Brussel, 20 november 2008
Staatssteun: Commissie zet licht op groen voor staatsgarantie België ten
behoeve van Fortis Bank
De Europese Commissie heeft, op basis van de staatssteunregels van het
EG-Verdrag, toestemming gegeven voor het garantiemechanisme dat Fortis Bank
makkelijker toegang tot financiering moet geven. De Commissie kwam tot de
bevinding dat de regeling in lijn is met haar richtsnoeren over staatssteun
om de huidige financiële crisis te overwinnen (zie IP/08/1495). De steun is
noodzakelijk om de levensvatbaarheid van Fortis Bank te verzekeren - en
zodoende een ernstige verstoring in de Belgische economie te voorkomen. De
garantieregeling is, qua tijd en toepassingsbereik, beperkt tot het strikt
noodzakelijke minimum dat nodig is om de toegang tot financiering te
herstellen. Bovendien wordt een passende garantiepremie geëist en worden de
nodige garanties geboden om de concurrentieverstoring tot een minimum te
beperken. Daarom is de regeling verenigbaar met artikel 87, lid 3, onder b),
van het EG-Verdrag. Het besluit van vandaag ziet niet op de maatregelen die
tussen 29 september en 6 oktober 2008 ten behoeve van Fortis Bank zijn
genomen (de kapitaalinjectie en de verkoop aan BNP Paribas). Die maatregelen
worden afzonderlijk beoordeeld.
EU-Commissaris voor Concurrentie Neelie Kroes: "De staatsgarantie was
nodig om Fortis Bank opnieuw toegang te geven tot
wholesale-financiering op de korte en de middellange termijn. Tegelijk
zijn er stevige garanties tegen mogelijke misbruiken ingebouwd."
Op 18 november 2008 deed de Belgische overheid aanmelding van een
staatsgarantie die de liquiditeitsproblemen bij Fortis Bank moest
aanpakken. Deze problemen waren ontstaan doordat de
wholesale-kredietmarkt was opgedroogd, en hadden het wantrouwen in
Fortis Bank als gevolg van haar recente problemen versterkt.
De Commissie kwam tot de conclusie dat het mechanisme voor
staatsgaranties voldoet aan de voorwaarden die zij had vastgelegd in
haar mededeling over staatssteun aan financiële instellingen in het
kader van de huidige wereldwijde financiële crisis (zie IP/08/1495):
* het soort gedekte verplichtingen: de garantieregeling dekt alleen
wholesale-financiering op korte en middellange termijn. De
staatssteun blijft dus in omvang beperkt tot wat nodig is om de
bank opnieuw toegang te geven tot wholesale-financiering op korte
en middellange termijn;
* de looptijd van de regeling is beperkt: de periode waarin nieuwe
garanties kunnen worden afgegeven, bedraagt 6 maanden. Voor iedere
verdere verlenging van die termijn moet de Commissie toestemming
geven. Zo kan zij nagaan of de maatregel niet wordt gehandhaafd
wanneer de financiële crisis al voorbij is;
* een passende bijdrage van de begunstigde: Fortis Bank betaalt een
aanzienlijke garantiepremie, die zal toenemen in verhouding tot
het volume gegarandeerde schulden;
* buitensporige concurrentieverstoring wordt voorkomen: om
misbruiken te voorkomen zijn er voldoende gedragsrestricties
uitgewerkt. Met name zijn er plafonds voor de balansgroei van
Fortis Bank en mag de bank in advertenties ook niet ermee
uitpakken dat zij staatsgaranties heeft gekregen. Roofprijzen op
de retail-depositomarkt zijn eveneens verboden;
* een passende follow-up: de Belgische autoriteiten hebben toegezegd
om, wanneer een garantie wordt aangesproken, snel een
saneringsplan bij de Commissie aan te melden, in lijn met de
staatssteunregels voor de herstructurering van ondernemingen in
moeilijkheden (zie MEMO/04/172).
De niet-vertrouwelijke versie van het besluit komt, zodra eventuele
vertrouwelijkheidskwesties zijn opgelost, in het Staatssteunregister
op de website van DG Concurrentie beschikbaar onder zaaknummer
N 574/2008. Een overzicht van de recentste beschikkingen en besluiten
inzake staatssteun die op internet en in het Publicatieblad zijn
gepubliceerd, is te vinden in State Aid Weekly e-News.
European Union