden, vindt Van Dijk. âHelaas is dat op veel middelbare scholen wel het geval.â Een begintoets is volgens het CDA niet nodig, maar het is wel van belang dat scholen een adequaat middel hebben om de ontwikkeling van een kind te volgen. âWellicht dat hier in de lerarenopleiding meer aandacht aan besteed moet wordenâ, aldus Van Dijk.
---