PERSBERICHT
Let op: embargo tot donderdag 20 november, 16.00 uur
OPMERKELIJKE BEELDEN LEIDEN KIJKER NAAR ONLINE-QUIZ
Interactieve WNF-campagne toont
sterke staaltjes uit de natuur
Met een multimediale en interactieve campagne maakt het Wereld Natuur Fonds (WNF) de komende maanden duidelijk wat de drijfveer is achter de natuurbeschermingsprojecten van de organisatie. Onder het motto 'Geloof jij dit?' krijgt het publiek verrassende vragen over de meest opmerkelijke natuurwonderen van onze planeet. De antwoorden op die vragen lijken voor de hand liggend, maar zijn het niet! National Geographic Channel ondersteunt de campagne met een bijzondere documentairereeks die vanaf 21 december wordt uitgezonden.
Zelfs natuurbeschermers die al jaren in het veld aan het werk zijn, staan nog keer op keer verbaasd over de wonderbaarlijke methodes die natuur hanteert om dieren en planten te laten overleven. Zoogdieren die uren onder water kunnen blijven of tot een diepte van twee kilometer kunnen duiken; een apensoort die naar verhouding drie keer zoveel hersens heeft als de mens, het exorbitante paringsgedrag van de leeuw.
Deze vaak onbekende feiten laat het WNF de komende maanden zien in een campagne die als motto heeft 'Geloof jij dit?' Foto's, filmpjes en geluidsfragmenten dagen de kijker uit om op ontdekkingstocht te gaan. National Geographic Channel sluit daarbij aan met een reeks documentaires over unieke diersoorten en hun gedrag. Al eerder werkten het WNF en National Geographic Channel succesvol samen tijdens de Noordpoolcampagne van het WNF.
"We willen duidelijk maken waar we het - samen met al onze donateurs - voor doen: de enorme schoonheid van de natuur èn de ingenieuze trucs waarmee dieren hun eigen soort in stand houden. Van de knalblauwe poten van de Bluefooted Booby, tot een kevertje dat een explosie kan veroorzaken," zegt directeur Johan van de Gronden van het WNF. "Onze planeet is een schatkamer, maar wel een heel kwetsbare schatkamer. Het handelen van de mens tast de grote natuurgebieden op aarde ernstig aan. Maar recent onderzoek naar de toestand van de meest bedreigde diersoorten laat duidelijk zien dat natuurbescherming resultaten afwerpt. Leefgebieden beschermen en uitbreiden werkt.In Afrika bijvoorbeeld is de zwarte neushoorn daardoor gered: in 1997 telden we er nog 2600. Inmiddels zijn er 4000 en heeft de soort weer een kans."
De campagne 'Geloof jij dit?' van het WNF zal vanaf 24 november zichtbaar zijn op televisie en in de kranten. Ook worden speciale radiospots uitgezonden. In alle gevallen staat een vraag over opmerkelijk gedrag van dieren centraal. Wie het antwoord wil weten, kan terecht op www.wnf.nl. Daar kunnen mensen zich vervolgens ook abonneren op een wekelijkse aflevering van een natuurwonder.
Let op embargo!
///////////////////
Wereld Natuur Fonds Nederland