Eerst water de prijs komt later?20 november 2008 Hoe kijkt de
consument aan tegen de prijs van water?
Consumenten zijn tevreden over de kwaliteit van het drinkwater en de
prestaties van hun waterbedrijf, en zijn bereid 4,5% extra te betalen
voor drinkwater als het waterbedrijf ook maatschappelijke projecten
uitvoert, zoals ontwikkelingshulp en natuurbeheer. Maar consumenten
weten in veel gevallen niet de hoogte van hun waterrekening en wat ze
aan water jaarlijks verbruiken. Dat blijkt uit een op 17 november jl.
gepubliceerde studie van PricewaterhouseCoopers (PwC) naar de manier
waarop huishoudens tegen hun waterrekening kijken. De studie toont aan
dat er een te eenzijdige focus is op de prijs, terwijl de consument
ook waarde hecht aan het maatschappelijk nut van het waterbedrijf.
Tevreden over kwaliteit en waterbedrijf
Het onderzoek is in opdracht van PwC uitgevoerd door Intomart GfK
onder 759 Nederlandse huishoudens. Uit de studie blijkt dat bijna alle
huishoudens tevreden zijn over de kwaliteit van het drinkwater (97%)
en het waterbedrijf (98%). Er is weinig belangstelling voor regulering
in de sector. Verder weet slechts de helft van de huishoudens de
hoogte van hun waterrekening en 40% hoeveel water ze verbruikt. De
behoefte om te veranderen van waterbedrijf is gering.
Betalingsbereidheid
Consumenten zijn bereid 4,5% extra te betalen voor hun drinkwater als
het waterbedrijf maatschappelijk haar gezicht laat zien. Bijvoorbeeld
via een actieve rol in natuurbehoud of ontwikkelingshulp. Wel varieert
de betalingsbereidheid enorm. Opmerkelijk is dat mannen vrijwel niets
extra willen betalen wanneer het waterbedrijf investeert in
maatschappelijke projecten, terwijl vrouwen hier 10% meer voor willen
betalen. Verder blijkt dat mensen ouder dan 50 jaar meer waarde
hechten aan een hoge kwaliteit van het drinkwater. Deze leeftijdsgroep
is het minst bereid te betalen voor de betrokkenheid van het
drinkwaterbedrijf bij maatschappelijke projecten. Mensen boven de 61
jaar verwachten hier zelfs meer dan 5% korting op de waterrekening
voor te krijgen.
Maatschappelijk gezicht Bram Faber, voorzitter van de Nederlandse
waterpraktijk van PwC: âHet onderzoek toont aan dat Nederlandse
consumenten zeer tevreden zijn over de kwaliteit van het water en de
prestaties van hun waterbedrijf. Een opvallende bevinding is dat de
consument waarde hecht aan de maatschappelijke rol van het
waterbedrijf en zelfs bereid is hier extra voor te betalen. De
waterbedrijven kunnen met hun kennis, ervaring en expertise
bijvoorbeeld een belangrijke rol spelen bij internationale
ontwikkelingshulp en duurzaamheid.â Volgens medeonderzoeker Paul
Nillesen blijkt dat de focus op het drukken van de prijs van water
alleen te eenzijdig is. âEr is tot nu toe met name gefocust op
winsten, efficiency en regulering. Deze studie toont juist aan dat de
consument zich minder zorgen maakt over prijs, en waarde hecht aan een
duidelijke maatschappelijke rol van hun waterbedrijf.â
Bekijk de onderzoeksrapportage
Waterleidingmaatschappij Drenthe