KPMG


Bedrijven in India onderkennen Nederland onvoldoende als springplank naar Europa

Nederland moet zich bij bedrijven in India veel meer manifesteren als springplank naar Europa. Hoewel Nederland er bij Indiase bedrijven in het algemeen goed voor staat en ons land een voorsprong heeft op andere landen binnen Europa, zijn de voordelen van het Nederlandse vestigingsklimaat in India relatief onbekend. Zo hebben bedrijven in India geen helder beeld van het gunstige Nederlandse belastingsysteem, de regelgeving en het ondernemingsklimaat.

Dit blijkt uit onderzoek van KPMG naar de perceptie van Nederland als vestigingsland bij bedrijven in India. "Nederland dreigt de komende jaren dan ook aanzienlijke investeringen uit India mis te lopen", constateert Gopal Ramanathan van de High Growth Markets Practice van KPMG. Ramanathan: "Nu de bedrijven voet aan de grond hebben gekregen in Groot-Brittannië en de Verenigde Staten, is het vasteland van Europa aan de beurt. Hierbij concentreren Indiase bedrijven zich niet alleen op grote spelers, zoals Corus, Jaguar en Land Rover. Er is duidelijk sprake van een 'second wave' aan overnames door Indiase bedrijven op het Europese vasteland."

Het aantal investeringen door middelgrote bedrijven is de afgelopen jaren duidelijk aan het stijgen. Ramanathan: "In 2007 waren Indiase bedrijven met minder dan 500 miljoen euro omzet verantwoordelijk voor het merendeel van de overnames vanuit India in Europa. In tegenstelling tot 'greenfield investments' geeft een overname de bedrijven direct klanten, merken en technologie in handen."

Uit het onderzoek van KPMG blijkt dat bedrijven in India Groot-Brittannië in het algemeen als 'benchmark' zien voor investeringen in Europa. Ramanathan: "Nederland heeft echter veel te bieden als springplank naar Continentaal Europa. Maar ons land moet veel meer nadruk leggen op Nederland zelf en de voordelen die wij te bieden hebben naast de voordelen die Europa als geheel heeft. Indiase bedrijven blijken in het algemeen geen onderscheid te maken tussen Nederland en de rest van Europa. Daarnaast moeten wij de verschillen en voordelen van ons land ten opzichte van Groot-Brittannië veel meer onder de aandacht brengen. Het hebben van de euro als betaalmiddel bijvoorbeeld en het feit dat Nederland deel uitmaakt van het Schengengebied. Andere landen binnen de Europese Gemeenschap aarzelen niet om de nieuwe markten assertief te benaderen. Nederland mag daarbij niet achterblijven."

Met name een aantal aansprekende voordelen van het Nederlandse vestigingsklimaat moeten volgens Ramanathan duidelijker en directer gecommuniceerd worden. Ramanathan: "Onze kennis van de Engelse taal en onze culturele openheid is bij veel Indiase bedrijven nog onvoldoende bekend. Ook de relatief lage effectieve belastingdruk en onze uitstekende douane faciliteiten moeten beter zichtbaar worden voor bedrijven in India. Bedrijven in India vinden dat met name de visa procedures verbeterd moeten worden. Daarnaast worden de formaliteiten die nodig zijn om in Nederland zaken te kunnen doen als bureaucratisch ervaren. Er moet dan ook meer bekendheid worden gegeven aan de recente verbeteringen van ons immigratiebeleid. Bovendien zullen we een 'single point' moeten opzetten om alle procedures af te handelen die vereist zijn om in Nederland actief te worden."

Voor nadere informatie kunt u contact opnemen met Andy Bellm, (020) 656 7039.

© 2008 KPMG N.V., registered with the trade register in the Netherlands under number 34153857 and a Dutch limited liability company and a member firm of the KPMG network of independent member firms affiliated with KPMG International, a Swiss cooperative. All rights reserved.