Promotie M. Stienstra
Titel proefschrift
Strategy Renewal in Regulatory Environments
---
Promotors:
Prof.dr. H.W. Volberda
Prof.dr. F.A.J. van den Bosch
---
Datum
20 november 2008 13:30
---
Locatie:
Woudestein, Forumzaal
---
Faculteit
RSM Erasmus University
Vernieuwing energiebedrijven vooral gericht op exploitatie
Energiebedrijven zijn steeds meer gefocust op het verhogen van
efficiency om elkaar te verslaan na marktopening. Om een duurzaam
concurrentievoordeel te behalen moet het topmanagement echter ook meer
werken aan het ontwikkelen van nieuwe producten en het betreden van
nieuwe markten. Dit stelt Marten Stienstra in zijn proefschrift
Strategic Renewal in Regulatory Environments:How Inter- and
Intra-organisational Institutional Forces Influence European Incumbent
Energy Firms. Stienstra promoveert op donderdag 20 november 2008 aan
de Erasmus Universiteit Rotterdam.
Lange tijd waren energiebedrijven als monopolist verantwoordelijk voor
de levering en het transport van energie in een specifieke regio. Met
de totstandkoming van één Europese markt voor elektriciteit en gas is
er nu sprake van internationale concurrentie. Door deregulering van
handelsactiviteiten en regulering van de energienetwerken kunnen
klanten nu eenvoudiger overstappen naar een andere energieleverancier.
Stienstra onderzocht bij dertien grote gevestigde Europese
energiebedrijven hoe verandering in regelgeving de strategische
vernieuwing beïnvloedt. Hij bracht de veranderende regelgeving van zes
EU lidstaten in kaart van 1999 tot en met 2004, en bouwde een
gegevensbestand op met ruim elfhonderd strategische
vernieuwingsactiviteiten. In het onderzoek maakt de promovendus
onderscheid tussen exploitatiegerichte strategische acties
(efficiencyverhoging, zoals verbeteringen van de huidige producten en
het vergroten van schaalvoordelen) en exploratiegerichte strategische
acties (nieuwe producten en het betreden van nieuwe markten).
Hij toont aan dat de mate van liberalisering een positief effect heeft
op exploitatiegerichte strategische vernieuwing bij de dertien grote
gevestigde energiebedrijven, en niet met exploratiegerichte
strategische vernieuwing. Energiebedrijven lijken steeds meer gericht
op het verhogen van efficiency om elkaar te verslaan na marktopening.
Stienstra ontwikkelde ook een surveyinstrument en deed daarmee
onderzoek bij twee grote gevestigde energiebedrijven in 2007 om de
invloed van verandering in regelgeving op organisatie- en
managementaspecten in kaart te brengen en de invloed daarvan op
strategische vernieuwing. Uit dit onderzoek blijkt dat meer interne
regelgeving (regels en procedures) er toe leidt dat de strategie van
een bedrijf zich richt op het verhogen van de exploitatie. Dit wordt
nog eens versterkt door de hoeveelheid regels die door de overheid en
instanties wordt opgelegd aan de sector.
Het onderzoek van Marten Stienstra is verricht in het Erasmus Research
Institute of Management (ERIM), de gezamenlijke door de KNAW erkende
onderzoeksschool van Rotterdam School of Management/ Erasmus
University en de Faculteit der Economische Wetenschappen. Aan ERIM
zijn ruim 300 onderzoekers verbonden. ERIM organiseert tevens het
Erasmus Doctoral Programme in Business and Management voor de
opleiding van jonge, veelbelovende wetenschappers. www.erim.eur.nl
Erasmus Universiteit Rotterdam