Syntens

Grensoverschrijdend en grensverleggend ondernemen

EDE - âCo-innoveren en globaliseren zijn van belang, ondanks dat het voor sommige bedrijven lastig is om over grenzen heen te stappen, door bijvoorbeeld gebrek aan ervaring of onvoldoende middelen. Maar het is niet alleen noodzakelijk, het is ook leukâ, deelde Roger van Hoesel, directeur van Food Valley, enthousiast mee tijdens de Food Valley Conferentie 2006 op 5 oktober in Ede. Dit jaar was het thema âCrossing bordersâ, waarbij zowel letterlijk (grensoverschrijdend) en figuurlijk (grensverleggend) over de grenzen heen gekeken werd. De conferentie, die jaarlijks wordt georganiseerd voor de voedingsmiddelenindustrie, kende veel nieuwe ingrediënten. Nieuw waren bijvoorbeeld de expertmeetings in de ochtend. âs Middags werd een plenair programma geboden aan de honderden gasten en tussendoor was er gelegenheid om te proeven in de innovatieproeverij. De gasten lieten zich graag nieuwe producten voorschotelen, zoals de groentesappen van Provalor, romige paté met chocolade van Chiapas en de Weideyoghurt met extra onverzadigde vetzuren omega 3 en 7 van Natuurhoeve. VerbazingProeven deden ook de deelnemers aan de expertmeeting van Syntens. Zij keken verbaasd op toen ze in plaats van een beamer en rijen stoelen juist een uitgebreid gedekte tafel voor hen klaar zagen staan. Ze schoven voorzichtig aan, keken onwennig rond en gaven zich toen over aan wat er ging gebeuren. Ze werden verzocht voorzichtig samen het glas te heffen, want â ontdekten ze snel - de glazen verbonden hen via een draadje met hun onbekende tafelpartner. En dat niet alleen, in de volgende minuten bleken ze in staat samen met deze onbekende tafelgenoot een nieuw concept op het grensvlak van hun eigen werkzaamheden te ontwikkelen. VerrassendâVerrassendâ, vond Peter van de Steeg van Koninklijke Buisman dat. Het concept wilde hij niet bekend maken. âNee, dat ga ik eerst in mijn bedrijf besprekenâ, zei hij serieus. K.A. Bleeker van Royal Barenbrug en Annelie Koenraadt van Yacht vonden hun verse concept minder succesvol. âNee, daar gaan we niet op doorâ, lachten ze na afloop, âmaar we hebben zo juist wel iets anders besproken waar misschien wel toekomst in zit.â Stof tot nadenkenHet middagprogramma bood ook genoeg stof tot nadenken. Witte van Capellen van de Hero vertelde met enige zelfspot over de teneurgang van het eens zo glansrijke bedrijf en hoe het sinds 2000 uit het dal klimt met een nieuwe innovatieve strategie en innovatieve producten als Fruit2day. Hans Hoogeveen van het ministerie van LNV en Frans Claassen van het productschap palmolie spraken over de samenwerking van Nederland met Maleisië en Indonesië. âHet commercieel uitnutten van samenwerken met ontwikkelingslanden kon eerder niet, dat was een beetje vies, maar nu is dat andersâ, stelde Hoogeveen. Weten wie u bent!Hoogleraar Erik van der Linden van Wageningen UR stimuleerde de aanwezigen om nieuwe toepassingen te zoeken voor bestaande technologieën. Als voorbeeld gebruikte hij de moleculaire gastronomie, met sprekende voorbeelden uit onder meer sterrenrestaurant De Librije. âJe hebt de hoogste kans op innoveren door combinerenâ, benadrukte hij en ook de voorzitter van Royal Cosun, Kees Menkhorst, pleitte voor samenwerken. Andy Mosmans van de ARA Groep sprak over innovatie in een ander context, namelijk innovatie op mentaal niveau. âEr is geen innovatie zonder identiteitâ, sprak hij, waarna hij een pleidooi hield voor het hebben en houden van merken. âZorg dat mensen nog steeds weten wie u bent, ook al is uw logo van het product afâ, gaf hij als tip. Na afloop van de lezingen maakten de gasten tenminste het begin met te zorgen dat anderen weten wie ze zijn. Luuk Evers van Well Design: âIk vond de sprekers interessant, maar ik kom hier vooral om te netwerken.â Meer informatieOp www.foodvalley.nl vindt u informatie over de conferentie, de Food Valley Award en de activiteiten van de Stichting Food Valley. U kunt ook contact opnemen met de Stichting Food Valley, bereikbaar op 0317 â 42 70 95. Food Valley is de innovatiemotor van de Nederlandse foodsector. Ondernemerschap en kennis staan er centraal. Noot voor de redactie:Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Debby van Wijngaarden van Syntens. Zij is bereikbaar op het telefoonnummer 026 â 750 1 750. Syntens bevordert, in opdracht van het Ministerie van Economische Zaken, samenwerken en koppelt de vraag van de ondernemer met het kennisaanbod van kennisinstituten, onderwijsinstellingen en commerciële bureaus. Syntens is partner van Stichting Food Valley.