CDA
Van Dijk: Schoolkwaliteit gaat niet alleen over rekenen en taal
De kwaliteit van scholen kan niet alleen worden gemeten op basis van
leerlingprestaties op rekenen en taal.
Wel is het zo dat zwakke prestaties hierop vaak samenhangen met andere
zwakke factoren in een school, zoals minder aandacht voor het
evalueren van prestaties van leerlingen, het realiseren van een
taakgerichte werksfeer en de kwaliteit van leraren. Daarom is het van
groot belang om meer aandacht te besteden aan goede onderwijskundige
leiders in scholen. Dat heeft CDA-kamerlid Jan Jacob van Dijk vorige
week betoogd tijdens een debat over kwaliteit in het primair
onderwijs.
âAlle aandacht voor rekenen en taal is natuurlijk hartstikke nodigâ,
zo zei Van Dijk, âmaar dat gaat onherroepelijk ten koste van iets
anders. We willen graag van de staatssecretaris weten of daar in het
veld ideeën over bestaan: wat mag er minder?â Overigens benadrukte de
CDAâer dat het Nederlandse basisonderwijs in vergelijking met andere
landen nog steeds goed is. âMaar scholen moeten wel werken aan
degelijk kwaliteitsbeleid, en dat moet door de overheid gestimuleerd
worden.â
Het CDA is een voorstander van een verplichte eindtoets, omdat die de
leerling veel informatie oplevert over waar hij of zij staat.
Bovendien zijn de uitslagen hiervan van grote waarde voor docenten
zowel in het primair als in het vervolgonderwijs. Het advies dat uit
zoân test voortvloeit mag overigens geen absolute norm worden, vindt
Van Dijk. âHelaas is dat op veel middelbare scholen wel het geval.â
Een begintoets is volgens het CDA niet nodig, maar het is wel van
belang dat scholen een adequaat middel hebben om de ontwikkeling van
een kind te volgen. âWellicht dat hier in de lerarenopleiding meer
aandacht aan besteed moet wordenâ, aldus Van Dijk.
---