KPMG
Bedrijven in India onderkennen Nederland onvoldoende als springplank
naar Europa
Nederland moet zich bij bedrijven in India veel meer manifesteren als
springplank naar Europa. Hoewel Nederland er bij Indiase bedrijven in
het algemeen goed voor staat en ons land een voorsprong heeft op
andere landen binnen Europa, zijn de voordelen van het Nederlandse
vestigingsklimaat in India relatief onbekend. Zo hebben bedrijven in
India geen helder beeld van het gunstige Nederlandse belastingsysteem,
de regelgeving en het ondernemingsklimaat.
Dit blijkt uit onderzoek van KPMG naar de perceptie van Nederland als
vestigingsland bij bedrijven in India. "Nederland dreigt de komende
jaren dan ook aanzienlijke investeringen uit India mis te lopen",
constateert Gopal Ramanathan van de High Growth Markets Practice van
KPMG. Ramanathan: "Nu de bedrijven voet aan de grond hebben gekregen
in Groot-Brittannië en de Verenigde Staten, is het vasteland van
Europa aan de beurt. Hierbij concentreren Indiase bedrijven zich niet
alleen op grote spelers, zoals Corus, Jaguar en Land Rover. Er is
duidelijk sprake van een 'second wave' aan overnames door Indiase
bedrijven op het Europese vasteland."
Het aantal investeringen door middelgrote bedrijven is de afgelopen
jaren duidelijk aan het stijgen. Ramanathan: "In 2007 waren Indiase
bedrijven met minder dan 500 miljoen euro omzet verantwoordelijk voor
het merendeel van de overnames vanuit India in Europa. In
tegenstelling tot 'greenfield investments' geeft een overname de
bedrijven direct klanten, merken en technologie in handen."
Uit het onderzoek van KPMG blijkt dat bedrijven in India
Groot-Brittannië in het algemeen als 'benchmark' zien voor
investeringen in Europa. Ramanathan: "Nederland heeft echter veel te
bieden als springplank naar Continentaal Europa. Maar ons land moet
veel meer nadruk leggen op Nederland zelf en de voordelen die wij te
bieden hebben naast de voordelen die Europa als geheel heeft. Indiase
bedrijven blijken in het algemeen geen onderscheid te maken tussen
Nederland en de rest van Europa. Daarnaast moeten wij de verschillen
en voordelen van ons land ten opzichte van Groot-Brittannië veel meer
onder de aandacht brengen. Het hebben van de euro als betaalmiddel
bijvoorbeeld en het feit dat Nederland deel uitmaakt van het
Schengengebied. Andere landen binnen de Europese Gemeenschap aarzelen
niet om de nieuwe markten assertief te benaderen. Nederland mag
daarbij niet achterblijven."
Met name een aantal aansprekende voordelen van het Nederlandse
vestigingsklimaat moeten volgens Ramanathan duidelijker en directer
gecommuniceerd worden. Ramanathan: "Onze kennis van de Engelse taal en
onze culturele openheid is bij veel Indiase bedrijven nog onvoldoende
bekend. Ook de relatief lage effectieve belastingdruk en onze
uitstekende douane faciliteiten moeten beter zichtbaar worden voor
bedrijven in India. Bedrijven in India vinden dat met name de visa
procedures verbeterd moeten worden. Daarnaast worden de formaliteiten
die nodig zijn om in Nederland zaken te kunnen doen als bureaucratisch
ervaren. Er moet dan ook meer bekendheid worden gegeven aan de recente
verbeteringen van ons immigratiebeleid. Bovendien zullen we een
'single point' moeten opzetten om alle procedures af te handelen die
vereist zijn om in Nederland actief te worden."
Voor nadere informatie kunt u contact opnemen met Andy Bellm, (020)
656 7039.
© 2008 KPMG N.V., registered with the trade register in the
Netherlands under number 34153857 and a Dutch limited liability
company and a member firm of the KPMG network of independent member
firms affiliated with KPMG International, a Swiss cooperative. All
rights reserved.