Nederlands Bureau voor Toerisme & Congressen
prachtig
20-11-2008: Duitsers vinden Nederlandse kust prachtig
DUITSERS VINDEN NEDERLANDSE KUST PRACHTIG
Met de woorden `mooi' en `prachtig' wordt de Nederlands kust met een
8,3 door de Duitsers zeer gewaardeerd. Met name de lange, brede
stranden trokken vorig jaar zo'n 1,1 miljoen Duitse bezoekers naar
onze kust. De populariteit komt mede door de groei van korte
vakanties, kwalitatief hoogwaardige accommodaties en de diversiteit
aan activiteiten aan en rondom de Nederlandse kust. Dit blijkt uit het
rapport `Kustvakanties in Holland' dat vandaag door het Nederlands
Bureau voor Toerisme & Congressen (NBTC) en de kustprovincies is
gepresenteerd tijdens de zeventiende editie van de Landelijke Kustdag
in Hotel Jan van Scorel in Schoorl.
Gezinnen met kinderen
Met name gezinnen met jonge kinderen komen graag naar de Nederlandse
kust voor ontspanning, uitwaaien op het strand, genieten van de natuur
en samen zijn met familie en vrienden. Duitsers bezoeken de
Noord-Hollandse kust het meest (49%), gevolgd door de Zeeuwse kust
(35%), de Zuid-Hollandse kust (29%) en de Waddeneilanden (22%). Qua
accommodatie verblijft men het liefst in een bungalow/vakantiehuisje
(53%), hotel (18%) of camping (18%).
Pluspunten
De goede fiets- en wandelmogelijkheden, een vriendelijke bevolking en
een aantrekkelijk achterland zijn aspecten waarmee de Nederlandse kust
zich volgens de Duitsers onderscheidt van andere Noordwest-Europese
kusten. Daarentegen vinden zij dat de veiligheid van de stranden, de
kwaliteit en het prijsniveau van de horeca en de kwaliteit van het
zwemwater in Nederland verbeterd kan worden.
Alertheid
Ondanks de positieve waardering van de Duitsers voor onze kust is
alertheid geboden. Door de economische teruggang is het aantal Duitse
gasten dat ons land dit jaar tot en met augustus heeft bezocht met 5%
gedaald. "Tevredenheid over de Nederlandse kust is wat anders dan
loyaliteit/binding van toekomstige bezoekers. Concurrerende landen als
Duitsland zelf, Denemarken en België zitten ook niet stil", aldus
algemeen directeur Jos Vranken. "Voor de komende drie jaren geven 6
miljoen Duitsers aan (zeer) waarschijnlijk een bezoek te brengen aan
de Nederlandse kust. Samen met provincies en ondernemers moeten we
goed kijken naar het kustproduct, de positionering en de promotie om
potentiële bezoekers om te zetten in daadwerkelijke bezoekers". Het
NBTC gaat daarover in gesprek met kustprovincies die het onderzoek
mede hebben gefinancierd.