Provincie Limburg

Persberichten

Limburg wil aantal verkeersdoden terugbrengen tot nul ROVL ondertekent Europees Verkeersveiligheids Charter

Het Regionaal Orgaan Verkeersveiligheid Limburg (ROVL) heeft het Europees Verkeersveiligheids Charter ondertekend. Hiermee schaart het ROVL zich achter de ambitie van de Europese Commissie om vanaf 2011 jaarlijks 25.000 potentiële verkeersslachtoffers te voorkomen.

Met dat doel roept de Commissie overheden, bedrijven en instellingen op om concrete bijdragen aan verkeersveiligheid te leveren. De bijdragen van het ROVL zijn onlangs goedgekeurd. ROVL-voorzitter Noël Lebens mocht daarom vandaag zijn handtekening zetten onder het European Road Safety Charter. Dit deed hij samen met Leo Huberts van de Europese Commissie. Het ROVL mag vanaf vandaag het logo voeren dat bij het charter hoort.

Door ondertekening van deze overeenkomst conformeert het ROVL zich aan de Europese doelstelling om 25.000 verkeersslachtoffers per jaar te sparen. Wij willen ook in Europees verband laten blijken dat de ambitie van het ROVL verder gaat dan de rijksdoelstelling. Het ROVL streeft er niet langer naar het aantal verkeersslachtoffers slechts te beperken, maar heeft de nuloptie omarmd: ons werk is pas klaar als er in het Limburgse verkeer geen ernstige verkeersslachtoffers meer vallen, aldus Noël Lebens, verkeersgedeputeerde en voorzitter ROVL.

Het ROVL is de overtuiging toegedaan dat het onacceptabel is dat we toestaan dat er in het verkeer slachtoffers vallen. In een toekomstig verkeersysteem moet dit te voorkomen zijn. Het ROVL richt zich dus op nul slachtoffers in het verkeer.

Het ROVL werkt aan een programma voor de periode 2008-2011, al zal de nul-optie deze periode overstijgen. Het programma is gebaseerd op vier lijnen: educatie en bewustwording, bestuurlijke samenwerking, kennismanagement en innovatie. Deze laatste lijn biedt ruimte om de komende jaren te experimenteren. De projecten die daartoe worden ingezet en die de goedkeuring van de Europese Commissie wegdragen - tonen het committent aan het European Road Safety Charter

Deze projecten zijn:

* Samenwerking met de Universiteit van Maastricht door middel van wetenschappelijk onderzoek binnen de nieuwe bachelor opleiding Traffic and Transportation Science en de nieuwe master opleiding Traffic and Transportation Behavior. Dit in samenwerking met de Universiteit van Hasselt;

* Het ROVL gaat scholieren van het middelbaar onderwijs benaderen met eigentijds, interactief cabaret en theater, waarbij de jongeren een spiegel krijgen voorgehouden en hun (groeps)gedrag leren herkennen;

* Verkeersveiligheid komt in het bestaande curriculum daar waar middelbare scholen lesuitval hebben. In die uren wordt een relatie gelegd tussen verkeersveiligheid en bestaande vakken op school (alcoholgebruik in de biologieles, snelheid, botskrachten, remmen e.d. in wiskunde en natuurkunde, CO2 uitstoot in scheikunde enz);
* Het ROVL gaat het bedrijfsleven aanmoedigen om haar arbo-zorg te verleggen tot buiten de hekken van het bedrijf. Dat betekent dat zakelijk en woon-werk verkeer als bedrijfsproces moet worden gezien, inclusief de gewenste houding en vaardigheden. Rijscholen zullen herhalingcursussen gaan aanbieden. Deze gaan over schadepreventie, imagoschade, verbetering voertuigvaardigheid, brandstofbesparing en beperking CO2 uitstoot en de gewenste attitude (safety culture);

* Samen met de rijschoolwereld en andere beroepsvervoerders (openbaar vervoer) gaat het ROVL op zoek naar onlogische punten in de infrastructuur. Dus niet afwachten tot ongelukken gebeuren maar pro-actief potentiële hotspots opsporen;

* Samen met het bedrijfsleven richt het ROVL een denktank in die moet leiden tot creatieve innovaties op het gebied van verkeersveiligheid. Deze prototypes worden uitgetest en bij gebleken geschiktheid ook breder uitgevoerd;
* Het ROVL gaat in buurten en wijken de dialoog aan over verkeersveiligheid. Daarbij wordt een programma aangeboden waarmee de bewoners zelf hun wijk veiliger kunnen vormgeven. Principes van gedeelde ruimte, gedeelde verantwoordelijkheid, voorkeursgedrag, elkaar aanspreken en communicatie, zijn hier leidend. Dit in plaats van aanpassingen in de infrastructuur. Het elkaar feedback geven op rijstijl wordt als pilot in een gemeente uitgevoerd;
* De gemeenten worden aangemoedigd om eveneens de nulvisie te omarmen en daar hun handtekening voor te zetten;
* Het ROVL wil onderzoeken in hoeverre nieuwe media een rol kunnen spelen in de verbetering van de verkeersveiligheid.