AutoRai

Wereldpremière nieuwe Mazda3 Sedan op Los Angeles Auto Show 2008

(11/20/2008)
Mazda onthult vandaag op de Los Angeles Motor Show 2008 de nieuwe Mazda3 Sedan, zoals deze volgend jaar op de Noord-Amerikaanse markt zal worden geïntroduceerd. De nieuwe Mazda3 Hatchback, voorzien van Europese specificaties, heeft begin december zân Wereldpremière op de Bologna Motor Show.

De populaire Mazda3, wereldwijd de bestverkochte Mazda, staat in Los Angeles als een geheel nieuw geconstrueerde en volledig nieuw ontworpen, compacte sedan van de tweede generatie.

De nieuwe Mazda3 is in lijn met Mazdaâs âDuurzame Zoom-Zoomâ filosofie ontwikkeld. Dat betekent dat het een milieuvriendelijke auto is waar de chauffeur zich prettig in voelt, omdat de auto veel rijplezier geeft. Het compleet nieuwe model is één van de belangrijkste primeursop de Los Angeles Auto Show en biedt:

* een dynamische design van het exterieur met een rijkere uitstraling;

* extra rijplezier met verbeterde prestaties op alle fronten;
* vooruitstrevende karakteristieken op het gebied van milieuvriendelijkheid en veiligheid;

* een verbeterde kwaliteit van de standaard- en optionele uitrusting;

* een styling die het niveau van elke andere auto in hetzelfde segment overstijgt.

De nieuwe Mazda3 is perfect gepositioneerd in de snel veranderende automarkt. Zijn combinatie van kwaliteit, styling, vermogen, dynamiek, uitrusting en afwerking is een schot in de roos voor de klant van nu. Kenmerkend voor Mazda biedt de Mazda3 standaard een optionele uitrusting die simpelweg niet te vinden is in andere autoâs in deze klasse, precies wat klanten willen die zoeken naar meer waarde en een betere kwaliteit.

Bij het ontwerpen van het nieuwe model 2010 is de grote erfenis van zijn voorganger niet genegeerd: de eerste generatie Mazda3 won 90 belangrijke onderscheidingen en haalde in vijf jaar een verkoopaantal van 1,8 miljoen autoâs wereldwijd. Eén op de drie verkochte Mazdaâs is een Mazda3. Zelfs aan het einde van zijn productiecyclus werd de eerste generatie Mazda3 nog bejubeld, toen een toonaangevend automagazine dit model onlangs roemde als één van de meest betrouwbare compacte sedans op de markt.

Mazda3 Programamanager Yoshiyuki Maeda stelde een aantal ambitieuze doelen voor Mazdaâs populairste model: âWij wilden een nieuwe mijlpaal bereiken met het âZoom-Zoomâ gevoel, want dat is inmiddels de essentie van Mazda. Vlak na het succes van de oorspronkelijke Mazda3 was het idee dan ook om de verwachtingen van de klant wereldwijd opnieuw ruimschoots te overtreffen. Iedereen moet enthousiast worden, of ze nu achter het stuur van de Mazda3 gaan zitten, of de auto van buitenaf bewonderen.â

Over wat er nodig is om een echte âwereldautoâ te ontwikkelen, vertelt Maeda: âWe zijn begonnen met het zorgvuldig bestuderen en identificeren van de eigenschappen en prestaties die er moesten komen. De eerste fase werd afgesloten met mijn conclusie dat elke rijeigenschap openstond voor verbetering, om onze âZoom-Zoomâ doelstellingen te bereiken. De afdelingen van Mazda engineering en R&D in Japan, Europa en de VS werkten allemaal mee aan de restyling van de Mazda3 en de ontwikkeling van een nieuwe wereldauto van dit merk.â