OPTA deelt 51 waarschuwingen uit voor ontbreken maximumtariefmelding
20/11/2008 13:03
Opta
OPTA, de Onafhankelijke Post en Telecommunicatie Autoriteit, heeft 51 waarschuwingen uitgedeeld aan nummergebruikers voor het niet melden van een maximumtarief per gesprek voorafgaand aan een oproep naar een 0900 nummer duurder dan 15 cent per minuut. Sinds 1 oktober 2008 geldt de verplichting tot het melden van het maximumtarief per gesprek voor betaalde informatienummers zodat het duidelijk wordt voor de consument hoeveel hij maximaal kwijt is voor bellen naar dat specifieke 0900 nummer.
Meldingen bij ConsuWijzer
OPTA heeft tot nu toe 172 nummers gecontroleerd, steekproefsgewijs en naar aanleiding van signalen die binnenkwamen via ConsuWijzer. Op dit gezamenlijke informatieloket van OPTA, NMa en de Consumentenautoriteit is een speciaal online formulier ingericht om klachten over de tariefmelding of onverwachte lange wachttijden bij het bellen naar 0900 nummers in te dienen. Van 172 gecontroleerde nummers voldoen 121 nummers, dus ruim 70%, aan de wettelijke plicht tot het vermelden van een maximumtarief. De exploitanten van de 51 nummers die in overtreding zijn, hebben een schriftelijke waarschuwing van OPTA ontvangen. In januari controleert OPTA deze nummers opnieuw. Als dan opnieuw een overtreding geconstateerd wordt, zal OPTA maatregelen nemen zoals het opleggen van een last onder dwangsom of een boete.
Telefoonaanbieders
Aangezien de verplichting zowel voor de nummergebruikers als telefoonaanbieders geldt, heeft OPTA de betreffende telefoonaanbieders op de hoogte gesteld van de 0900 nummers waarbij de maximumtariefmelding ontbreekt.
De (geanonimiseerde) waarschuwingen aan nummergebruikers en telefoonaanbieders zijn terug te vinden op de website van OPTA www.opta.nl
http://www.opta.nl