Elf regionale schildersopleidingen worden 1 landelijke SchildersCOOL

21/11/2008 12:00

FOSAG Belangenbehartiging en Dienstverlening B.V.

Krachtenbundeling noodzakelijk in slag om jongeren.

Elf samenwerkingsverbanden voor de beroepsopleidingen schilderen (voorheen 'SPOS-sen') presenteren zich vanaf vandaag onder één naam en gezicht als SchildersCOOL. Doel van deze krachtenbundeling is om meer leerlingen te werven en op te leiden voor het schildersvak, om leerbedrijven meer leerlingen te laten opnemen en om tot betere opleidingsprogramma's te komen, die aansluiten op de wensen van de markt en op de leefstijlen van jongeren. De lancering vond plaats tijdens het jaarcongres van FOSAG op 21 november 2008 te Assen.

Centrale doelstelling van SchildersCOOL is om te zorgen voor meer instroom in het beroepsonderwijs voor de schildersbranche. De eerste stap hierin vormt de introductie van één landelijke naam met één huisstijl en één gezicht in de markt. De hierbij behorende huisstijl wordt vanaf 24 november landelijk uitgerold. Ook gaat op die datum de landelijke website www.schilderscool.nl de lucht in. Deze vervangen de namen, logo's en uitingen van de 11 aangesloten regionale samenwerkingsverbanden. De samenwerkende regio's zijn: Amsterdam, Geldermalsen, Zutphen, Hengelo, Nijmegen/Arnhem, Den Bosch, Nuenen, Tilburg/Breda, Dordrecht, Rotterdam en Den Haag/Leiden/Gouda.

Om in de huidige markt voldoende VMBO-leerlingen te bereiken en jongeren in het vak te interesseren wordt de samenwerking gezien als een voorwaarde voor succes. SchildersCOOL sluit aan bij de beeldtaal, het taalgebruik en het tempo van de huidige jongere. Ook www.schilderscool.nl en de promofilm 'SchildersCOOL' - te bekijken op de website - sluiten op deze doelgroep aan.

Direct na de lancering van SchildersCOOL start de ontwikkeling van een nieuwe wervingscampagne. Daarin gaat SchildersCOOL met de inzet van nieuwe communicatiemiddelen zoals Hyves, YouTube en SMS en MSN-diensten op nieuwe manieren jongeren benaderen voor het schildersvak. Dergelijke middelen stellen SchildersCOOL in staat specifieke boodschappen aan specifieke doelgroepen te richten. Een andere doelgroep waarop de wervingscampagne zich gaat richten zijn de leerbedrijven binnen de branche. Deze gaan benaderd worden om meer leerplaatsen te creëren. SchildersCOOL kan ook op dit moment namelijk al meer leerlingen aannemen dan zij kan plaatsen. Dat knelpunt moet door het creëren van meer leerplaatsen bij bedrijven verholpen worden.

Inhoudelijk werkt SchildersCOOL aan een gezamenlijk opleidingsprogramma voor het praktijkdeel van de beroepsopleidingen. Waar nu op verschillende manieren invulling wordt gegeven de wettelijke eisen die aan de opleiding worden gesteld, gebeurt dat vanaf het schooljaar 2009/2010 binnen SchildersCOOL op één manier. Hogere kwaliteit, lagere ontwikkelkosten en meer innovatievermogen zijn daarvan het resultaat. Met uiteindelijk meer plezier tijdens de opleiding voor de jongere en hoogwaardigere instroom van vakkrachten voor de branche.

SchildersCOOL trekt in deze ontwikkelingen nauw op met werkgeversorganisatie FOSAG, die de ontwikkeling van SchildersCOOL ondersteunt. Voor SPOS-sen die zich nog niet hebben aangesloten bij SchildersCOOL staat de permanente uitnodiging open om dat alsnog te doen. Zowel FOSAG als SchildersCOOL zijn er van overtuigd dat samen optrekken voor de schildersbranche de enige manier is om het beroepsonderwijs gezond te houden. Gezien de vergrijzing waar de branche mee te maken heeft, wordt het als groot belang gezien meer leerlingen op te leiden om het vakmanschap ook in de toekomst veilig te stellen.





http://www.schilderscool.nl