Persberichten
Limburg wil aantal verkeersdoden terugbrengen tot nul
ROVL ondertekent Europees Verkeersveiligheids Charter
Het Regionaal Orgaan Verkeersveiligheid Limburg (ROVL) heeft het
Europees Verkeersveiligheids Charter ondertekend. Hiermee schaart het
ROVL zich achter de ambitie van de Europese Commissie om vanaf 2011
jaarlijks 25.000 potentiële verkeersslachtoffers te voorkomen.
Met dat doel roept de Commissie overheden, bedrijven en instellingen
op om concrete bijdragen aan verkeersveiligheid te leveren. De
bijdragen van het ROVL zijn onlangs goedgekeurd. ROVL-voorzitter Noël
Lebens mocht daarom vandaag zijn handtekening zetten onder het
European Road Safety Charter. Dit deed hij samen met Leo Huberts van
de Europese Commissie. Het ROVL mag vanaf vandaag het logo voeren dat
bij het charter hoort.
Door ondertekening van deze overeenkomst conformeert het ROVL zich aan
de Europese doelstelling om 25.000 verkeersslachtoffers per jaar te
sparen. Wij willen ook in Europees verband laten blijken dat de
ambitie van het ROVL verder gaat dan de rijksdoelstelling. Het ROVL
streeft er niet langer naar het aantal verkeersslachtoffers slechts te
beperken, maar heeft de nuloptie omarmd: ons werk is pas klaar als er
in het Limburgse verkeer geen ernstige verkeersslachtoffers meer
vallen, aldus Noël Lebens, verkeersgedeputeerde en voorzitter ROVL.
Het ROVL is de overtuiging toegedaan dat het onacceptabel is dat we
toestaan dat er in het verkeer slachtoffers vallen. In een toekomstig
verkeersysteem moet dit te voorkomen zijn. Het ROVL richt zich dus op
nul slachtoffers in het verkeer.
Het ROVL werkt aan een programma voor de periode 2008-2011, al zal de
nul-optie deze periode overstijgen. Het programma is gebaseerd op vier
lijnen: educatie en bewustwording, bestuurlijke samenwerking,
kennismanagement en innovatie. Deze laatste lijn biedt ruimte om de
komende jaren te experimenteren. De projecten die daartoe worden
ingezet en die de goedkeuring van de Europese Commissie wegdragen -
tonen het committent aan het European Road Safety Charter
Deze projecten zijn:
* Samenwerking met de Universiteit van Maastricht door middel van
wetenschappelijk onderzoek binnen de nieuwe bachelor opleiding
Traffic and Transportation Science en de nieuwe master opleiding
Traffic and Transportation Behavior. Dit in samenwerking met de
Universiteit van Hasselt;
* Het ROVL gaat scholieren van het middelbaar onderwijs benaderen
met eigentijds, interactief cabaret en theater, waarbij de
jongeren een spiegel krijgen voorgehouden en hun (groeps)gedrag
leren herkennen;
* Verkeersveiligheid komt in het bestaande curriculum daar waar
middelbare scholen lesuitval hebben. In die uren wordt een relatie
gelegd tussen verkeersveiligheid en bestaande vakken op school
(alcoholgebruik in de biologieles, snelheid, botskrachten, remmen
e.d. in wiskunde en natuurkunde, CO2 uitstoot in scheikunde enz);
* Het ROVL gaat het bedrijfsleven aanmoedigen om haar arbo-zorg te
verleggen tot buiten de hekken van het bedrijf. Dat betekent dat
zakelijk en woon-werk verkeer als bedrijfsproces moet worden
gezien, inclusief de gewenste houding en vaardigheden. Rijscholen
zullen herhalingcursussen gaan aanbieden. Deze gaan over
schadepreventie, imagoschade, verbetering voertuigvaardigheid,
brandstofbesparing en beperking CO2 uitstoot en de gewenste
attitude (safety culture);
* Samen met de rijschoolwereld en andere beroepsvervoerders
(openbaar vervoer) gaat het ROVL op zoek naar onlogische punten in
de infrastructuur. Dus niet afwachten tot ongelukken gebeuren maar
pro-actief potentiële hotspots opsporen;
* Samen met het bedrijfsleven richt het ROVL een denktank in die
moet leiden tot creatieve innovaties op het gebied van
verkeersveiligheid. Deze prototypes worden uitgetest en bij
gebleken geschiktheid ook breder uitgevoerd;
* Het ROVL gaat in buurten en wijken de dialoog aan over
verkeersveiligheid. Daarbij wordt een programma aangeboden waarmee
de bewoners zelf hun wijk veiliger kunnen vormgeven. Principes van
gedeelde ruimte, gedeelde verantwoordelijkheid, voorkeursgedrag,
elkaar aanspreken en communicatie, zijn hier leidend. Dit in
plaats van aanpassingen in de infrastructuur. Het elkaar feedback
geven op rijstijl wordt als pilot in een gemeente uitgevoerd;
* De gemeenten worden aangemoedigd om eveneens de nulvisie te
omarmen en daar hun handtekening voor te zetten;
* Het ROVL wil onderzoeken in hoeverre nieuwe media een rol kunnen
spelen in de verbetering van de verkeersveiligheid.
Provincie Limburg