Dienstverleningsprimeur Terneuzen
Terneuzen heeft als eerste Nederlandse gemeente het
Antwoord©-convenant ondertekend. Met dit convenant geeft Terneuzen aan
het Antwoord©-concept te onderschrijven en zich eraan te committeren.
Volgens dit dienstverleningsconcept zijn gemeenten vanaf 2015 een
herkenbaar en toegankelijk loket voor nagenoeg alle vragen aan de
overheid. Het convenant is vanmiddag in Terneuzen ondertekend door
wethouder Co van Schaik en Robert Jansen (programmadirecteur van
Overheid heeft Antwoord©).
Concreet betekent het convenant voor burgers en ondernemers in
Terneuzen dat zij in de toekomst via één telefoonnummer (het 14+
netnummer) de gemeente kunnen bereiken. Terneuzen gaat gebruikmaken
van dit 14+ netnummer en ook van een grote kennisbank (de Antwoord©
Contentcollectie). In deze kennisbank zitten naast gemeentelijke
vragen ook vragen en antwoorden van andere overheidsinstanties, zoals
ministeries, waterschappen en provincies. Op die manier kunnen
gemeenten in de toekomst allerlei overheidsvragen direct beantwoorden,
zowel gemeentelijke vragen als vragen die gericht zijn aan
bijvoorbeeld een ministerie of een waterschap.
Onderdeel van vraaggericht werken
Het Antwoord©-concept is bij de gemeente Terneuzen een onderdeel van
het vernieuwen van de dienstverlening zodat deze meer gericht is op de
klant, ook wel vraaggerichter werken genoemd. Deze werkaanpak voert de
gemeente in om beter aan vragen van klanten tegemoet te komen. Zo is
de gemeente, naast het invoeren van het Antwoord©-concept, ook bezig
met het bouwen van nieuwe publieksbalies, het ontwikkelen van digitale
dienstverlening en het verminderen van regels van de gemeente.
Nadere informatie:
Daniël Rouw, afdeling Communicatie, 0115-455524.
Gemeente Terneuzen - T. 0115 455 000 - E. gemeente@terneuzen.nl |
Gemeente Terneuzen