AutoRai

Nissan 370Z: wendbaarder, compacter en nog meer rijplezier

(11/20/2008)
De nieuwe 370Z zet de traditie voort van Nissans illustere Z-modellen: hij biedt het authentieke sportautogevoel, met verbeterde prestaties en rijeigenschappen, dankzij compacte afmetingen en aandacht voor gewichtsbesparing.

De nieuwe Nissan 370Z â in de iconische Z-serie de opvolger van de Nissan 350Z â staat op een kortere wielbasis dan zijn voorganger. Bovendien past Nissan meer lichtgewichtmaterialen toe in de carrosserie, monteert het een nieuwe, sterkere motor en een kersverse automatische transmissie met zeven versnellingen die ook met schakelflippers aan het stuur is te bedienen. De handgeschakelde versnellingsbak in de Nissan 370Z is als eerste ter wereld uitgerust met een synchronisatiesysteem voor terugschakelen. Dat zorgt ervoor dat het motortoerental wordt aangepast aan de volgende versnelling lager, zodat elke bestuurder zo vloeiend terugschakelt als een volleerd coureur.

Tekenend voor het compacte ontwerp van de nieuwe 370Z is de kleine achterste zijruit, waarvan de onderzijde subtiel omhoog buigt; een kenmerkend uiterlijk detail van Nissans Z. De vorm van de zijruit verwijst naar die van de Nissan 240Z uit 1970. Die auto zette de sportautowereld op zijn kop met zijn unieke combinatie van prestaties en tijdloze vormgeving. De nieuwe 370Z volgt dezelfde filosofie en biedt toegankelijke prestaties, het ware sportautokarakter en een atletisch en speels ontwerp.

âHet frisse karakter van de Nissan 370Z zie je onmiddellijk terug in het splinternieuwe ontwerp van de carrosserie, die opnieuw sportiever oogt maar nog steeds herkenbaar is als een Nissan Zâ, zegt Pierre Loing, Nissans Vice-president Productplanning voor Europa. âDe 370Z borduurt voort op de meest aansprekende kenmerken van zowel de eerste als de laatste generatie Z-modellen. Hij is niet retro, maar ontworpen met respect voor het verleden, eenvoudig maar geraffineerd en onmiskenbaar een Nissan Z.â

Atletisch gespierde body: 100 % Z
Zijn dynamische, nieuwe ontwerp biedt uiteenlopende voordelen: een agressievere uitstraling en een lichtere en compactere bouwwijze voor betere prestaties. De wielbasis van de 370Z is bijna 10 cm korter dan die van de 350Z (255 tegenover 265 cm). Dat is bereikt door de achterwielen van het FM-onderstel van de tweede generatie verder naar voren te plaatsen. Daarbij is de totale lengte ingekort met 7 cm (van 432 naar 425 cm). De breedte nam toe met 3,3 cm en de spoorbreedte achter groeide met 5,5 cm. Dankzij zijn compactere buitenmaten en door toepassing van meer lichte materialen werd het gewicht van de 370Z gereduceerd. Tegelijkertijd is de carrosserie verstevigd, wat de stijfheid bevordert.

Behalve zijn compleet nieuwe bouw en uitstraling, heeft de 370Z ook een strakke, nieuwe carrosserie; een die volledig nieuw is maar die onmiskenbaar oogt als een Z-model. De ontwerpers verwerkten stijlelementen van de 240Z in het exterieur. Ook kenmerkt de carrosserie zich door de vloeiende, aerodynamische vormgeving, die kracht uitstraalt en optisch een laag zwaartepunt heeft. De sterk aflopende daklijn vertoont overeenkomsten met die van de Nissan GT-R.

De slanke gestalte van de 370Z wordt bepaald door de unieke vorm van de achterste zijruit. De opwaartse lijn daarvan komt terug in de dorpels en in de strakke vormen van de spatborden en de raamsponningen. Het exterieur ademt aandacht voor detail en functionaliteit. Een voorbeeld daarvan is het knipperlicht dat is verwerkt in het Z-logo, dat aan beide zijden is gemonteerd tussen het voorwiel en het portier.

In het centrum van de actie
Het interieur van de 370Z is eveneens ontworpen in de geest van de Z-traditie. Die garandeert de bestuurder rijplezier, ongeacht de conditie van de weg of de drukte in het verkeer. Bovendien is speciale aandacht besteed aan de kwaliteit van de gebruikte materialen.

De traditionele tweezitsconfiguratie is gebouwd rondom het sterk gebogen dashboard en de lange middenconsole, die de bestuurders- en passagiersstoel van elkaar scheidt. Achterin is een die meer bergruimte biedt en goed bereikbaar is.

Het goed overzichtelijke instrumentarium biedt in één oogopslag alle voor de bestuurder belangrijke informatie. De meters zijn aan de stuurkolom bevestigd, zodat de bestuurder kan rekenen op een goed zicht op de tellers in combinatie met de voor hem perfecte stuurwielpositie.

Ten opzichte van de 350Z is ook het interieurontwerp van de 370Z verbeterd. De veerpootbrug bijvoorbeeld, die achterin veel ruimte innam, is vervangen door structurele verstevigingen die veel minder ruimte vergen. Ook nieuw is een aflegruimte achter de stoelen, die ideaal is voor het opbergen van bijvoorbeeld aktetassen. Een oprolbare afdekhoes boven de bagageruimte behoort tot de standaarduitrusting van de 370Z, net als een afsluitbaar handschoenenkastje.

Het hart en de ziel van de 370Z
Zoals zijn naam al doet vermoeden, wordt de nieuwe 370Z aangedreven door een 3,7-litermotor met variabele kleptiming en kleplichthoogte (VVEL). Door zijn grotere cilinderinhoud staat de motor garant voor een betere, constante vermogensafgifte tot het moment dat de toerenbegrenzer ingrijpt bij 7.500 t.p.m. Tevens zorgt de grotere trekkracht bij hoge en het extra vermogen bij lage toerentallen voor een compleet nieuwe rijervaring. In vergelijking met de krachtbron in de 350Z is ongeveer 35 procent van de motoronderdelen nieuw. Het vermogen bedraagt 331 pk en het koppel 366 Nm. De verbruik- en emissiecijfers zijn op dit moment nog niet bekend.

De nieuwe motor kan naar keuze worden gekoppeld aan nieuwe, geavanceerde transmissies die beide ontworpen zijn voor nog betere rijeigenschappen. De vernieuwde, handgeschakelde, close-ratio zesversnellingsbak is uitgerust met âs werelds eerste synchronisatiesysteem voor terugschakelen. Dat zorgt ervoor dat elke bestuurder ook als een professional kan terugschakelen. Door de gasklep kort en snel te openen past het systeem het motortoerental exact aan op de ingelegde, lagere versnelling. Dat zorgt altijd voor een soepele overgang naar een lagere versnelling.

âDeze opwindende nieuwe 370Z belichaamt de essentie van het merk Nissan, net zoals de 240Z dat bijna veertig jaar geleden ook deedâ, meent Loing. âDe Nissan Z-modellen uit verleden en heden combineren hartstochtelijke prestaties met een geweldige tijdloosheid. Dat is waar in 1970 behoefte aan was en wat sportautoliefhebbers nu nog steeds zoeken.â

De Europese levering van de Nissan 370Z begint in april 2009.