Nissan 370Z: wendbaarder, compacter en nog meer rijplezier
(11/20/2008)
De nieuwe 370Z zet de traditie voort van Nissans illustere Z-modellen:
hij biedt het authentieke sportautogevoel, met verbeterde prestaties
en rijeigenschappen, dankzij compacte afmetingen en aandacht voor
gewichtsbesparing.
De nieuwe Nissan 370Z â in de iconische Z-serie de opvolger van de
Nissan 350Z â staat op een kortere wielbasis dan zijn voorganger.
Bovendien past Nissan meer lichtgewichtmaterialen toe in de
carrosserie, monteert het een nieuwe, sterkere motor en een kersverse
automatische transmissie met zeven versnellingen die ook met
schakelflippers aan het stuur is te bedienen. De handgeschakelde
versnellingsbak in de Nissan 370Z is als eerste ter wereld uitgerust
met een synchronisatiesysteem voor terugschakelen. Dat zorgt ervoor
dat het motortoerental wordt aangepast aan de volgende versnelling
lager, zodat elke bestuurder zo vloeiend terugschakelt als een
volleerd coureur.
Tekenend voor het compacte ontwerp van de nieuwe 370Z is de kleine
achterste zijruit, waarvan de onderzijde subtiel omhoog buigt; een
kenmerkend uiterlijk detail van Nissans Z. De vorm van de zijruit
verwijst naar die van de Nissan 240Z uit 1970. Die auto zette de
sportautowereld op zijn kop met zijn unieke combinatie van prestaties
en tijdloze vormgeving. De nieuwe 370Z volgt dezelfde filosofie en
biedt toegankelijke prestaties, het ware sportautokarakter en een
atletisch en speels ontwerp.
âHet frisse karakter van de Nissan 370Z zie je onmiddellijk terug in
het splinternieuwe ontwerp van de carrosserie, die opnieuw sportiever
oogt maar nog steeds herkenbaar is als een Nissan Zâ, zegt Pierre
Loing, Nissans Vice-president Productplanning voor Europa. âDe 370Z
borduurt voort op de meest aansprekende kenmerken van zowel de eerste
als de laatste generatie Z-modellen. Hij is niet retro, maar ontworpen
met respect voor het verleden, eenvoudig maar geraffineerd en
onmiskenbaar een Nissan Z.â
Atletisch gespierde body: 100 % Z
Zijn dynamische, nieuwe ontwerp biedt uiteenlopende voordelen: een
agressievere uitstraling en een lichtere en compactere bouwwijze voor
betere prestaties. De wielbasis van de 370Z is bijna 10 cm korter dan
die van de 350Z (255 tegenover 265 cm). Dat is bereikt door de
achterwielen van het FM-onderstel van de tweede generatie verder naar
voren te plaatsen. Daarbij is de totale lengte ingekort met 7 cm (van
432 naar 425 cm). De breedte nam toe met 3,3 cm en de spoorbreedte
achter groeide met 5,5 cm. Dankzij zijn compactere buitenmaten en door
toepassing van meer lichte materialen werd het gewicht van de 370Z
gereduceerd. Tegelijkertijd is de carrosserie verstevigd, wat de
stijfheid bevordert.
Behalve zijn compleet nieuwe bouw en uitstraling, heeft de 370Z ook
een strakke, nieuwe carrosserie; een die volledig nieuw is maar die
onmiskenbaar oogt als een Z-model. De ontwerpers verwerkten
stijlelementen van de 240Z in het exterieur. Ook kenmerkt de
carrosserie zich door de vloeiende, aerodynamische vormgeving, die
kracht uitstraalt en optisch een laag zwaartepunt heeft. De sterk
aflopende daklijn vertoont overeenkomsten met die van de Nissan GT-R.
De slanke gestalte van de 370Z wordt bepaald door de unieke vorm van
de achterste zijruit. De opwaartse lijn daarvan komt terug in de
dorpels en in de strakke vormen van de spatborden en de
raamsponningen. Het exterieur ademt aandacht voor detail en
functionaliteit. Een voorbeeld daarvan is het knipperlicht dat is
verwerkt in het Z-logo, dat aan beide zijden is gemonteerd tussen het
voorwiel en het portier.
In het centrum van de actie
Het interieur van de 370Z is eveneens ontworpen in de geest van de
Z-traditie. Die garandeert de bestuurder rijplezier, ongeacht de
conditie van de weg of de drukte in het verkeer. Bovendien is speciale
aandacht besteed aan de kwaliteit van de gebruikte materialen.
De traditionele tweezitsconfiguratie is gebouwd rondom het sterk
gebogen dashboard en de lange middenconsole, die de bestuurders- en
passagiersstoel van elkaar scheidt. Achterin is een die meer
bergruimte biedt en goed bereikbaar is.
Het goed overzichtelijke instrumentarium biedt in één oogopslag alle
voor de bestuurder belangrijke informatie. De meters zijn aan de
stuurkolom bevestigd, zodat de bestuurder kan rekenen op een goed
zicht op de tellers in combinatie met de voor hem perfecte
stuurwielpositie.
Ten opzichte van de 350Z is ook het interieurontwerp van de 370Z
verbeterd. De veerpootbrug bijvoorbeeld, die achterin veel ruimte
innam, is vervangen door structurele verstevigingen die veel minder
ruimte vergen. Ook nieuw is een aflegruimte achter de stoelen, die
ideaal is voor het opbergen van bijvoorbeeld aktetassen. Een oprolbare
afdekhoes boven de bagageruimte behoort tot de standaarduitrusting van
de 370Z, net als een afsluitbaar handschoenenkastje.
Het hart en de ziel van de 370Z
Zoals zijn naam al doet vermoeden, wordt de nieuwe 370Z aangedreven
door een 3,7-litermotor met variabele kleptiming en kleplichthoogte
(VVEL). Door zijn grotere cilinderinhoud staat de motor garant voor
een betere, constante vermogensafgifte tot het moment dat de
toerenbegrenzer ingrijpt bij 7.500 t.p.m. Tevens zorgt de grotere
trekkracht bij hoge en het extra vermogen bij lage toerentallen voor
een compleet nieuwe rijervaring. In vergelijking met de krachtbron in
de 350Z is ongeveer 35 procent van de motoronderdelen nieuw. Het
vermogen bedraagt 331 pk en het koppel 366 Nm. De verbruik- en
emissiecijfers zijn op dit moment nog niet bekend.
De nieuwe motor kan naar keuze worden gekoppeld aan nieuwe,
geavanceerde transmissies die beide ontworpen zijn voor nog betere
rijeigenschappen. De vernieuwde, handgeschakelde, close-ratio
zesversnellingsbak is uitgerust met âs werelds eerste
synchronisatiesysteem voor terugschakelen. Dat zorgt ervoor dat elke
bestuurder ook als een professional kan terugschakelen. Door de
gasklep kort en snel te openen past het systeem het motortoerental
exact aan op de ingelegde, lagere versnelling. Dat zorgt altijd voor
een soepele overgang naar een lagere versnelling.
âDeze opwindende nieuwe 370Z belichaamt de essentie van het merk
Nissan, net zoals de 240Z dat bijna veertig jaar geleden ook deedâ,
meent Loing. âDe Nissan Z-modellen uit verleden en heden combineren
hartstochtelijke prestaties met een geweldige tijdloosheid. Dat is
waar in 1970 behoefte aan was en wat sportautoliefhebbers nu nog
steeds zoeken.â
De Europese levering van de Nissan 370Z begint in april 2009.
AutoRai