Xebia voorspelt verregaande groei van Agile in 2009
Onzekerheid over IT-investeringen voornaamste reden
HILVERSUM, 20081120 -- Xebia, specialist op het gebied van Java software development, enterprise architectuur, auditing, middleware en integratietechnologie, voorspelt dat de Agile-methodiek voor softwareontwikkeling in 2009 aan terrein blijft winnen. Belangrijkste aanleiding hiervoor is het huidige financiële klimaat en de groeiende aandacht van organisaties voor de effectiviteit van hun IT-investeringen. Dit gaat gepaard met een teruglopend vertrouwen in de grote systemintegrators. De Agile-methodiek, in combinatie met de inzet van kwalitatieve kenniswerkers in offshore landen, waarborgt de gedane en toekomstige investeringen. Dit maakt Agile juist nu aantrekkelijk.
Xebia ziet een brede toename van de Agile-methodiek niet alleen bij innovatief new-business development, maar ook bij projecten binnen de overheid, de financiële sector en semi-overheid.
Door het huidige economische klimaat zoeken organisaties meer zekerheid en kwaliteit. Dit leidt ertoe dat organisaties wereldwijd niet langer kijken naar de schaalgrootte van de IT-dienstverlener. Daarentegen staan aandacht voor de klant, kwaliteit, transparantie en vakmanschap van de dienstverlener in 2009 centraal. De Agile manier van werken wordt gekenmerkt door korte communicatielijnen met de klant en gemotiveerde teams. Daarnaast wordt middels korte slagen met volledige transparantie continu een functionerend stuk software opgeleverd. Hierdoor wordt de projectbeheersing naar een hoger niveau gebracht.
In 2009 is offshoring niet langer voorbehouden aan grote ondernemingen, maar kunnen ook middelgrote ondernemingen hieruit voordeel behalen. Volgens Xebia blijft India het komende decennium het land voor outsourcing, dankzij haar brede kennisbasis en de grote talentpool. Het is daarbij van belang een leverancier te selecteren die aandacht en zorg besteedt aan kwaliteit, transparantie en betrokkenheid. Ook hierbij speelt Agile weer een belangrijke rol. Agile stuurt op intensieve communicatie en meetbaar resultaat.
Daan Teunissen, CEO van Xebia: "Wij zien dat organisaties steeds breder kijken, naar bijvoorbeeld total cost of ownership. Daarnaast zijn zij op zoek naar een partner die het slagen van het project en het belang van de klant voorop stelt. Tot slot hechten zij een grotere waarde aan de kwaliteit van de geleverde diensten en producten, het externe projectteam en aan de beheersing van de projecten. Goedkoop is vaak duurkoop. Een partij die bijvoorbeeld bij een openbare aanbesteding gekozen wordt vanwege haar lage prijsstelling, zal dat ergens anders moeten terugverdienen. Dit merkt de klant in zowel de geleverde kwaliteit als in de wijze waarop het project wordt beheerst."
"Bedrijven willen als klant centraal staan en nog meer sturing op resultaat zien", vervolgt Daan Teunissen. "Resultaat is een afgeleide van de productiviteit, effectiviteit en kwaliteit. Kies daarom voor een leverancier die hierin een reputatie heeft."
Xebia