ABVAKABO FNV

Onderwijsbonden willen impasse cao voortgezet onderwijs snel oplossen

ABVAKABO FNV, De Algemene Onderwijsbond (AOb) en CNV Onderwijs werken hard aan het doorbreken van de impasse rond werkdruk in het voortgezet onderwijs. Zij roepen minister Plasterk op in het conflict te bemiddelen. De minister is eindverantwoordelijk voor de kwaliteit van het onderwijs. Die staat op het spel door de toenemende werkdruk in het voortgezet onderwijs. De bonden gaan zelf, bij gebrek aan perspectief voor constructieve onderhandelingen op landelijk niveau, de scholen in. Na twee jaar onderhandelen is het eindbod van de werkgevers onvoldoende. Gisteren legde ruim de helft van de leden van de bonden het werk neer om de eisen kracht bij te zetten.

Bemiddeling

De onderhandelingen over een nieuwe cao verlopen uiterst moeizaam. Na het afwijzen van het onderhandelaarsakkoord van 12 september is een situatie ontstaan die geen precedent kent. De verhouding met de werkgevers is door hun vertragingstactiek en aanhoudende tendentieuze en onjuiste berichtgeving verstoord. De bonden willen niet dat de ontstane impasse ertoe leidt dat onderwijspersoneel nog langer zonder goede cao blijft zitten. De minister heeft van de bonden een brief ontvangen waarin zij hem oproepen de VO-raad aan te spreken op haar onverantwoordelijke gedrag. Omdat de kwaliteit van het onderwijs onder druk staat doen de bonden een beroep op hem.

De scholen in

De bonden maken zich ernstige zorgen over de werkdruk in het voortgezet onderwijs. Naast een harde afspraak over verlaging van het aantal lessen was in de cao afgesproken op schoolniveau het gesprek aan te gaan over werkdruk. Zolang er geen centrale afspraak is over de vermindering van het aantal lessen gaan de bonden alvast op school praten over oplossingen en waar nodig acties of conferenties voorbereiden. Deze noodmaatregelen zijn nodig om onderwijspersoneel nu al perspectief te bieden. Omdat Nederlandse docenten 16% meer les geven dan het oeso-gemiddelde blijven de bonden een afspraak over verlaging van het aantal lessen als harde voorwaarde in de cao handhaven.