Grensoverschrijdend en grensverleggend ondernemen
EDE - âCo-innoveren en globaliseren zijn van belang, ondanks dat het
voor sommige bedrijven lastig is om over grenzen heen te stappen, door
bijvoorbeeld gebrek aan ervaring of onvoldoende middelen. Maar het is
niet alleen noodzakelijk, het is ook leukâ, deelde Roger van Hoesel,
directeur van Food Valley, enthousiast mee tijdens de Food Valley
Conferentie 2006 op 5 oktober in Ede. Dit jaar was het thema âCrossing
bordersâ, waarbij zowel letterlijk (grensoverschrijdend) en figuurlijk
(grensverleggend) over de grenzen heen gekeken werd. De conferentie,
die jaarlijks wordt georganiseerd voor de voedingsmiddelenindustrie,
kende veel nieuwe ingrediënten. Nieuw waren bijvoorbeeld de
expertmeetings in de ochtend. âs Middags werd een plenair programma
geboden aan de honderden gasten en tussendoor was er gelegenheid om te
proeven in de innovatieproeverij. De gasten lieten zich graag nieuwe
producten voorschotelen, zoals de groentesappen van Provalor, romige
paté met chocolade van Chiapas en de Weideyoghurt met extra
onverzadigde vetzuren omega 3 en 7 van Natuurhoeve. VerbazingProeven
deden ook de deelnemers aan de expertmeeting van Syntens. Zij keken
verbaasd op toen ze in plaats van een beamer en rijen stoelen juist
een uitgebreid gedekte tafel voor hen klaar zagen staan. Ze schoven
voorzichtig aan, keken onwennig rond en gaven zich toen over aan wat
er ging gebeuren. Ze werden verzocht voorzichtig samen het glas te
heffen, want â ontdekten ze snel - de glazen verbonden hen via een
draadje met hun onbekende tafelpartner. En dat niet alleen, in de
volgende minuten bleken ze in staat samen met deze onbekende
tafelgenoot een nieuw concept op het grensvlak van hun eigen
werkzaamheden te ontwikkelen. VerrassendâVerrassendâ, vond Peter van
de Steeg van Koninklijke Buisman dat. Het concept wilde hij niet
bekend maken. âNee, dat ga ik eerst in mijn bedrijf besprekenâ, zei
hij serieus. K.A. Bleeker van Royal Barenbrug en Annelie Koenraadt van
Yacht vonden hun verse concept minder succesvol. âNee, daar gaan we
niet op doorâ, lachten ze na afloop, âmaar we hebben zo juist wel iets
anders besproken waar misschien wel toekomst in zit.â Stof tot
nadenkenHet middagprogramma bood ook genoeg stof tot nadenken. Witte
van Capellen van de Hero vertelde met enige zelfspot over de
teneurgang van het eens zo glansrijke bedrijf en hoe het sinds 2000
uit het dal klimt met een nieuwe innovatieve strategie en innovatieve
producten als Fruit2day. Hans Hoogeveen van het ministerie van LNV en
Frans Claassen van het productschap palmolie spraken over de
samenwerking van Nederland met Maleisië en Indonesië. âHet
commercieel uitnutten van samenwerken met ontwikkelingslanden kon
eerder niet, dat was een beetje vies, maar nu is dat andersâ, stelde
Hoogeveen. Weten wie u bent!Hoogleraar Erik van der Linden van
Wageningen UR stimuleerde de aanwezigen om nieuwe toepassingen te
zoeken voor bestaande technologieën. Als voorbeeld gebruikte hij de
moleculaire gastronomie, met sprekende voorbeelden uit onder meer
sterrenrestaurant De Librije. âJe hebt de hoogste kans op innoveren
door combinerenâ, benadrukte hij en ook de voorzitter van Royal Cosun,
Kees Menkhorst, pleitte voor samenwerken. Andy Mosmans van de ARA
Groep sprak over innovatie in een ander context, namelijk innovatie op
mentaal niveau. âEr is geen innovatie zonder identiteitâ, sprak hij,
waarna hij een pleidooi hield voor het hebben en houden van merken.
âZorg dat mensen nog steeds weten wie u bent, ook al is uw logo van
het product afâ, gaf hij als tip. Na afloop van de lezingen maakten de
gasten tenminste het begin met te zorgen dat anderen weten wie ze
zijn. Luuk Evers van Well Design: âIk vond de sprekers interessant,
maar ik kom hier vooral om te netwerken.â Meer informatieOp
www.foodvalley.nl vindt u informatie over de conferentie, de Food
Valley Award en de activiteiten van de Stichting Food Valley. U kunt
ook contact opnemen met de Stichting Food Valley, bereikbaar op 0317 â
42 70 95. Food Valley is de innovatiemotor van de Nederlandse
foodsector. Ondernemerschap en kennis staan er centraal. Noot voor de
redactie:Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Debby van
Wijngaarden van Syntens. Zij is bereikbaar op het telefoonnummer 026 â
750 1 750. Syntens bevordert, in opdracht van het Ministerie van
Economische Zaken, samenwerken en koppelt de vraag van de ondernemer
met het kennisaanbod van kennisinstituten, onderwijsinstellingen en
commerciële bureaus. Syntens is partner van Stichting Food Valley.
Syntens