Prijswinnende mook voor jongeren krijgt vervolg: DUF/2

20/11/2008 09:31

Ontwerphaven

Op 21 november lanceren de makers van het met zeven nationale en internationale prijzen bekroonde mook DUF de opvolger: DUF/2. Jeugdboekenschrijfster en DUF-fan Francine Oomen neemt het eerste exemplaar in ontvangst. DUF is een 300 pagina's dik, opvallend vormgegeven antiverveel-mook (kruising tussen een book en een magazine) voor de screenager van nu. 'In DUF vind je wat je niet zoekt en zoek je wat je nergens vindt,' aldus Suzanne Hertogs, de initiatiefnemer en ontwerper van het op de internetcultuur geënte, vernieuwende concept waarin elke pagina anders is. Hoofdredacteur Petra Boers: 'DUF begint, waar internet ophoudt. Op de wc en in bed bijvoorbeeld. DUF biedt 300 wireless pagina's boordevol inspiratie en humor voor de dilemma's binnen het échte tienerleven. Veel pubers vinden het een verademing: reclame en de gebruikelijke shit over celebrities, musthaves, beauty en bling-bling ontbreken.'

100 jonge talenten maken wilde mix

Na het succes van de eerste, onafhankelijk uitgegeven DUF (4.000 exemplaren verkocht in drie maanden, 7 nationale en internationale (ontwerp)prijzen, unaniem lovende recensies van pubers en pers) besloten de makers, Suzanne Hertogs, Petra Boers en Nicole Ros te investeren in DUF/2. Ditmaal nodigden zij 100 jonge schrijvers, fotografen, illustratoren, dichters, journalisten en andere creatieve talenten uit heel Nederland uit. DUF biedt daarmee niet alleen inspiratie aan teens, maar is tegelijkertijd een platform voor jong talent.

Het resultaat is opnieuw een wilde mix van artikelen, korte verhalen, anti-verveelpagina's, tips, quizzen, testjes, columns, foto's en beelden over liefde, vriendschap, kunst, wetenschap, geloof, psyche en seks, gedrukt op verschillende papiersoorten (glossy fotopagina's, verschillende kleuren papier, 2- en 4-kleurendruk). Met Bas Haring, Leon Verdonschot, Jaap Robben en anderen Aan DUF/2 werkten naast onbekende ook een aantal bekende talenten mee. Zo buigt filosoof Bas Haring zich over de vraag of wij in de toekomst met robots zullen trouwen, geeft (pop)journalist Leon Verdonschot zeven tips hoe je je idool het best geheimen kunt ontfutselen en geeft kinderboekenschijfster Bibi Dumon Tak ongepubliceerd materiaal vrij over hoe het eraan toegaat in de jeugdgevangenis.

Illustrator Paul Faassen laat zien hoe je als man je schatje 'vrouwvriendelijk' en 'met maximaal resultaat' kunt dumpen en cabaretier-dichter Jaap Robben stelt een kant-en-klaar scheidingscontract op waarmee pubers hun scheidende ouders onder druk kunnen zetten ('Jullie mogen nooit onaardig tegen mij praten over elkaar en we eten 1 keer per maand samen'). Programmamaker Pieter Jouke belicht op humoristische wijze het lot van beroemde diersterren uit de wereldgeschiedenis (wat is er bijvoorbeeld geworden van christenhond Lassie?) en schrijver Hassan Bahara maakte speciaal voor DUF een kort verhaal in straattaal.

Ideale wereld volgens 14-16-jarigen Net als bij DUF/1 is een deel van DUF/2 gemaakt door 14-16-jarigen zelf, onder begeleiding van de DUF-redactie. Leerlingen van het Haags Montessori Lyceum maakten het minitijdschrift 'De Ideale Wereld' waarin zij verwoorden en verbeelden hoe die ideale wereld er volgens hen zou moeten uitzien. In reportages, illustraties en columns met titels als 'De donuttheorie', 'De ideale liefde' en 'Waarom is er nog steeds geen vrede op aarde?' geven jongeren ongecensureerd hun creatieve visie.

Prijzenregen voor DUF/1

DUF onderscheidt zich niet alleen door haar opvallende vormgeving, vernieuwende concept en de grote diversiteit aan makers van bestaande jongerenboeken en -bladen, maar ook door haar eigenzinnige inhoud: soms humoristisch of ironisch, soms educatief. De jury van jeugdboekenprijs de Gouden Zoen honoreerde met DUF dan ook voor het eerst in haar geschiedenis een "tijdschrift". 'Het is niet eens zo gewaagd te veronderstellen dat DUF erin slaagt jongeren vast te houden die van lezen liever niets willen weten.' 'Zoveel raffinement, zoveel visuele eigenzinnigheid, zoveel dat prikkelt en verrast...', aldus de jury. Daarnaast viel DUF nog zes keer in de prijzen, onder andere bij de Best Verzorgde Boeken ('DUF prikkelt de zinnen en verschaft veel, heel veel lees- en kijkplezier'; '...DUF is onbetaalbaar'), de Nederlandse Designprijzen ('In DUF wordt de doelgroep door de speelse vormgeving meegenomen op ontdekkingstocht') en de Art Directors Club New York. 300 advertentievrije pagina's

Bijzonder aan DUF is dat de 300 pagina's advertentieloos zijn. Dit was mogelijk doordat DUF/2 subsidies ontving van Fonds 1818, de Gemeente Den Haag, Stichting Mondriaan en het Nederlands Literair Productie- en Vertalingen Fonds (NLPVF). Daarnaast kon DUF gemaakt worden door sponsoring van papier en drukwerk en de inzet en een forse investering van de makers zelf. De eerste oplage van dit niet-commerciële boek is 5.000 stuks. De makers hopen van DUF/2 minimaal 10.000 exemplaren te verkopen. 'Alleen als dat lukt, kunnen we DUF/3 gaan maken!'. De lancering van DUF is op 21 november van 17.00 - 19.00 in Theater Zeebelt in Den Haag. Met onder anderen Francine Oomen, Bas Haring, Jaap Robben en Marc van Biezen.

Bij dit persbericht is een bijlage zichtbaar op www.perssupport.nl





http://www.duf.nl