Strategische online tool voor de industrie
Veel ondernemers hebben hun bedrijfsstrategie in grote lijnen in hun
hoofd zitten. Het kan lastig zijn dit te vertalen naar de dagelijkse
praktijk. Hoe behaal je nu je doelen? En hoe haal je meer rendement
uit je bedrijf? De Elektronische Strategische Planning Tool (ESP-tool)
maakt het mogelijk om met één druk op de knop een toekomstgericht
bedrijfsplan met concrete acties uit te printen. Deze tool is speciaal
door de NRK en Syntens ontwikkeld voor ondernemers uit de industrie.
In een tijd waarin de markten veranderen, prijzen stijgen en de
economie fluctueert, staan mkb-ondernemers voortdurend voor de
uitdaging om nieuwe wegen in te slaan. Maar hoe pak je het aan; hoe
leg je het vast en, bovenal, hoe voer je het uit? De ESP-tool stelt
ondernemers in staat om hun strategie helder op papier te zetten en
uit te voeren. Praktisch planDe basis van de ESP-tool wordt gevormd
door zes succesprofielen (en de bijbehorende strategieën en acties)
die Deloitte na onderzoek opstelde. Het instrument helpt ondernemers
de strategie van de onderneming te schetsen met bijbehorende
product-marktcombinaties. Samen met een interne en externe analyse
leidt dit tot inzicht in het huidige succesprofiel van de onderneming.
De ondernemer kiest vervolgens een gewenst succesprofiel, waarna het
instrument suggesties geeft voor mogelijke verbeteracties. Het
resultaat is een praktisch strategisch bedrijfsplan, met daarin de uit
te voeren acties met tijdsplan en eindverantwoordelijken. Het
eindrapport is direct te printen en te gebruiken in jaar- en
beleidsplannen. Helder, volledig, tijdsbesparend en vooral: bruikbaar.
Moeite Veel ondernemers hebben moeite om zoân strategie uit te denken
en uit te zetten. â86 procent van de ondernemers in het MKB heeft geen
beleidsplan en ook geen ervaring met het proces van
beleidsontwikkeling,â aldus Bart Ahsmann, adviseur bij Syntens en
verantwoordelijk voor de ontwikkeling van de ESP-tool. âSamen met de
Federatie NRK en Deloitte wilden we ondernemers een digitaal
instrument bieden dat jaarlijks helpt bij het bepalen van de
strategische basis van de onderneming, het opstellen van een
operationeel strategisch plan en het omzetten van dat plan in concrete
actieplannen.â Meer dan een vragenlijstHet vergt de nodige
voorbereiding en inspanning om de ESP-tool in te vullen en optimaal te
gebruiken. Ahsmann legt uit: âHet is geen eenvoudige programmatuur en
daarom is het ook uniek. Het is meer dan een online vragenlijst met
een weegfactor. Er zit meer intelligentie achter. Daarom vraagt het
ook meer van de gebruiker.â âDe crux is om de product-marktcombinaties
zo scherp mogelijk te definiëren.â, vervolgt Ahsmann. âHet mkb is nog
lang niet gewend om te denken in die product-marktcombinaties. Daar is
dus assistentie gewenst, vandaar dat de ESP-tool helpteksten en
toelichtingen biedt om de PMCâs te definiëren. Daarnaast biedt de
omgeving van Innovatienet aanvullende informatie, maar kan de
ondernemer uiteraard ook een beroep doen op de begeleiding en
advisering door Syntens.â. Om het gebruik zo eenvoudig mogelijk te
maken, geeft Syntens in 2007 een aantal masterclasses over het
instrument. Nu speciaal voor NRK ledenLeden van de Federatie NRK
kunnen ESP vanaf november 2006 gebruiken op www.innovatienet.nl. Na
het aanmelden voor innovatienet, krijgen ze met hun
NRK-lidmaatschapsnummer en bedrijfsnaam toegang tot de ESP-tool. De
NRK werkt het instrument bovendien elk jaar bij met actuele gegevens,
trends en ontwikkelingen in de rubber- en kunststofindustrie. Ook is
er ruimte voor gebruikers om zelf specifieke trends en ontwikkelingen
toe te voegen en kunnen reeds ingevoerde plannen bewerkt en
geactualiseerd worden. De online ESP-tool is afgeschermd en met een
wachtwoord beveiligd, waardoor de privacy van de ondernemers
gewaarborgd is. Aanmelden?Ondernemers uit de industrie die met de
ESP-tool aan de slag willen, kunnen terecht bij Syntensadviseur Bart
Ahsmann: aah@syntens.nl.
Syntens