Wachtlijst Budget Bureau Almere opgelost
20-11-2008
Het logo van Budget Bureau Almere Het Budget Bureau Almere (BBA) heeft
de opgelopen wachtlijst eerder dan verwacht opgelost. De invoering van
nieuwe werkprocessen en een nieuw registratiesysteem moeten de vorming
van een wachtlijst in de toekomst voorkomen.
Het BBA wil mensen met schulden zo snel mogelijk helpen, om te
voorkomen dat de situatie escaleert. Toch heeft zich in de loop van
dit jaar een wachtlijst gevormd. Begin september zette het BBA een
speciaal team in om de achterstanden weg te werken. Inmiddels hebben
de 35 wachtenden de mogelijkheid gekregen om langs te komen voor een
intakegesprek. Daarmee is de wachtlijst, anderhalve maand eerder dan
door het college toegezegd, opgelost.
Ontstaan van de wachtlijst
Eind mei vroeg de gemeente Almere het adviesbureau Deloitte onderzoek
te doen naar het ontstaan van de wachtlijst. Uit dat onderzoek bleek
onder meer dat BBA-medewerkers teveel hooi op hun vork namen door op
de stoel van de hulpverlening te gaan zitten. Inmiddels beperken de
medewerkers zich weer tot hun regietaak. Daarnaast is er een
management informatiesysteem ontwikkeld waardoor het zichtbaar is hoe
het bureau presteert en of er bijgestuurd moet worden.
Regietaak
Om mensen met schulden goed te kunnen helpen, is meer nodig dan alleen
financiële maatregelen. Financiële en sociaal maatschappelijke
problemen hangen vaak nauw met elkaar samen. Een integrale aanpak van
schulden biedt daarom niet alleen financiële oplossingen, maar heeft
ook aandacht voor budgetbegeleiding, gedragsverandering en voor de
psychosociale factoren die samenhangen met de schuldenproblematiek. In
de strijd tegen schuldenproblematiek werken in Almere daarom
verschillende organisaties en hulpverlenende instanties samen. Het
Budget Bureau Almere voert de regie over dit integrale
schuldhulpverleningsproces.
Gemeente Almere