Gemeente Zederik


Verkeersprojecten

Zederik zegt Stop! tegen sluipverkeer

Bijna iedereen in Zederik kent het probleem; te hard rijdend verkeer dat uit alle macht probeert sneller thuis of op het werk te zijn door de A27 te vermijden. Heel begrijpelijk als je zelf iedere dag heen en weer pendelt van en naar je werk en iedere dag weer in kilometers file staat.

Ondertussen op je nagels bijtend omdat uiterlijk om 18:00 uur de kinderen opgehaald moeten worden bij het kinderdagverblijf. Dan wordt de verleiding om een sluiproute te nemen erg groot. De sluiproutes leveren echter geen tot weinig tijdwinst op.

Sluipers veroorzaken wél flinke overlast en onveilige verkeerssituaties in Zederik en met name in en rondom de kern Meerkerk. Aangezien de plannen rondom de verbreding van de A27 nog in de voorbereidende fase zijn, is besloten dat op een andere manier iets moet worden ondernomen tegen het probleem van sluipverkeer.


* Ik ben inwoner van Zederik of een omliggende gemeente en wil meer informatie

Vanaf maandag 24 november, start de gemeente een mini-campagne om het sluipverkeer van de A27 te bewegen om niet te sluipen, maar gewoon de snelweg te gebruiken. De mini-campagne zal drie weken duren. Met de politie is afgesproken dat zij gedurende deze drie weken regelmatig controleert op overtredingen.

Actuele verkeersmaatregelen

Vanaf 24 november worden tussen 16 en 19 uur verkeerslichten geplaatst op het Lakerveld. Dit is nodig omdat de rijbaan plaatselijk wordt versmald tot één rijstrook. Verder is het tussen 16 en 19 uur verboden om de Kanaaldijk, vanuit Hei- en Boeicop in de richting van Meerkerk in te rijden, uitgezonderd bewoners die een ontheffing hebben. Deze maatregelen moeten er toe leiden dat de reistijd voor sluipers langer wordt én het aantrekkelijker wordt om de snelweg te gebruiken. Tekstkarren en borden geven op de A27 al aan dat Zederik sluipverkeer gaat weren.

Het kan natuurlijk zo zijn dat u zelf als inwoner ook hinder ondervindt van de anti-sluip-acties, maar houd dan in gedachten dat het van tijdelijke aard is, en we met deze actie op lange termijn resultaat zullen boeken: een verkeersveiliger Zederik!

Overzicht verkeersmaatregelen sluipverkeer

Wat kunt u zelf doen

U kunt laten zien dat u de campagne steunt door een gratis poster op te halen op het gemeentehuis en goed zichtbaar voor uw raam te hangen.

Verkeersmetingen

Bij wijze van nulmeting is begin dit jaar, op een drietal wegvakken de hoeveelheid verkeer met bijbehorende snelheid gemeten. Bij een normale spitsperiode hoort de intensiteit van het verkeer op 9 à 10% van de etmaalintensiteit te liggen Met name de (gemiddelde) avondspits geeft pieken voor Lakerveld, Grote Kanaaldijk en Bazeldijk van respectievelijk bijna 13%, bijna 16% en 12%. Dit geeft aan dat er relatief veel sluipverkeer op de wegvakken zit waar geteld is. De reden dat alleen op deze drie wegen gemeten is, heeft te maken met het feit dat de gemeente (GZK) `slechts' over drie meetinstrumenten beschikt. Er moet gelijktijdig worden gemeten, waardoor gekozen is voor deze drie wegvakken om toch een zo goed mogelijk beeld te krijgen van de verkeersdrukte op de sluiproutes.

Opvallend in de resultaten is dat het met de snelheid van het verkeer op Lakerveld en Bazeldijk goed zit. Meer dan 85% van het verkeer houdt zich aan de daar geldende maximumsnelheid, wat een heel goede score is.

Op de Grote Kanaaldijk ligt dat beduidend anders. Recent heeft het schap (WSRL) nog een meting uitgevoerd op de Kanaaldijk. Daaruit bleek dat de maximumsnelheid in een te grote mate overschreden wordt.

De geregistreerde ongevallencijfers geven een beeld van de locaties/wegvakken waar de meeste verkeersongevallen over de afgelopen periode hebben plaatsgevonden. Er is een afname van het aantal (geregistreerde) ongevallen tijdens de spitsen te zien over de jaren 2003 tot en met 2007.

