KNMG
Niet-reguliere behandelwijzen in de opleiding geneeskunde?
Op de dag dat Jomanda en twee niet-regulier werkende artsen voor de rechter moesten verschijnen in verband met de dood van actrice Sylvia Millecam, hield het KNMG Studentenplatform op 30 oktober jl. tijdens haar tweede openbare vergadering een debat over niet-reguliere geneeswijzen.
In aanwezigheid van 35 belangstellenden werd samen met de heren Renckens (Vereniging tegen de Kwakzalverij), Kopsky (Stichting Innovatief Onderzoek en onderwijs van Complementaire Behandelwijzen) en Schmidt (Koninklijke Vereniging voor Homeopathie Nederland) gediscussieerd over de vraag of onderwijs over niet-reguliere behandelwijzen nu wel of niet deel moet uitmaken van het curriculum van de geneeskundeopleiding.
Het huidige raamplan geneeskunde biedt hiertoe de mogelijkheid. Maar hoe ziet de achterban van het Studentenplatform dit? Wordt het fort van de reguliere geneeskunde, zoals verwoord door dhr. Renckens, massaal door hen verdedigd? Of pleit de achterban juist voor geïntegreerde geneeskunde?
Van alle aanwezigen vond slechts een klein deel dat een blok niet-reguliere behandelwijzen naast blokken als circulatie of zenuwstelsel een plek moet krijgen in het basiscurriculum. Mooier zou het zijn, aldus de voorstanders, als de plaats van niet-reguliere behandelwijzen binnen de geneeskunde geïntegreerd zou worden in het hele opleidingsprogramma. De realiteit is dat op alle acht faculteiten weinig rek in het curriculum zit. En dat betekent dat er telkens afwegingen gemaakt moeten worden over wat wel en wat niet opgenomen kan worden.
Geen vaste plek in het curriculum, maar niet-reguliere behandelwijzen wel als keuzeonderwijs aanbieden. Dat was de mening van het merendeel van de aanwezigen. Op dit moment bieden zeven van de acht faculteiten het vak niet-reguliere behandelwijzen als keuzeonderwijs aan.
Op de vraag of geneeskundestudenten de kans moeten krijgen om vaardigheden te verwerven op het gebied van niet-reguliere behandelingen werd door alle aanwezigen ontkennend geantwoord. Als er al vaardigheden aangeleerd zouden worden dan is het essentieel dat er kwaliteitseisen, begin- en eindtermen geformuleerd zijn.
Tijdens de klinische fase bij een niet-reguliere behandelaar stage lopen? Gezien de beperkte tijd is het nu al niet mogelijk om alle specialismen aan bod te laten komen tijdens de co-schappen. Alle aanwezigen kiezen eerst voor reguliere co-schappen.
Tot slot vond de meerderheid dat geneeskundestudenten in staat moeten zijn om objectieve voorlichting te kunnen geven over niet-reguliere behandelwijzen. Gezien de 6,6% van de patiënten (zo'n 1.000.000) die zijn/haar heil zoekt in niet-reguliere behandelwijzen, lijkt hier een behoefte te liggen.
Niet-reguliere behandelwijzen. We hadden er nog veel langer over kunnen debatteren. Maar het KNMG Studentenplatform heeft met deze avond input gekregen om in de nabije toekomst een standpunt te kunnen formuleren.
Het Studentenplatform kijkt dan ook terug op een succesvolle openbare vergadering.