Persberichten 2008
20 november 2008
Verkeersvoorlichting op scholen met Traffic Informers weinig effectief
Onderzoek naar verkeerseducatie in Limburg vandaag gepresenteerd
Het effect van verkeersvoorlichting door Traffic Informers op
middelbare scholen is gering. Met deze confronterende
voorlichtingsmethode, waarbij jonge verkeersslachtoffers over hun
eigen ervaringen vertellen, neemt het risicogedrag heel weinig af. Dat
blijkt uit onderzoek van de Universiteit Maastricht (UM), uitgevoerd
in opdracht van het Regionaal Orgaan Verkeersveiligheid Limburg
(ROVL). De resultaten van dit onderzoek worden vandaag gepresenteerd
tijdens het symposium `Bevordering van Veilig Verkeersgedrag van
Adolescenten' op de Universiteit Maastricht. Tijdens het symposium
worden ook de plannen voor twee nieuwe verkeersopleidingen
gepresenteerd en zullen vertegenwoordigers van ROVL en UM het European
Road Safety Charter ondertekenen.
Uitgangspunt van de Traffic Informers methode is de confrontatie:
jonge verkeers¬slachtoffers laten zien hoe erg de gevolgen van
verkeersongevallen zijn, om zo jongeren te motiveren minder
risicogedrag in het verkeer te vertonen. Ruim 1700 scholieren in de
leeftijd van 13-17 jaar, verdeeld over negen Limburgse scholen hebben
vragenlijsten ingevuld waarmee hun gerapporteerd gedrag, intentie en
attitudes ten aanzien van verkeersveiligheid werden gemeten. De
scholieren die Traffic Informers hadden bijgewoond werden vergeleken
met een controlegroep. Onderzoeker Rob Ruiter verklaart de geringe
effecten als volgt: "Jongeren erkennen de risico's van verkeer wel.
Maar ze verkeren in een ontwikkelingsfase waarin ze erg gevoelig zijn
voor beloningen, vooral sociale waardering. Tegelijkertijd zijn die
gebieden in het brein die belangrijk zijn voor gedragscontrole nog
niet volledig ontwikkeld waardoor ze moeilijk nee kunnen zeggen tegen
risicovolle maar belonende situaties."
De onderzoekers hebben aanbevelingen geformuleerd voor betere
verkeerseducatie. Zo zou de nadruk moeten liggen op de persoonlijke
kans op, in plaats van de ernst van een ongeval. Daarnaast kunnen
jongeren getraind worden in weerstand tegen sociale druk en het
herkennen van en omgaan met risico's. Ook de overheid zou maatregelen
moeten nemen, gericht op uitstel van risicosituaties, bijvoorbeeld
door verhoging van de bromfietsleeftijd en geleidelijke opbouw van
verkeerservaring. Autorijden zou in de eerste periode na het behalen
van het rijbewijs alleen toegestaan moeten worden onder begeleiding
van een volwassene. Verder pleiten de onderzoekers voor gescheiden
verkeersstromen en het aanbieden van aantrekkelijke
vervoersalternatieven (nachttrein en -bus).
Tijdens het symposium worden ook de plannen voor twee nieuwe
verkeersopleidingen gepresenteerd. Deze opleidingen worden ontwikkeld
en aangeboden in nauwe samenwerking met de Universiteit Hasselt. Het
internationaal profiel komt niet alleen tot uiting in de voertaal en
de studentenpopulatie, maar ook in het curriculum. De bachelor Traffic
and Transportation Science is een brede, multidisciplinaire opleiding
waar studenten duurzame en veilige transportmodellen leren ontwikkelen
voor Europese steden en regio's. Studenten worden opgeleid tot
`all-round specialisten' met kennis van infrastructuren,
transportbeleid, wetgeving, sociologie en verkeersveiligheid. De
masteropleiding Traffic and Transportation Behavior kent een sterk
gedragswetenschappelijk profiel en richt zich op determinanten van
verkeersgedrag en mogelijke interventies. De opleidingen starten naar
verwachting in 2010, na accreditatie door de NVAO en goedkeuring door
het ministerie van OCW.
Tevens zullen vertegenwoordigers van het ROVL en de UM het European
Road Safety Charter ondertekenen, waarin zij hun
verkeersdoel¬stel¬lingen voor de toekomst vastleggen en hun
inspanningen om die te bereiken. Het ROVL heeft maatregelen
geformuleerd om het aantal slachtoffers in het Limburgse verkeer in
2011 terug te brengen tot 50 dodelijke slachtoffers en 450
ziekenhuisopnames. Als uiterste doelstelling streeft het ROVL op de
lange termijn naar nul slachtoffers. De UM, bij de ondertekening
vertegenwoordigd door collegevoorzitter Jo Ritzen, zet zich in voor de
reductie van het aantal verkeersslachtoffers door verkeersveiligheid
als nieuw thema op te nemen in haar onderzoeksportfolio en door
toekomstige verkeersexperts en beleidsmakers op te leiden die een
bijdrage kunnen leveren aan een betere verkeersveiligheid.
Universiteit Maastricht