In de beleving van de geënquêteerde inwoners (Tabellen enquête Oranjewoud ) is het slechter gesteld met de verkeersveiligheid, dan dat uit de objectieve gegevens blijkt. Zo wordt ondermeer gesteld dat er op verschillende wegen te hard wordt gereden, terwijl dat volgens één van de drie telpunten wel voor de Grote Kanaaldijk geldt maar niet voor de Bazeldijk en Lakerveld. Opvallend genoeg werd juist de Grote Kanaaldijk niet genoemd in de enquête. De aanwezigheid van het sluipverkeer draagt niet bepaald bij aan een goede beleving over de verkeersveiligheid en heeft dientengevolge een negatief effect op gevoelens van verkeersonveiligheid.

Enquête

In het voorjaar van 2008 is er een enquête uitgezet onder bewoners die direct of indirect te maken krijgen met het sluipverkeer van de A27. Hieronder vindt u (een deel) van de uitkomst van deze enquête

In de beleving van de geënquêteerde inwoners (resultaten enquête Oranjewoud, begin dit jaar) is het slechter gesteld met de verkeersveiligheid, dan dat uit de objectieve gegevens (zie verkeersmetingen) blijkt. Zo wordt ondermeer gesteld dat er op verschillende wegen te hard wordt gereden, terwijl dat volgens één van de drie telpunten wel voor de Grote Kanaaldijk geldt maar niet voor de Bazeldijk en Lakerveld. Opvallend genoeg werd juist de Grote Kanaaldijk niet genoemd in de enquête.

De aanwezigheid van het sluipverkeer draagt niet bepaald bij aan een goede beleving over de verkeersveiligheid en heeft dientengevolge een negatief effect op gevoelens van verkeersveiligheid.


* Ik ben sluiper en wil meer informatie

Bent u ook één van die mensen die `s ochtends en `s avonds door Meerkerk rijden om de file op de A27 te vermijden? Ja? Mooi, dan zijn we bij u aan het juiste adres!

Verkeersveiligheid en woongenot
De Gemeente Zederik maakt zich sterk voor de verkeersveiligheid en het woongenot van haar inwoners. Verschillende inwoners van Meerkerk hebben hun zorg uitgesproken over de hinder die zij ervaren van het sluipverkeer van de A27 in de spits. Uit verkeerstellingen blijkt dat er dagelijks extra voertuigen door Meerkerk rijden die daar eigenlijk niets te zoeken hebben. Dit betekent een extra belasting van uitlaatgassen, geluid en drukte op de weg. Bovendien neemt de onveiligheid toe.

Dringend beroep

Om deze redenen doen we een dringend beroep op alle `sluipers' door onze gemeente om op de A27 te blijven gedurende de spits. We begrijpen dat u op tijd thuis of op uw werk wilt zijn en dat het vervelend en stressvol is om in de file te staan. De tijdwinst die u behaalt door te sluipen is echter minimaal, de overlast die u veroorzaakt is daarentegen groot.

Stop! Sta er even bij stil

Wilt u echt de persoon zijn die er mede verantwoordelijk is dat enkele tientallen kinderen niet zelfstandig op de fiets naar school kunnen in Meerkerk? Of de lucht zodanig vervuilen met uitlaatgassen van uw auto dat tientallen woonhuizen hun ramen dicht moeten houden? Stelt u zich eens voor dat er in uw straat ieder dag honderden auto's langskomen die er eigenlijk niets te zoeken hebben. Dat u met de auto uw woonplaats niet uitkomt omdat het verkeer muurvast staat. Dat moeten toch voldoende redenen zijn om de volgende keer tóch op de A27 te blijven. Alvast bedankt!

Verkeersmaatregelen Meerkerk
Deze proef doen we om te testen welke effecten het heeft op het sluipverkeer en welke gevolgen het kan hebben voor andere wegvakken in het gebied. Zoals u op onderstaande plattegrond kunt zien, gaan we tijdelijke maatregelen treffen. We hopen met de proef te kunnen vaststellen of op deze wegvakken permanente maatregelen een blijvende oplossing voor het sluipverkeer kunnen bieden en daarmee Zederik weer `terug te geven' aan de bewoners van onze gemeente.
* Reageer
U kunt uw reactie op de aanpak van de gemeente sturen naar sluipverkeer@zederik.nl.