Gemeente Zederik
Verkeersprojecten
Zederik zegt Stop! tegen sluipverkeer
Bijna iedereen in Zederik kent het probleem; te hard rijdend verkeer
dat uit alle macht probeert sneller thuis of op het werk te zijn door
de A27 te vermijden. Heel begrijpelijk als je zelf iedere dag heen en
weer pendelt van en naar je werk en iedere dag weer in kilometers file
staat.
Ondertussen op je nagels bijtend omdat uiterlijk om 18:00 uur de
kinderen opgehaald moeten worden bij het kinderdagverblijf. Dan wordt
de verleiding om een sluiproute te nemen erg groot. De sluiproutes
leveren echter geen tot weinig tijdwinst op.
Sluipers veroorzaken wél flinke overlast en onveilige
verkeerssituaties in Zederik en met name in en rondom de kern
Meerkerk. Aangezien de plannen rondom de verbreding van de A27 nog in
de voorbereidende fase zijn, is besloten dat op een andere manier iets
moet worden ondernomen tegen het probleem van sluipverkeer.
* Ik ben inwoner van Zederik of een omliggende gemeente en wil meer
informatie
Vanaf maandag 24 november, start de gemeente een mini-campagne om het
sluipverkeer van de A27 te bewegen om niet te sluipen, maar gewoon de
snelweg te gebruiken. De mini-campagne zal drie weken duren. Met de
politie is afgesproken dat zij gedurende deze drie weken regelmatig
controleert op overtredingen.
Actuele verkeersmaatregelen
Vanaf 24 november worden tussen 16 en 19 uur verkeerslichten geplaatst
op het Lakerveld. Dit is nodig omdat de rijbaan plaatselijk wordt
versmald tot één rijstrook. Verder is het tussen 16 en 19 uur verboden
om de Kanaaldijk, vanuit Hei- en Boeicop in de richting van Meerkerk
in te rijden, uitgezonderd bewoners die een ontheffing hebben. Deze
maatregelen moeten er toe leiden dat de reistijd voor sluipers langer
wordt én het aantrekkelijker wordt om de snelweg te gebruiken.
Tekstkarren en borden geven op de A27 al aan dat Zederik sluipverkeer
gaat weren.
Het kan natuurlijk zo zijn dat u zelf als inwoner ook hinder
ondervindt van de anti-sluip-acties, maar houd dan in gedachten dat
het van tijdelijke aard is, en we met deze actie op lange termijn
resultaat zullen boeken: een verkeersveiliger Zederik!
Overzicht verkeersmaatregelen sluipverkeer
Wat kunt u zelf doen
U kunt laten zien dat u de campagne steunt door een gratis poster op
te halen op het gemeentehuis en goed zichtbaar voor uw raam te hangen.
Verkeersmetingen
Bij wijze van nulmeting is begin dit jaar, op een drietal wegvakken de
hoeveelheid verkeer met bijbehorende snelheid gemeten. Bij een normale
spitsperiode hoort de intensiteit van het verkeer op 9 à 10% van de
etmaalintensiteit te liggen Met name de (gemiddelde) avondspits geeft
pieken voor Lakerveld, Grote Kanaaldijk en Bazeldijk van
respectievelijk bijna 13%, bijna 16% en 12%. Dit geeft aan dat er
relatief veel sluipverkeer op de wegvakken zit waar geteld is. De
reden dat alleen op deze drie wegen gemeten is, heeft te maken met het
feit dat de gemeente (GZK) `slechts' over drie meetinstrumenten
beschikt. Er moet gelijktijdig worden gemeten, waardoor gekozen is
voor deze drie wegvakken om toch een zo goed mogelijk beeld te krijgen
van de verkeersdrukte op de sluiproutes.
Opvallend in de resultaten is dat het met de snelheid van het verkeer
op Lakerveld en Bazeldijk goed zit. Meer dan 85% van het verkeer houdt
zich aan de daar geldende maximumsnelheid, wat een heel goede score
is.
Op de Grote Kanaaldijk ligt dat beduidend anders. Recent heeft het
schap (WSRL) nog een meting uitgevoerd op de Kanaaldijk. Daaruit bleek
dat de maximumsnelheid in een te grote mate overschreden wordt.
De geregistreerde ongevallencijfers geven een beeld van de
locaties/wegvakken waar de meeste verkeersongevallen over de afgelopen
periode hebben plaatsgevonden. Er is een afname van het aantal
(geregistreerde) ongevallen tijdens de spitsen te zien over de jaren
2003 tot en met 2007.
