Digitale nota in een stroomversnelling dankzij de kredietcrisis

20/11/2008 10:41

Bluem B.V.

De kredietcrisis treft nu ook dienstverleners en industrie. Een recessie dreigt alom. Het bedrijfsleven en de overheid houdt de hand op de knip. 'Toch biedt de kredietcrisis ook kansen', aldus Arthur Docters van Leeuwen in het Financieel Dagblad, woensdag 12 november 2008. Volgens Docters is de Nederlandse financiële sector de afgelopen jaren vaak als saai en degelijk gezien. In tijden van crisis betekent saai en degelijk, veilig en betrouwbaar. Daarom heeft Nederland nu de kans om voorloper te worden op het gebied van elektronisch facturatie. De banken hebben tezamen met de Biller Service Providers (BSP's) reeds fors geïnvesteerd in een standaard methodiek voor digitaal factureren, dat door het leven gaat onder de noemer 'Digitale nota service'. En dat investeren in elektronisch factureren verantwoord is, blijkt wel uit de snelle groei van het aantal deelnemers. "Nu zijn hebben reeds 70 verzenders zich gecommitteerd aan de digitale nota en dit aantal groeit gestaagd", aldus Rieko Kester, directeur Bluem.

Samenwerking in de keten

De trend naar elektronisch factureren is ingezet in alle sectoren, B2C, B2B en B2G. Dit is het Holland Financial Centre (HFC) ook niet ontgaan. Het HFC, dat anderhalf jaar terug werd opgricht om de concurrentiepositie van onze financiële sector te versterken, heeft e-invoicing aangemerkt als speerpunt voor de financiële sector in ons land. Banken, it-bedrijven en grootverbruikers post werken samen om ervoor te zorgen dat Nederland een centrale rol gaat vervullen in de afwikkeling van digitale facturen. De groei die de Digitale nota service nu doormaakt, nadat Postbank september j.l. in navolging van de ABN AMRO en Rabobank deze nieuwe e-facturatie dienstverlening heeft geïntegreerd in haar bankportal, is het bewijs hiervan.

Overheid mikt op e-facturatie

Ook de overheid onder aanvoering van Marco Pastors (Ambassadeur E-Factureren) heeft ontdekt dat er heel veel geld met elektronisch factureren is te verdienen. Het Ministerie van Economische Zaken heeft de ambitie om in 2010 binnen de overheid 1 miljoen facturen elektronisch te verwerken. Kester juicht het toe dat de overheid zich een ambitieuze doelstelling stelt. "Innovatie begint bij het formuleren van heldere en meetbare doelstellingen", aldus Kester. In dit kader hebben een dertigtal overheidspartijen j.l. de kop bij elkaar gestoken om de problematiek rond de adoptie en implementatie van e-facturatie te formuleren. Op 1 december a.s. zitten BSP's, banken en softwarepakketten leveranciers bij elkaar om naar oplossingen te zoeken voor belangrijkste knelpunten. "Een integrale aanpak aldus, die hoop biedt voor de nabije toekomst", aldus Kester. De techniek voor e-facturatie is er immers al. Het is nu meer een kwestie van het maken van eenduidige afspraken tussen de overheid en de betrokken marktpartijen.

Erkenning voor de Digitale nota standaard

Tijdens DocumentLifeCycle 2008 congres is de VGP Innovatie Award toegekend aan de Nederlandse Vereniging van Banken (NVB) voor de Digitale nota service. De Award is een prijs voor de meest innovatieve ontwikkeling in de postmarkt. De prijs werd voor het eerst in 2007 uitgereikt door de Vereniging Grootgebruikers Postdiensten. Op maandag 10 november j.l. werd de award uitgereikt aan Rieko Kester (Bluem) en Chris Tanahatoe (TNT Post), die de presentatie namens de NVB verzorgden. De jury was vooral onder de indruk van de samenwerking in de keten, de industriestandaard die gerealiseerd is voor e-facturatie, het gemak dat dit oplevert voor nota-ontvangers en het besparingspotentieel voor verzenders. "Dit is de erkenning van de markt dat het product 'Digitale nota' een doorbraak zal betekenen op het gebied van elektronisch factureren", aldus Kester.

De Digitale nota service van de ABN AMRO, Postbank en Rabobank maakt het mogelijk voor organisaties om hun facturen, loonstroken en uitkeringsspecificaties af te leveren aan klanten via internetbankieren. Voor de nota-ontvanger betekent de digitale nota vooral gemak, overzicht en altijd toegang. Tevens kunnen belangrijke nota's nooit meer kwijtraken en hoeven acceptgiro's niet overgetypt te worden bij betaling. Voor de verzender betekent het vooral een besparing op facturatie-, reconciliatie- en drukwerkkosten. Deze besparingen kunnen oplopen tot 50% van de huidige kosten. Ook blijkt uit de eerste praktijkgegevens dat ontvangers van digitale nota's gemiddeld sneller betalen. De digitale nota is dus het alternatief voor de papieren nota. De verwachting is dat deze vorm van elektronisch factureren en betalen explosief zal groeien. Het is de defacto standaard voor de elektronische factuur. Deze innovatieve service wordt door de banken gerealiseerd in samenwerking met erkende biller service providers.

Bij dit persbericht is een bijlage zichtbaar op www.perssupport.nl





http://www.bluem.nl