In de beleving van de geënquêteerde inwoners (Tabellen enquête
Oranjewoud ) is het slechter gesteld met de verkeersveiligheid, dan
dat uit de objectieve gegevens blijkt. Zo wordt ondermeer gesteld dat
er op verschillende wegen te hard wordt gereden, terwijl dat volgens
één van de drie telpunten wel voor de Grote Kanaaldijk geldt maar niet
voor de Bazeldijk en Lakerveld. Opvallend genoeg werd juist de Grote
Kanaaldijk niet genoemd in de enquête. De aanwezigheid van het
sluipverkeer draagt niet bepaald bij aan een goede beleving over de
verkeersveiligheid en heeft dientengevolge een negatief effect op
gevoelens van verkeersonveiligheid.
Enquête
In het voorjaar van 2008 is er een enquête uitgezet onder bewoners die
direct of indirect te maken krijgen met het sluipverkeer van de A27.
Hieronder vindt u (een deel) van de uitkomst van deze enquête
In de beleving van de geënquêteerde inwoners (resultaten enquête
Oranjewoud, begin dit jaar) is het slechter gesteld met de
verkeersveiligheid, dan dat uit de objectieve gegevens (zie
verkeersmetingen) blijkt. Zo wordt ondermeer gesteld dat er op
verschillende wegen te hard wordt gereden, terwijl dat volgens één van
de drie telpunten wel voor de Grote Kanaaldijk geldt maar niet voor de
Bazeldijk en Lakerveld. Opvallend genoeg werd juist de Grote
Kanaaldijk niet genoemd in de enquête.
De aanwezigheid van het sluipverkeer draagt niet bepaald bij aan een
goede beleving over de verkeersveiligheid en heeft dientengevolge een
negatief effect op gevoelens van verkeersveiligheid.
* Ik ben sluiper en wil meer informatie
Bent u ook één van die mensen die `s ochtends en `s avonds door
Meerkerk rijden om de file op de A27 te vermijden? Ja? Mooi, dan zijn
we bij u aan het juiste adres!
Verkeersveiligheid en woongenot
De Gemeente Zederik maakt zich sterk voor de verkeersveiligheid en het
woongenot van haar inwoners. Verschillende inwoners van Meerkerk
hebben hun zorg uitgesproken over de hinder die zij ervaren van het
sluipverkeer van de A27 in de spits. Uit verkeerstellingen blijkt dat
er dagelijks extra voertuigen door Meerkerk rijden die daar eigenlijk
niets te zoeken hebben. Dit betekent een extra belasting van
uitlaatgassen, geluid en drukte op de weg. Bovendien neemt de
onveiligheid toe.
Dringend beroep
Om deze redenen doen we een dringend beroep op alle `sluipers' door
onze gemeente om op de A27 te blijven gedurende de spits. We begrijpen
dat u op tijd thuis of op uw werk wilt zijn en dat het vervelend en
stressvol is om in de file te staan. De tijdwinst die u behaalt door
te sluipen is echter minimaal, de overlast die u veroorzaakt is
daarentegen groot.
Stop! Sta er even bij stil
Wilt u echt de persoon zijn die er mede verantwoordelijk is dat enkele
tientallen kinderen niet zelfstandig op de fiets naar school kunnen in
Meerkerk? Of de lucht zodanig vervuilen met uitlaatgassen van uw auto
dat tientallen woonhuizen hun ramen dicht moeten houden? Stelt u zich
eens voor dat er in uw straat ieder dag honderden auto's langskomen
die er eigenlijk niets te zoeken hebben. Dat u met de auto uw
woonplaats niet uitkomt omdat het verkeer muurvast staat. Dat moeten
toch voldoende redenen zijn om de volgende keer tóch op de A27 te
blijven. Alvast bedankt!
Verkeersmaatregelen Meerkerk
Deze proef doen we om te testen welke effecten het heeft op het
sluipverkeer en welke gevolgen het kan hebben voor andere wegvakken in
het gebied. Zoals u op onderstaande plattegrond kunt zien, gaan we
tijdelijke maatregelen treffen. We hopen met de proef te kunnen
vaststellen of op deze wegvakken permanente maatregelen een blijvende
oplossing voor het sluipverkeer kunnen bieden en daarmee Zederik weer
`terug te geven' aan de bewoners van onze gemeente.
* Reageer
U kunt uw reactie op de aanpak van de gemeente sturen naar
sluipverkeer@zederik.nl.